• Anonym (Kobra)

Kvinnor = sexuellt undergivna

Nej, naturligtvis stämmer det inte in på alla kvinnor.

Men mitt intryck är ändå att MÅNGA kvinnor (legat med ett 40-tal under ca 20 års tid som sexuellt aktiv, från tonåringar till medelålders) föredrar en man som visar dem var skåpet ska stå, som uppskattar att bli HÅRT knullade, som uppskattar en VÄLUTRUSTAD man som tar KOMMANDO osv.

Varför är det egentligen så? Är det en form av begär som trängts undan i det moderna jämställda samhället eller vad? Är kvinnor lagda så av naturen eller är det kulturellt betingat?

Mönstret har gjort sig påmint genom åren, från osäkra tjejer i tonåren till akademiker med långa meritförteckningar.

• Svar på tråden Kvinnor = sexuellt undergivna
  • Anonym (Malin)

Jag tror det är biologiskt betingat och just därför står det i konflikt med det kvinnor förväntas vilja, alltså jämställdhet även i sängen. Det är varken feministiskt eller me-tooigt att låta sig domineras av en man - och njuta av det.
    I primitiva samhällen var kvinnor beroende av starka och dominanta män och lärde sig att gilla deras sort av sex, hårt och snabbt. Det lever omedvetet kvar hos vissa, genetiskt nedärvt. Biologiskt, inte kulturellt.

Om du kobra tror att du har chans på mig nu kan du glömma det, jag gillar inte den typen av män. Men jag har flera väninnor som är precis som de du beskriver och söker hela tiden en viss sorts älskare. Och det har sabbat deras äktenskap.

• Anonym (Kvinna)

De är så av naturen och mannen ska vara domintant.

• Eurydike

Hmm det känns mer som att det är jag som måste ta kommando. Att jag vill ha det hårt och snabbt, fast mannen vill röra sig långsamt och nästan meditativt. Vem är dominant då? 🤔

• Tukt

Vad folk säger sig vilja uppleva i sängen, är ju som bekant inte det samma som vad de verkligen tänder på. Där spelar sociala normer in en hel del också.
    Ser man på statistik så är förvisso fler kvinnor än män undergivna. Men inte så pass att det går att förenkla. Och ser man på de som kan ta båda rollerna, "switcha" så ligger de i regel rätt nära varandra.
    Men statistik är svårt i ett sådant här sammanhang. Mycket för att det blir skillnad på medvetna utövare av dominans, och de som lever ut det mer som en del av konventionell sex.

• Anonym (Njutning)
    Jag är kvinna och absolut inte undergiven. Jag är heller inte dominant utan vill ha ett samspel i sänghalmen. Ibland är det helt underbart att bli hårt knullad och jag väljer det själv och min partner har aldrig protesterat. En av mina älskare är lite för stor för mig och får ibland stå tillbaka lite för att det gör ont annars. Men han vet om det och brukar mumla med glädje att han lovar att vara försiktig. (Vilket han alltid är!) Ibland är det så jäkla skönt när han kysser mig djupt och bär mig till sängen och berättar hur mycket han längtar efter mig. Då är det ju han som driver men han är hela tiden lyhörd för mig och när vi väl är igång är det lika mycket jag som bestämmer. 

Så nej, kvinnor i allmänhet är inte undergivna av naturen. En del är det för att det är deras personlighet. Dock tror jag att kulturen mycket väl kan spela in hur en människa är. Detta för att det sitter i ryggraden att bete sig på ett visst vis. 

• Anonym (Kobra)
    Anonym (Malin) skrev 2024-04-30 20:41:27 följande:

Jag tror det är biologiskt betingat och just därför står det i konflikt med det kvinnor förväntas vilja, alltså jämställdhet även i sängen. Det är varken feministiskt eller me-tooigt att låta sig domineras av en man - och njuta av det.
    I primitiva samhällen var kvinnor beroende av starka och dominanta män och lärde sig att gilla deras sort av sex, hårt och snabbt. Det lever omedvetet kvar hos vissa, genetiskt nedärvt. Biologiskt, inte kulturellt.

Om du kobra tror att du har chans på mig nu kan du glömma det, jag gillar inte den typen av män. Men jag har flera väninnor som är precis som de du beskriver och söker hela tiden en viss sorts älskare. Och det har sabbat deras äktenskap.

Haha, vad rolig du är

Jag är nog inte riktigt den typ av man som du tror.

