• Anonym (sur)

    Jag måste alltid säga förlåt först

    ag är så trött på att det alltid är jag som tar mest ansvar för vår kommunikation. Har vi bråkat är det jag som måste se till att vi blir vänner igen oavsett vem som började bråket. Jag måste säga förlåt och be om ursäkt för mitt beteende innan han kan tänka sig att sluta tjura så vi kan prata ordentligt. 
    Sen brukar han säga att jag aldrig ska säga/göra så igen som jag gjorde, och att jag måste tänka på vad jag säger så att han inte ska bli sur. Blir han sur måste jag göra honom på gott humör igen.


    Jag säger aldrig något illa till honom, kallar honom inte namn eller säger elakheter, jag tappar liksom inte kontrollen och skriker åt honom eller beter mig barnsligt. Jag håller mig saklig och respektfull (men kanske arg) när vi bråkar. 


    Men det är så svårt att bråka ?bra? med honom! Han spottar fram snabba argument jag måste bemöta, han byter fokus från det ena till det andra så man knappt hänger med, och han kan börja skratta åt nåt på TV:n mitt i bråket som för att visa hur oberörd han är. 


    Han är inte våldsam, jag är inte rädd för honom eller nåt sånt, men jag blir så frustrerad över att han inte kan kommunicera på ett bättre sätt. Allt handlar om att jag ska inse vad jag gjort för fel och att jag ska be om ursäkt och ?fjäska? fram ett bra humör hos honom igen. Han har väldigt svårt att be om ursäkt, det sitter alltid väldigt långt inne och när det kommer ett förlåt så låter det inte så genuint.  


     Denna gången vägrar jag be om förlåtelse först och anstränga mig för att få tillbaka vår connection för jag känner inte att det senaste bråket är så mycket mitt fel. 

    Han sa en dum sak vid helt fel tillfälle som jag reagerade på, han blev sur av min reaktion vilket ledde till att vi båda blev surare och mer avståndstagande i en spiral. Jag kände tidigt att denna gången kommer jag inte krypa till korset och be om förlåtelse för jag vill se att han också tar ansvar för att reparera vår relation och det var faktiskt inte jag som började. Han beter sig nu lite kallt och överlägset och verkar vänta på att jag ska gulla det hela tillrätta igen. 


    Hans fokus ligger på en av mina reaktioner, han har valt en punkt mitt i händelseförloppet och vägrar diskutera hur det hela började utan tycker det är sååå respektlöst att jag gjorde så som jag gjorde (vände mig bort). Jag vill gå igenom hela förloppet från start så att vi bit för bit kan ta ansvar för det vi gjorde fel och hur det urartade, för det finns anledningar till att jag vände mig bort (HAN vände sig först!), men han vägrar och fokuserar på att jag vände mig bort från honom. När jag sa att det var allt som hände FÖRE det som fick mig att vända mig bort, då tycker han det var barnsligt av mig att ens reagera på det han sa från början. 

    Råd tack? 


    (vi har haft andra bråk tidigare som lett till bra samtal där vi öppnat oss och kommunicerat djupare, men det retar mig enormt att jag måste vara ?terapeuten? som leder oss dit och att jag måste ta ansvar först och visa mig liksom underdånig och få honom på gott humör igen för att vi ska kunna prata. Hans ego är så himla hårdnackat!)

  • Svar på tråden Jag måste alltid säga förlåt först
  • Anonym (sur)
    Anonym (Xc) skrev 2024-05-11 10:19:04 följande:
    Alla har dåliga sidor, men har man riktigt allvarliga dåliga sidor så måste de bra sidorna vara helt jävla fantastiska för att väga upp. Och ibland hjälper inte ens det. Alla dåliga sidor kan inte vägas upp av en bra sida.

    En människa som inte kan ta ansvar för eget beteende, inte säga förlåt, som förminskar någon annans känslor i ett bråk, som gaslightar (det är ditt fel att jag blir sur/du är den som inte säger förlåt osv), som inte klarar av att kommunicera osv. Vad för bra sidor väger upp det? 

