Auditanne skrev 2024-05-23 18:37:44 följande:
De flesta människor behöver inte försöka dock utan faller naturligt in i ramen för vad som anses vara normalt beteende.
TS har själv beskrivit sig på ett sätt som helt klart kan ses som avvikande och har man svårt med det sociala så har man också oddsen lite emot sig då de flesta människor föredrar en social partner.
Jag har varit med om att enstöriga och väldigt udda människor, har träffat en partner som är likadan och att de två har blivit lyckliga tillsammans (så vitt jag kan bedöma utifrån). Ibland har det nästan känts som om matchningen gjorts i himlen - båda har lika nördiga intressen, båda ogillar att vara i stora sällskap, gå på fester och pubar och liknande. De har dittills levt i var sina nördiga världar, men sedan de träffades kan de dela de världarna med någon och är inte ensamma längre.
Dock finns det en baksida, och det är att "nördigheten" ibland kan bero på något som är ärftligt, t.ex. Aspergers syndrom, och i så fall kan barnen få generna från båda föräldrarna och bli mycket mer autistiska än vad föräldrarna är. Så var det för ett av de paren som jag tänker på. Man märkte att det var "någonting" med föräldrarna, men de fungerade ändå i samhället, hade vanliga jobb, bodde i en vanlig lägenhet och kunde sköta sig själva och hemmet utan stöd o.s.v..
De fick två söner och dessa blev extremt autistiska. Det är på den nivån att de inte tar ögonkontakt, aldrig har lärt sig tala, aldrig kommer att kunna bo ensamma och ha ett jobb, utan det kommer att bli gruppboende av något slag när föräldrarna inte längre orkar ta hand om dem. Den risken ska man ha i bakhuvudet, tycker jag. Det kan för övrigt även bli problem om föräldrarna inte är genetiskt handikappade utan "bara" socialt handikappade. För barnen tar ju efter sina föräldrar. Om föräldrarna saknar vänner, aldrig umgås med någon utanför familjen, ständigt pratar om hur illa de tycker om diverse personer som de råkat i luven med o.s.v., så är sannolikheten inte stor att barnen ska bli sociala och populära.