När jag var yngre, i sena tonåren och tidiga 20-årsåldern, hade jag problem med hur samhälleliga förväntningar på hur en man skulle vara i sängen tycktes krocka med hur kvinnor ville att jag skulle vara. Nät jag blev lite äldre kunde jag landa i en mer dominant roll. Jag lärde mig att tidigt läsa av kvinnor och förstå hur långt jag kunde gå. Det har jag kunnat dra fördel av.
  • Anonym (Pökdraken)
    Anonym (Kobra) skrev 2024-04-30 19:24:29 följande:

Varför är det egentligen så? Är det en form av begär som trängts undan i det moderna jämställda samhället eller vad? Är kvinnor lagda så av naturen eller är det kulturellt betingat?

Både och tror jag. Och det begäret tror jag inte har trängts undan i vårt moderna jämställda samhälle. Man säger ju att han tar henne. "Han tog mig", "jag tog henne", "jag vill bli tagen av flera män" osv.
  • Anonym (Mia)

Hm...jag som legat med båda könen, jag skulle säga att det beror på vem det är. Och det skulle med kunna vara så att det här att vara passionerad och liksom göra det man vill tänder oavsett kön. Vet inte om jag vill kalla det just dominans, det är för mig något annat. Majoriteten kvinnor jag legat med har varit dominanta men även dom vill switcha ibland även om det sker sällan. 

Har legat med män som velat ha liksom mys-sex, mer än kvinnor faktiskt. Kvinnorna har varit pang på men det kan ju ha att göra med mina preferenser för handlingskraftiga människor. Så skulle inte säga att just män är mer dominanta enligt mina erfarenheter.

• Anonym (Pökdraken)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-02 08:38:59 följande:

Hm...jag som legat med båda könen, jag skulle säga att det beror på vem det är. Och det skulle med kunna vara så att det här att vara passionerad och liksom göra det man vill tänder oavsett kön. Vet inte om jag vill kalla det just dominans, det är för mig något annat. Majoriteten kvinnor jag legat med har varit dominanta men även dom vill switcha ibland även om det sker sällan. 

Har legat med män som velat ha liksom mys-sex, mer än kvinnor faktiskt. Kvinnorna har varit pang på men det kan ju ha att göra med mina preferenser för handlingskraftiga människor. Så skulle inte säga att just män är mer dominanta enligt mina erfarenheter.

Jag har bara legat med en, och vi hade bara samlag en gång. Jag är inte speciellt dominant, men vi gjorde ändå en del porriga saker. Första gången så slickade jag henne, det gjorde jag andra gången också. Och sen tog jag henne bakifrån. Jag var inte speciellt hårdhänt. Visste inte riktigt hur jag skulle vara, men jag var nog ganska försiktig. Mer sensuellt och inte juckande i hyperfart. Minns jag ändå tände på det och att jag tänkte att jag tog henne, det var sexigt. Jag kände mig manlig och det var lite overkligt att jag äntligen fick uppleva nåt sånt.
    Hon sa efteråt att hon inte riktigt var van det. Om hon menade att andra män är mer hårdhänta, inte så försiktiga, det vet jag inte. Det var ju trots allt min första (och enda) gång.
  • Anonym (Pökeurydike)
    Anonym (Pökdraken) skrev 2024-05-02 08:46:52 följande:
    Jag har bara legat med en, och vi hade bara samlag en gång. Jag är inte speciellt dominant, men vi gjorde ändå en del porriga saker. Första gången så slickade jag henne, det gjorde jag andra gången också. Och sen tog jag henne bakifrån. Jag var inte speciellt hårdhänt. Visste inte riktigt hur jag skulle vara, men jag var nog ganska försiktig. Mer sensuellt och inte juckande i hyperfart. Minns jag ändå tände på det och att jag tänkte att jag tog henne, det var sexigt. Jag kände mig manlig och det var lite overkligt att jag äntligen fick uppleva nåt sånt.
    Hon sa efteråt att hon inte riktigt var van det. Om hon menade att andra män är mer hårdhänta, inte så försiktiga, det vet jag inte. Det var ju trots allt min första (och enda) gång.
    Det låter som en fin första gång! Jag är glad att du fick uppleva det och fick en chans att prata ut om sexet efteråt. Min första gång var inte så fin 🥹
Svar på tråden Kvinnor = sexuellt undergivna