• TokigaTango

Hur länge hade ni arbetat på ert jobb när ni blev gravida?

Hej! 

Jag är gravid och går in i vecka 13 nu på onsdag. Jag har tänkt berätta för min chef denna vecka men är så nervös för det. 

Jag har inte jobbat på min arbetsplats så länge och är den första i min grupp som får barn, inte heller chefen som är 40+ har barn. Jag vet därför inte riktigt hur inställningen på föräldraledighet ser ut här. 

När bebisen kommer har jag jobbat här i 1 år och 10 månader. (Till ämnet hör också att vi har personalbrist och ekonomiska problem så jag känner mig genuint elak som ska vara borta från och med december). 

Jag VET att det inte är mitt ansvar. Men jag känner som jag känner och det är bara så. 

Så till min fråga: hur länge hade ni jobbat på er arbetsplats när ni berättade att ni var gravida/skulle få barn? Och hur länge hade ni jobbat när ni gick på ledighet? 

• Svar på tråden Hur länge hade ni arbetat på ert jobb när ni blev gravida?
  • Anonym (Aa)

Tror inte du ska vara orolig, på mitt jobb är det många som knappt hunnit börja som sedan får barn och sedan blir borta länge. I något fall har det till och med varit en som skulle vikariera för en föräldraledig som själv gick och blev gravid kort därefter. Har aldrig hört cheferna klaga, mer att det är en del av att ha personal.

• Räkan77

Jag hade jobbat på vikariat i ett år. Samma dag som jag skrev på för tillsvidareanställning slutade jag med p-piller. Var så ivrig att jag inte ens åt färdigt kartan :)

Blev gravid några månader senare. Var en offentlig arbetsgivare så jag kände mig trygg med att det inte skulle bli nåt stök för min egen del. Tänkte inte ens på arbetsgivaren mer än att de skulle vara glad att jag ville jobba kvar där. För jag var kvar för tryggheten skull, inte för att det var en fantastisk jobb med hög lön.

• Anonym (My)

Jag hade jobbat nästan tre år på jobbet vid min första graviditet och jag var gravid när jag påbörjade min anställning vid andra graviditeten. 

• Användare50

Jag har inte ens börjat mitt nya jobb än (börjar den 1 juni) och är gravid och ska föda i oktober. Kommer alltså jobba cirka 4 månader innan jag går på föräldraledighet. Jag berättade att jag var gravid efter att jag skrivit under anställningsavtalet hos nya arbetsgivaren och var då i vecka 19.

Jag var jättenervös att berätta, min förra arbetsgivare och vissa kollegor hade skrämt upp mig massor om att det nog inte kommer att bli populärt när jag berättar att jag är gravid för nya arbetsgivaren. Men det gick jättebra, min nya arbetsgivare vara grattade och sa att de ser anställningen av mig som långsiktig och att det är klart att man kan bli gravid. 

Det kommer att gå jättebra för dig☺️

• TokigaTango
    Användare50 skrev 2024-05-20 15:19:52 följande:

Jag har inte ens börjat mitt nya jobb än (börjar den 1 juni) och är gravid och ska föda i oktober. Kommer alltså jobba cirka 4 månader innan jag går på föräldraledighet. Jag berättade att jag var gravid efter att jag skrivit under anställningsavtalet hos nya arbetsgivaren och var då i vecka 19.

Jag var jättenervös att berätta, min förra arbetsgivare och vissa kollegor hade skrämt upp mig massor om att det nog inte kommer att bli populärt när jag berättar att jag är gravid för nya arbetsgivaren. Men det gick jättebra, min nya arbetsgivare vara grattade och sa att de ser anställningen av mig som långsiktig och att det är klart att man kan bli gravid. 

Det kommer att gå jättebra för dig☺️

Gud va skönt att arbetsgivaren var förstående! Förstår att det var riktigt nervöst att berätta, vilket det egentligen inte ska vara men men samhället är som det är.. 

Tack! Nu känns det redan lättare! Det är bara att dra av plåstret helt enkelt. Jag har ju som sagt inte gjort något fel, är bara rädd att de ska bli besvikna på mig.
  • Anonym (Pio)

Jobbat i projekt i två år. Ett par veckor efter att jag skrivit på om fast anställning var jag gravid. :D Berättade typ i v 14 tror jag. Inga sura miner, bara grattis. De hade nog räknat med att jag ville ha barn, skulle jag tro. 

• Anonym (Frida)

Jag hade nog jobbat exakt lika länge som dig när jag fick mitt första barn. 
    Jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete alls! Jag personligen hade inte tyckt att det var ok att söka nytt jobb som gravid utan att berätta det, även om det är lagligt, men att bli gravid över ett år efter man har börjat är inte konstigt! 

