• Anonym (Anonym123)

Förstoppning vad göra?

Hej, har typ aldrig haft förstoppnin, förutom som barn, så detta var nåt nytt.

Har ni några tips? Tryckt i mig 7-8 katrinplommon idag från 14, någon timme sen jag tog en sist. Ska jag försöka få i mig nån till? Typ nån katrinplommon till, cola och vatten? Inget annat?

Grejen är att sista två gångerna verkade katrinplommon ha hjälpt, för då fick jag ut lite grann iallafall, var dock tvungen att avbryta för att jag blev trött och gjorde för ont.

Är det dumt? Eller ska man bara fortsätta? Fick ut kanske 10-20% båda gånger, sedab var jag tvungen och ge mig, fick kämpa för att hålla emot, blev helt skakis.
    Tanken är att jag ska få paus, hinna få i mig mer som sätter igång ännu mer för att kunna underlätta nästa omgång?

Några ställningar att rekommendera när jag ska försöka igen? Bör jag slänga i mig några katrinplommon och skippa annan föda? Har ätit bra hela dagen, men blivit lite illamående på kvällen.

• Svar på tråden Förstoppning vad göra?
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Yes) skrev 2024-04-20 23:19:51 följande:

Ja rör du på dig sätts de igång snabbare. Ställ en pall under fötterna när du sitter på toaletten. Det ska likna när man går på toaletten i naturen. Tarmen får bättre riktning eller liknande i den portionen. Akta dock så du inte blir mer yr av denna position då den kan stoppa blodflödet. 

Ät om du inte mår illa av det. Undvik ris, bröd och annan mat som förstoppar. 

Om du blir yr, lägg dig på golvet med benen uppåt.

Tack för sittpositionen, ska testa nästa gång det trycker på, orkar dock inte mer just ikväll, ska försöka ligga still och ge ett försök imorgon istället?

Känns som jsg vill dra ut på det innan jag försöker igen, i hopp om att få i sig mer.

Tänker mig hårdbrödmacka med lite smör/ost, ett halvt glas cola zero, 1-2 till katrinplommon och ett glas vatten. Sen gör jag nog kväll. Och försöker imorgon!
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Yes) skrev 2024-04-20 23:21:54 följande:

Det är bättre att låta det komma ut om det går. Men om det inte går så går det inte.

Jag förstår det, fick kanske ut 15% sista två gångerna, men sen fick jag ge upp, höll emot och fick ta i ordentligt för att det inte skulle fortsätta.

Det kanske var dumt? Men det gjorde för ont för att fortsätta, så jag höll emot tillslut när det tryckte på. Kanske inte är bra alls?
  • Anonym (Laktulos)
    Anonym (Anonym123) skrev 2024-04-20 23:33:43 följande:
    Tack för sittpositionen, ska testa nästa gång det trycker på, orkar dock inte mer just ikväll, ska försöka ligga still och ge ett försök imorgon istället?

Känns som jsg vill dra ut på det innan jag försöker igen, i hopp om att få i sig mer.

Tänker mig hårdbrödmacka med lite smör/ost, ett halvt glas cola zero, 1-2 till katrinplommon och ett glas vatten. Sen gör jag nog kväll. Och försöker imorgon!
    Om jag var du med en sådan förstoppning skulle jag inte äta något förutom flytande föda dvs fil/yoghurt och soppa till middag. Vätska gör basjet mjukare. 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Laktulos) skrev 2024-04-20 23:37:52 följande:
    Om jag var du med en sådan förstoppning skulle jag inte äta något förutom flytande föda dvs fil/yoghurt och soppa till middag. Vätska gör basjet mjukare. 
    Det är sant, blivit en del fast föda idag.

Däremot tror jag katrinplommon vatten och kaffe gjorde sitt. Kanske lite mer flytande föda och katrinplommon så länge.

Just nu är det ganska lugnt, och funderar på fortsätta ligga ner och hålla det lugnt, så inget triggas, rätt trött ocu tänker mig göra nytt försök imorgon.

Eller bör man trigga igång det igen? tånker att det skadar väl inte en natt till, har ändå fått ut lite grann.

Tänker mig att försöka få i sig lite vätska och nån katrinplommon sedan lägga mig och hoppas det är lugnt i natt
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Yes) skrev 2024-04-20 23:19:51 följande:

Ja rör du på dig sätts de igång snabbare. Ställ en pall under fötterna när du sitter på toaletten. Det ska likna när man går på toaletten i naturen. Tarmen får bättre riktning eller liknande i den portionen. Akta dock så du inte blir mer yr av denna position då den kan stoppa blodflödet. 

Ät om du inte mår illa av det. Undvik ris, bröd och annan mat som förstoppar. 

Om du blir yr, lägg dig på golvet med benen uppåt.

Ska tänka på det, kan inte mer föda förvärra? Att det lägger sig som lager på lager.

Blev lite lätt yr, tryckande känsla i huvud/bihålor osv efter jag tagit i länge och mycket. Därför jag avbröt.

Tänker att det är bättre att få ut nånting, sedan avbryta när det gör för ont/blir för jobbigt, för att hinna få i sig mer för att lösa upp innan nästa omgång?
  • Anonym (Anonym123)

Attans nu trycker det på lite igen, trots att jag ligger ner. Känns inte riktigt redo för det, lite öm där bak.