    Nu ska du fixa, prata, säga förlåt, skaffa hjälp osv? Nej ts.

    Det kommer ju aldrig bli bättre ens med hjälp om du är den som fixar och trixar för att kommunikationen ska funka.

    Jag hade nog packat mina väskor och åkt iväg ett tag för att fundera. Inte försökt kommunicera alls, denna gång ligger det på honom. Tar det 1-2 veckor utan att han tar det minsta ansvar så vet du att det tydligen är viktigare för honom att att ha rätt än att bry sig om dig och ert förhållande. Får han sig en tankeställare och kontaktar dig för att lösa situationen UTAN att tala om för dig att det var ditt fel/du gjorde si/ditt ansvar osv så kanske ni har en chans.

    Han kan säga förlåt men inte först, jag måste först acceptera att jag gjort fel och be om förlåtelse och prata om mina fel och ta på mig skulden. När jag visat mig ångerfull kan han också säga förlåt för det han gjorde fel. Han är väldigt stolt och har ett bräckligt ego. Men när han inte är under hot om att bli kritiserad så att säga, så kan han prata om djupa känslor och sina dåliga sidor och be om ursäkt. Det är när jag visar eller säger att han gjort något dumt eller fel som det låser sig för honom, då känner han sig värdelös och stoltheten kickar in som en försvarsmekanism. Efter vi har löst konflikter så kan han säga att han vet att han lätt blir tjurig och är långsint, men då är det ju bara för mig att göra si och så för att få honom glad igen! 
    Han är väldigt känslig för att bli kritiserad på något sätt och faller direkt in i försvarsställning. 
    Jag reflekterar mycket över mig själv och hur jag reagerar och varför och ser saken utifrån och tänker på vad som gick fel och hur det eskalerade, jag önskar han gjorde samma självrannsakan. Men han fastnar i det stolta stadiet där jag först måste ta på mig skulden. 


    Eller så inbillar jag mig bara och egentligen är det jag som har svårt att ödmjuka mig? Han kanske har rätt i att jag har svårt att se mina fel och be om ursäkt? Jag kanske är precis lika långsint och stolt? Hur vet man? 

  • Anonym (sur)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-11 11:48:15 följande:
    Du är medberoende, du ser det inte klart. Redan nu funderar du på att ta på dig skulden igen för att inte han ska fortsätta sura. 

    Hur länge ska detta fortsätta innan du sätter ner foten? 
    Om det nu är som en maktkamp som nån sa, vad kan jag säga för att sätta ner foten men ändå inte göra saken värre? Hur kan jag öppna för en dialog på ett bra sätt?
  • Anonym (sur)

    nånstans känner jag att jag har större emotionell intelligens än honom och kan mer om kommunikation och verktyg osv, och att det då naturligtvis måste vara jag som leder vägen så att vi kan ha en positiv kommunikation istället. Men jag blir ju också sur ibland eller tar illa upp eller reagerar fel eller tar åt mig av nåt litet?jag kan också vara lättkränkt och envis. så det är ju inte som att jag är en perfekt kommunikatör alltid utan jag triggas också och faller in i dåliga mönster. men när det svalnat lite ser jag ju det mer utifrån och vill kunna prata om vad som hände utan att man ska fastna i mer bråk och anklagelser. Det är så svårt..

  • Anonym (Mia)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 11:56:07 följande:
    Om det nu är som en maktkamp som nån sa, vad kan jag säga för att sätta ner foten men ändå inte göra saken värre? Hur kan jag öppna för en dialog på ett bra sätt?

    Ni ska prata om det när ni inte bråkar. Du ska förklara så som du förklarat här och du ska be honom att lyssna klart innan han säger något. Du ska även säga till honom att han måste jobba med sitt dåliga självförtroende och och att ni borde samtala med någon. 


    Beroende på hur han reagerar, så tar du det därifrån. 

