• Anonym (knasboll)

Gravid/abort

Hej,

Jag är gravid i v.9 och vet fortfarande inte om jag ska behålla eller om jag ska göra abort :/. Har varit hos en kurator och pratat men tycker inte det gav så mycket. Kommer förmodligen bli ensamstående förälder om jag behåller då pappa bor i en annan stad och har inget intresse av att flytta. Vi har ingen relation. Är inställd på att bli ensamstående om jag behåller men ser inte det som något hinder eller problem. Problemet ligger snarare hos pappan om han kommer börja bråka om vårdnaden eller ska ha umgänge och han bor på andra sidan i landet. Vet inte hur det ska fungera i praktiken när vi bor i olika delar av landet. Och självklart kan inte jag tänka mig att flytta från staden där jag har min familj, jobb, vänner, osv. Medan han inte har något mer än sitt jobb i staden han bor i.

Känner även att jag är i en ålder där jag inte kan vänta hur länge som helst på att träffa en partner och skaffa barn eftersom jag närmar mig 41 år och vill heller inte gå miste om möjligheten att få barn (har inga sedan tidigare). Känns även "fel" att ta bort och känns inte som att jag förtjänar barn i framtiden om jag tar bort detta. :(
    Även om man kunde hoppats på att omständigheterna hade varit annorlunda.
    Hoppas någon kanske har nåt råd att ge mig:(

• Svar på tråden Gravid/abort
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:25:34 följande:
    För att situationen är så pass dålig. Man måste tänka på vad man föder in barnet i för slags situation. Ts beskriver väldigt många problem redan i trådstarten!

Har pappan bett henne göra abort? Måste ha missat det. Men en abort är oavsett bättre för då slipper barnet lida för de vuxnas misstag.
    Ville problem exakt menar du? Det är ju hypoteser TS lyfter.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-05-11 21:27:49 följande:
    Ville problem exakt menar du? Det är ju hypoteser TS lyfter.
    Nej det är inte bara hypoteser. Han bor i en annan stad långt bort och vill inte flytta, bara det är ett krångel med umgänge, om han ens vill träffa sitt barn. Om han inte vill det så kommer barnet självklart inte må bra av det heller. Kanske inte på lång sikt men klart hen undrar och skuldbelägger sig själv då.
  • BellaDonnna
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:25:34 följande:
    För att situationen är så pass dålig. Man måste tänka på vad man föder in barnet i för slags situation. Ts beskriver väldigt många problem redan i trådstarten!

Har pappan bett henne göra abort? Måste ha missat det. Men en abort är oavsett bättre för då slipper barnet lida för de vuxnas misstag.
    Tänk så många barn som inte funnits överhuvudtaget om alla dessa ensamstående mammor hade valt abort. Menar du på allvar att alla dessa människor haft det jättedåligt??

Visst hade det kunnat varit en bättre situation men det finns betydligt värre förutsättningar för ett barn. Sen kan det väl inte vara dåligt att ha en pappa ämnen om denne bor i en annan stan så länge den är reko.

Men det är mer ok med spermadonator där barnet defenitivt bara har en förälder. Märkligt. Och att man så enkelt bara ska ta bort nåt som redan finns för att byta ut det? Helt sjukt
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:30:55 följande:
    Nej det är inte bara hypoteser. Han bor i en annan stad långt bort och vill inte flytta, bara det är ett krångel med umgänge, om han ens vill träffa sitt barn. Om han inte vill det så kommer barnet självklart inte må bra av det heller. Kanske inte på lång sikt men klart hen undrar och skuldbelägger sig själv då.
    Inte alls klart. Sånt umgänge går att lösa. Och det är inte direkt en ovanlig sits ts är i. Det kan lika gärna bli väldigt fint.
  • Anonym (Hmm)
    BellaDonnna skrev 2024-05-11 21:39:33 följande:
    Tänk så många barn som inte funnits överhuvudtaget om alla dessa ensamstående mammor hade valt abort. Menar du på allvar att alla dessa människor haft det jättedåligt??

Visst hade det kunnat varit en bättre situation men det finns betydligt värre förutsättningar för ett barn. Sen kan det väl inte vara dåligt att ha en pappa ämnen om denne bor i en annan stan så länge den är reko.