Kan man kanske försöka hålla sig lite för att få sova? Och göra nytt försök imorgon.

Är rädd om jag släpper efter att det kommer göra väldigt ont tillslut igen, har inte hunnit få i mig mycket vätska och fibrer/katrinplommon sen sist

Så lär vara lika svårt nu också, hade hoppats på få i mig mer och längre vila, åtminstone hela natten.

• Anonym (Anonym123)

Om det trycker på snart ordentligt igen får jag väl försöka, typ sitta på huk mer och ge det ett försök, kanske smörja sig lite där bak?

Ska försöka hinna få i mig nåt mer innan sängdags nu, känns dock som det kan trycka på igen snart. Vill helst hålla mig, risken är att jag ändå måste avbryta.

Eller är det dumt?

• Anonym (Anonym123)

Känner även lite tryck under penis, kanske är mer att jag också är lite kissnödig? Vill typ inte ställa mig upp och gå och kissa haha. Är rädd att trigga igång allt, känns inte redo än och skulle vilja få i mig mer fibrer, plommon vatten osv, så det blir enklare när det väl sker?

Och just nu vill jag undvika det. Däremot kanske det inte varit så bra att jag avbrutit och hållit igen? Men det har gjort för ont.

• Anonym (Anonym123)

Nu vågade jag trycka på tillslut, sitt ställningen hjälpte. Tack. Tydligen är det mest naturligt och bäst att sitta med benen upp lite grann.

En rejäl fast klump släppte nu, tror det bara är lite småtjafs eventuellt mer som kan komma sen?

Gäller nog att få i sig fibrer, kaffe, havregryn och typ plommon? orkar nog inte äta mer idag eller testa trycka igen ifall det skulle behövas.

Det har lugnat sig nu. Kanske räcker med ett glas vatten och ett halvt glas cola zero typ för att lugna magen lätt?

Och sedan starta morgonen med typ havregryn som värmts ocu legat länge i vatten och lite katrinplommon och två koppar kaffe?

Lär väl ge lite fart. Så ger jag mig för ikväll. Typ ett glas cola och lite vatten på sin höjd, känns väl rimligt? Så man kanske får sova lite.

Kändes inte så optimalt att trycka fler katrinplommon nu när mycket släppte, finns väl risk att jag måste upp i natt.

• Anonym (Anonym123)

Känns att det är lite kvar, tror dock det värsta försvunnit, typ 20% kvar max. Ska ligga ner nu så det inte triggas mer inatt, något mer jag bör tänka på för att inte trigga igång något?

Orkar som sagt inget mer nu, och det värsta verkar vara gjort. Så tänkte hellre ladda med kaffe, gröt och katrinplommon imorgonbitti, så lär nog det sista försvinna.

• Anonym (Stackare!)
    Anonym (Anonym123) skrev 2024-04-21 00:41:55 följande:

Känns att det är lite kvar, tror dock det värsta försvunnit, typ 20% kvar max. Ska ligga ner nu så det inte triggas mer inatt, något mer jag bör tänka på för att inte trigga igång något?

Orkar som sagt inget mer nu, och det värsta verkar vara gjort. Så tänkte hellre ladda med kaffe, gröt och katrinplommon imorgonbitti, så lär nog det sista försvinna.

Usch, stackare! Förstoppning är verkligen inte kul! Det viktigaste av allt är att du ser till att få i dig mycket vätska - äter du en massa fibrer utan att dricka rikligt till får det motsatt effekt (dvs du blir ännu mer förstoppad). Om det sitter hårda klumpar precis allra längst ned i ändtarmen, som  är svåra att få ut för att de är för stora och samtidigt stenhårda, är det effektivaste (om än ganska äckliga) sättet att sticka in ett finger och liksom gräva ut klumparna. Men ta det försiktigt i så fall, så du inte spricker en massa kring anus.
  • Tom Araya
    Anonym (Laktulos) skrev 2024-04-20 23:37:52 följande:
    Både ja och nej. Det beror också på hur mag- och tarmsystemet hanterar vad du stoppar i dig. Mycket fibrer håller igång magen och motverkar hård/trög mage.
  • halvan

Det är viktigt att du går på toa när de trycker på, det är inte bra att hålla sig när man är bajsnödig. Det kan göra att man blir mer förstoppad.

Jag gör ibland en drink som verkligen gör susen för magen som jag vill tipsa om.
    Ta ett vanligt dricksglas och fyll med kallt vatten. Ha i 1 tsk (hela) linfrön, 2 tsk chiafrön och 3 tsk psylliumfrön och blanda. Låt glaset stå i kylskåpet över natten och drick på morgonen, eller gör i ordning glaset på morgonen och drick efter lunchtid. Det är bra om det får stå åtminstone 3 timmar.
    Fröerna suger upp vatten och det blir som en gelé. Det är inte särskilt gott men det är väldigt snällt mot tarmen och det sätter fart på magen och mjukar upp avföringen.

• Anonym

Gå en rask promenad
    Drick en liter vanligt vatten

• Anonym (Stackare!)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 04:51:44 följande:
    Mycket fibrer håller igång magen och motverkar hård/trög mage.
    Fast bara i kombination med rikligt med vätska - utan ordentlig vätsketillförsel får fibrer precis motsatt effekt.
Svar på tråden Förstoppning vad göra?