  • Anonym (Mia)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 12:02:48 följande:

    nånstans känner jag att jag har större emotionell intelligens än honom och kan mer om kommunikation och verktyg osv, och att det då naturligtvis måste vara jag som leder vägen så att vi kan ha en positiv kommunikation istället. Men jag blir ju också sur ibland eller tar illa upp eller reagerar fel eller tar åt mig av nåt litet?jag kan också vara lättkränkt och envis. så det är ju inte som att jag är en perfekt kommunikatör alltid utan jag triggas också och faller in i dåliga mönster. men när det svalnat lite ser jag ju det mer utifrån och vill kunna prata om vad som hände utan att man ska fastna i mer bråk och anklagelser. Det är så svårt..


    Ni verkar inte vara kompatibla och det du beskriver känns inte som en harmonisk relation. 


     

  • Anonym (sur)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-11 12:11:44 följande:

    Ni verkar inte vara kompatibla och det du beskriver känns inte som en harmonisk relation. 


     


    Vi är kompatibla på så jättemånga andra sätt och har det harmoniskt och bra till största delen. Därför vill jag hitta vägar runt det här. Han mår som bäst när jag mår bra och han vill att jag ska vara glad och må bra. Men vid en konflikt kör det ihop sig och blir mörkt och då tar hans tjurighet över.
    Vi har båda trauman i bagaget och anknytningsproblem och triggas av olika saker. Men vi är också väldigt bra, och vi vill leva ihop. 


    Är det någon som varit i denna sitsen och lyckats bli bättre på att hantera konflikter och kommunicera? 

  • Anonym (Man)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 13:29:38 följande:

    Vi är kompatibla på så jättemånga andra sätt och har det harmoniskt och bra till största delen. Därför vill jag hitta vägar runt det här. Han mår som bäst när jag mår bra och han vill att jag ska vara glad och må bra. Men vid en konflikt kör det ihop sig och blir mörkt och då tar hans tjurighet över.
    Vi har båda trauman i bagaget och anknytningsproblem och triggas av olika saker. Men vi är också väldigt bra, och vi vill leva ihop. 


    Är det någon som varit i denna sitsen och lyckats bli bättre på att hantera konflikter och kommunicera? 


    Vad handlar konflikterna oftast om?
  • Anonym (sur)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-11 13:35:12 följande:
    Vad handlar konflikterna oftast om?
    Rena bagateller oftast! Om en av oss säger något som den andre tar på fel sätt och reagerar mot, så reagerar den andre tillbaka och så är spiralen igång. Helt oviktiga saker alltså där en av oss känt sig orespekterad och kanske snäst lite, så blir den andre sur på snäsandet och så blir det en diskussion som urartar. Detta händer kanske en gång i månaden men då blir det så som jag beskrivit det ovan. Skillnaden är väl att jag försöker få diskussionen konstruktiv istället så vi kan lösa det Men han fastnar. Vi skyller på varandra alltså.
  • Anonym (Man)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 13:42:44 följande:
    Rena bagateller oftast! Om en av oss säger något som den andre tar på fel sätt och reagerar mot, så reagerar den andre tillbaka och så är spiralen igång. Helt oviktiga saker alltså där en av oss känt sig orespekterad och kanske snäst lite, så blir den andre sur på snäsandet och så blir det en diskussion som urartar. Detta händer kanske en gång i månaden men då blir det så som jag beskrivit det ovan. Skillnaden är väl att jag försöker få diskussionen konstruktiv istället så vi kan lösa det Men han fastnar. Vi skyller på varandra alltså.

    Båda är relativt känsliga och intoleranta alltså? Om det nu bara handlar om bagateller?


    Sen anser inte jag att bara EN kan haka upp sig och fastna. Om det bara är en som fastnar så blir det inget storbråk. Man är två som bidrar om det eskalerar.

  • Anonym (Stina)

    Om det är skitsaker ni bråkar om så kanske ni inte måste reda ut det på djupet varje gång? Kanske ska du pröva att sopa det under mattan och ignorera om han fortsätter att vara sur.