Men det är mer ok med spermadonator där barnet defenitivt bara har en förälder. Märkligt. Och att man så enkelt bara ska ta bort nåt som redan finns för att byta ut det? Helt sjukt
    Nej det gör jag inte "på allvar??" men varför spela roulette med ett barns liv?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-05-11 21:39:35 följande:
    Inte alls klart. Sånt umgänge går att lösa. Och det är inte direkt en ovanlig sits ts är i. Det kan lika gärna bli väldigt fint.
    Kan du garantera att det blir bra för barnet? Nej. Det kan man så klart aldrig ens i en stabil relation, men fullständigt idiotiskt när man vet att man har oddsen emot sig.
  • BellaDonnna
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:45:35 följande:
    Nej det gör jag inte "på allvar??" men varför spela roulette med ett barns liv?
    Vad menar du? Ts är ju inte en knarkande 17 åring direkt, vi har väl ingen aning om vad hon har att erbjuda ett barn. Varför anser du det vara ett bättre alternativ att köra IVF???
  • Anonym (Hmm)
    BellaDonnna skrev 2024-05-11 21:52:53 följande:
    Vad menar du? Ts är ju inte en knarkande 17 åring direkt, vi har väl ingen aning om vad hon har att erbjuda ett barn. Varför anser du det vara ett bättre alternativ att köra IVF???
    Vadå vad menar jag? Var jag otydlig? Varför föda ett barn till en så osäker framtid? Jag pratar INTE om ts lämplighet här om du nu inbillade dig det.

IVF är bättre eftersom alla problem som ts nämner helt plötsligt försvinner.
  • BellaDonnna

Jag blir nästan rädd för var mänskligheten håller på och ta vägen. Att man ska byta det som blir ens barn mot ett annat som det vore nån j-a handelsvara. Och att man råder kvinnor som VILL behålla det som redan finns. En abort är väl nåt som är jobbigt för de allra flesta, lägg då på att göra en fast man inte vill. Vad är det frågan om???
    Det här är i flera trådar, jag förstår det inte. Och tycker man såhär blir man kallad abortmotståndare?! Frågan är ju vad man ska kalla folk som tycker att kvinnor ska göra abort mot sin vilja. Men det är tydligen mer ok.

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:46:20 följande:
    Kan du garantera att det blir bra för barnet? Nej. Det kan man så klart aldrig ens i en stabil relation, men fullständigt idiotiskt när man vet att man har oddsen emot sig.
    Fullständigt idiotiskt är din syn på liv.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-11 21:46:20 följande:
    Du kan aldrig lämna en garanti för något. Exakt. TS ser inte ensamstående föräldraskap som ett problem. Så möjligheterna för barnet är en frånvarande pappa och en mamma som älskar det, eller en pappa det träffar ibland men som bor på distans och en mamma som älskar det. Eller ja, en pappa som faktiskt växer in i papparollen och älskar barnet utan att bo med dess mamma och en mamma som älskar det. Värre liv existerar, i samtliga fall.
  • Anonym (S)

det är bara du som vet om det är rätt att behålla. Vill du ha barnet så kommer du fixa det galant tror jag. Du har ju vänner, släkt i närheten och ett jobb. 

Däremot om du behåller barnet ska du ha inställningen att samarbeta med pappan och underlätta umgänge. Detta handlar om barnets rättigheter. Barnet har rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Så pappan ska såklart vara så delaktig han kan och vill. Umgänge går alltid lösa på lov, semestrar osv.. Har ni tur kanske pappan vill flytta närmare för att skapa en relation till barnet. Däremot rekommenderar jag dig att inte skriva på gemensam vårdnad sålänge ni bor långt ifrån varandra. Detta för barnets bästa. Du kommer behöva alla föräldradagar för att kunna vara hemma med barnet första året. Men med ensam vårdnad så har man inte rätt att neka umgänge mellan barnet och andra föräldern. 

Om det är otänkbart för dig att pappan ska ha umgänge eller delad vårdnad i framtiden så råder jag till abort. För det gäller barnets rättigheter. 

Önskar dig annars lycka och hoppas det blir bra  

Svar på tråden Gravid/abort