• Anonym (Vårtan)

Vårta som inte ger sig

Jag har en fotvårta sen över ett år tillbaka som inte ger sig. Jag har provat med vårtmedel och jag har försökt frysa bort den två gånger här hemma. Senaste gången ramlade förvisso en del av vårtan av, men snart såg den likadan ut igen. Jag har inte ont av vårta, varför vårdcentralen inte hjälper till.

Hur tusan blir man av med en sån här vårta? Jag blir galen! Det är ett evigt tejpande och gömmande hela somrarna. Är det värt att lägga flera tusen på att lasra bort den, eller finns det något sätt jag missat?

• Svar på tråden Vårta som inte ger sig
  • Tow2Mater

Hitta en privat hudklinik (dermatologi) som fryser bort den. Det frysmedel man kan gora själv funkar inte.

• Anonym (Falabella)

Senaste gången dödade vi våra med fila+vårtmedel på+ silvertejp.

-Håll vårtan täckt av silvertejp alltid utom de minuterna på dygnet när du duschar.

Vårtorna dog på två veckor.

• Anonym (Vårtan)
    Tow2Mater skrev 2024-04-29 16:03:24 följande:

Hitta en privat hudklinik (dermatologi) som fryser bort den. Det frysmedel man kan gora själv funkar inte.

Jo, men enligt prislistorna på nätet landar jag på mellan 2 och 3 tusen kronor eftersom vårtan sannolikt behöver 3-5 behandlingar. 
    Anonym (Falabella) skrev 2024-04-29 17:51:59 följande:

Senaste gången dödade vi våra med fila+vårtmedel på+ silvertejp.

-Håll vårtan täckt av silvertejp alltid utom de minuterna på dygnet när du duschar.

Vårtorna dog på två veckor.

Silvertejp alltså. Det kanske jag ska prova!
  • halvan

Silvertejp funkar. Vi kämpade också med en vårta länge och penslade med hur mycket vårtmedel som helst i månader. Sen provade vi att duscha först, fila sen, på med vårtmedel och sen på med silvertej. Efter varje dusch samma rutin och silvertejpen ska vara på så mycket som möjligt.
    Vårtan försvann på några veckor efter det.

• Anonym (Aggro)

Jag har kört en kombo med typ alla olika medel. Först myrsyra på en bomullstuss som tejpas fast (hjälper inte att pensla, skiten har fått sitta i två dygn) och när typ halva foten har lossnat (känns så, för det är rätt mycket hud inklusive vårtan som dör) och jag gröpt ur allt jag kan så kör jag lokalbedövningsgel och sen fryser jag "roten" av den alternativt fyller på med en ny tuss syra i gropen. Är det en antydan till vårta kvar efter två veckor gör jag en ny attack. 

//Nån som tröttnade på att sambon drog hem vårthelvetet från gymmet och hade hela fötterna fulla...

Obs på att detta nog inte alls är rekommenderat att göra hemma, med tanke på att det finns en rätt stor risk att man gör illa sig och får stora sår under fötterna. Men borta är de...

• Anonym (L)

Jag hade en fotvårta som satt under en nerv. Inåtväxande under trampdyna i fram.  Det blev helt olidligt med tiden. Labbade med egen behandling och fick en frysning på vårdcentralen som gjorde noll skillnad. 

Gick till medicinsk fotvård och smärtan försvann helt efter ca 2 veckor. Gick dit 4-5 gånger. Fotvårdaren ?skar huvet? av vårtan med skalpell för att störa blodtillförseln. Sen på med Vårtfri med myrsyra och det sved ordentligt. Jag kommer inte ihåg vad jag betalade men det var helt klart värt det och det enda jag ångrade var att jag inte sökte proffshjälp tidigare. Jag lyckades inte på egen hand och smärtan under foten efter några timmar i hårda cykelsporten var hemsk.

• Anonym (Nagellack)

Vi fick tipset att pensla på med NAGELLAGK på vår då 5åriga dotters fotvårta. Den försvann på några dagar. Kan alltså varmt rekommendera deras ett vanligt nagellack. Bara måla på....

• Anonym (Vårtan)
    Anonym (Nagellack) skrev 2024-04-29 20:03:47 följande:

Vi fick tipset att pensla på med NAGELLAGK på vår då 5åriga dotters fotvårta. Den försvann på några dagar. Kan alltså varmt rekommendera deras ett vanligt nagellack. Bara måla på....

Bara vanligt med färg?
  • Anonym (Vårtan)
    Anonym (L) skrev 2024-04-29 19:25:38 följande:

Jag hade en fotvårta som satt under en nerv. Inåtväxande under trampdyna i fram.  Det blev helt olidligt med tiden. Labbade med egen behandling och fick en frysning på vårdcentralen som gjorde noll skillnad. 

Gick till medicinsk fotvård och smärtan försvann helt efter ca 2 veckor. Gick dit 4-5 gånger. Fotvårdaren ?skar huvet? av vårtan med skalpell för att störa blodtillförseln. Sen på med Vårtfri med myrsyra och det sved ordentligt. Jag kommer inte ihåg vad jag betalade men det var helt klart värt det och det enda jag ångrade var att jag inte sökte proffshjälp tidigare. Jag lyckades inte på egen hand och smärtan under foten efter några timmar i hårda cykelsporten var hemsk.

Det låter oerhört smärtsamt att den satt under en nerv! Min är tack och lov helt smärtfri. Jag satt och karvade med en sax idag, utan att det kändes det minsta. Men visst, om inget annat funkar får man kanske gå till någon som kan.
Svar på tråden Vårta som inte ger sig