    Som det är nu så belönar du hans beteende genom att ge honom uppskattning och bekräftelse varje gång ni bråkat. Det ger honom inget incitament att agera annorlunda, det förstärker ju bara hans beteende. 


    Vill du få till en förändring så kan du inte göra som du alltid har gjort. Du måste göra något annorlunda 

  • Anonym (Lis)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 11:39:00 följande:
    Psykisk misshandel är väl att ta i? 
    Nej du har nämnt ett par saker som klassas som psykisk misshandel. -om inte du hade sagt eller gjort si eller så så hade inte jag behövt reagera som jag gjorde-
    ?Det är väl jag som är helt värdelös då-
    Läs på om psykisk misshandel, du hittar kanske fler saker?
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 11:39:00 följande:
    Psykisk misshandel är väl att ta i? 
    Det tycker jag inte.
  • Anonym (sur)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-12 21:15:49 följande:
    Nej du har nämnt ett par saker som klassas som psykisk misshandel. -om inte du hade sagt eller gjort si eller så så hade inte jag behövt reagera som jag gjorde-
    ?Det är väl jag som är helt värdelös då-
    Läs på om psykisk misshandel, du hittar kanske fler saker?
    Jaha?ok. Men om det nu är så att han har (några) dåliga personlighetsdrag som kan yttra sig som psykisk misshandel, hur går man vidare med det? Hur gör man för att få någon att inse det om sig själv? 
  • Anonym (sur)
    Anonym (Stina) skrev 2024-05-11 18:05:43 följande:

    Om det är skitsaker ni bråkar om så kanske ni inte måste reda ut det på djupet varje gång? Kanske ska du pröva att sopa det under mattan och ignorera om han fortsätter att vara sur.


    Som det är nu så belönar du hans beteende genom att ge honom uppskattning och bekräftelse varje gång ni bråkat. Det ger honom inget incitament att agera annorlunda, det förstärker ju bara hans beteende. 


    Vill du få till en förändring så kan du inte göra som du alltid har gjort. Du måste göra något annorlunda 


    Det var tankeväckande, tack.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-12 22:23:39 följande:
    Jaha?ok. Men om det nu är så att han har (några) dåliga personlighetsdrag som kan yttra sig som psykisk misshandel, hur går man vidare med det? Hur gör man för att få någon att inse det om sig själv? 

    Rädda dig själv. Du kan inte ändra på honom, det kan bara han göra. En relation kan inte fungera om bara en ska vara den som hela tiden ska fixa relationen. 

  • Anonym (Lis)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-12 22:23:39 följande:
    Jaha?ok. Men om det nu är så att han har (några) dåliga personlighetsdrag som kan yttra sig som psykisk misshandel, hur går man vidare med det? Hur gör man för att få någon att inse det om sig själv? 
    1 du tar det på allvar
    2 du går i terapi och inser att du ursäktar hans dåliga beteende (ev räcker parterapi för det också)
    3 parterapi så kanske han kan inse hur han beter sig
    4 han går i terapi och får hjälp att sluta

    Vägrar han gå i terapi och säger att ni/han inte har något problem så får du fundera på ultimatum och att lämna.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 11:39:00 följande:
    Psykisk misshandel är väl att ta i? 
    Anonym (sur) skrev 2024-05-11 11:56:07 följande:
    Om det nu är som en maktkamp som nån sa, vad kan jag säga för att sätta ner foten men ändå inte göra saken värre? Hur kan jag öppna för en dialog på ett bra sätt?

    Det du beskriver är att han trycker ner dig så psykisk misshandel är inte alls att ta i. För många skulle ett sådant beteende utgöra en definitiv dealbreaker.

    Du behöver sätta ner foten rejält och sluta mesa. Ska du få ordning på relationen (om du ens vill stanna?) måste du sluta göra som du alltid gjort och ta konflikten. Annars sitter du här om 20 år och undrar vart du själv och ditt liv tog vägen.
Svar på tråden Jag måste alltid säga förlåt först