• Anonym (F)

Deras inställning är skit samma, du har lagen på din sida. Säg till ett par månader innan du ska på ledighet inför förlossningen bara.

• TokigaTango
    Anonym (F) skrev 2024-05-20 17:28:13 följande:

Deras inställning är skit samma, du har lagen på din sida. Säg till ett par månader innan du ska på ledighet inför förlossningen bara.

Man kan ju välja att vara schysst också trots att man har lagen på sin sida. Jag berättar gärna tidigt så de får längre tid på sig att hitta en vikarie eller annan lösning.

Bara för man har lagen på sin sida och reglerna säger att man bara behöver berätta senast två månader innan ledighet så behöver man inte vara oskön. Men det är bara min åsikt :) 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ca 1,5 år när jag blev gravid, drygt 2 år när jag gick på föräldraledighet. Så jag var väl inarbetad och hade tillsvidareanställning.

Offentlig arbetsgivare, så inga problem med sura miner eller höjda ögonbryn. Plus att många inte jobbar där mer än några år, så att jag gick på föräldraledighet efter två år var inget dramatiskt. Jag jobbar fortfarande kvar och är idag en av dem som har varit där längst.

Dock har jag en slags cheftjänst (inom ett litet område) och är ensam i min roll, så det finns ingen som enkelt kan ersätta mig med kort varsel. Men jag hann skola in en vikarie innan jag gick.

• Anonym (F)
    TokigaTango skrev 2024-05-20 18:12:22 följande:

Man kan ju välja att vara schysst också trots att man har lagen på sin sida. Jag berättar gärna tidigt så de får längre tid på sig att hitta en vikarie eller annan lösning.

Bara för man har lagen på sin sida och reglerna säger att man bara behöver berätta senast två månader innan ledighet så behöver man inte vara oskön. Men det är bara min åsikt :) 

Ts har rätt att vara föräldraledig och behöver inte bry sig om deras inställning. Det är poängen. Hon frågar inte när man borde berätta och jag menar inte att hon måste berätta i sista sekunden, bara att hon måste göra det i tid för att ha rätt att gå hem!
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (F) skrev 2024-05-20 18:18:24 följande:
    Ts har rätt att vara föräldraledig och behöver inte bry sig om deras inställning. Det är poängen. Hon frågar inte när man borde berätta och jag menar inte att hon måste berätta i sista sekunden, bara att hon måste göra det i tid för att ha rätt att gå hem!
    Just för att jag har den tjänst jag har, sade jag till i god tid. Hade jag inte hunnit skola in en vikarie hade arbetsgivaren fått lösa det, men nu hann jag, eftersom jag berättade i vecka 14 och jobbade nästan hela graviditeten.

Man behöver inte bry sig om vad arbetsgivaren tycker nej. Man behöver bara följa reglerna. Vill man underlätta för arbetsplatsen och ha en bra relation med sin arbetsgivare, är det dock klokt att inte vänta till sista minuten. 
  • Zaro

Blev gravid genom ivf typ samma dag jag började på ett högpresterande jobb. Fick komplikationer i vecka 8 och stora i vecka 18-20 som jag snart blev sjukskriven för fram tills förlossningen. Har ändå känt ett stort stöd från både chefer och kollegor!

• Zaro
    Zaro skrev 2024-05-20 18:37:04 följande:

Blev gravid genom ivf typ samma dag jag började på ett högpresterande jobb. Fick komplikationer i vecka 8 och stora i vecka 18-20 som jag snart blev sjukskriven för fram tills förlossningen. Har ändå känt ett stort stöd från både chefer och kollegor!

Jag berättade också tidigt, före vecka 12.
  • Anonym (Ivf)

Hade jobbat på min arbetsplats i 13 år när jag blev gravid. 
    Var en lång resa med IVF och mina närmaste chefer visste om det. 
    Berättade dagen efter positivt test för dem och för resten efter rul. 
    Att kvinnor i barnafödande ålder kan bli gravida är väl ingen direkt nyhet för arbetsgivare så jag tror att du kan vara lugn.

• Anonym
    TokigaTango skrev 2024-05-20 18:12:22 följande:

Exakt, men många av dagens småbarnsföräldrar och to be har egon större än Östersjön.
    De har RÄTT att blablabla, visst lagen är som den är. Men, de borde kanske ta med i beräkningen (om de planerar att vara kvar) att det kommer en tid efter alla rättigheter är slut också.

Då är det dessa som lipar över att de måste anpassa sig till, ja just det...
  • Anonym (Elin79)

Jag blev gravid med mitt första barn ca 2,5 år in i anställningen. 100% glada miner i någon månad tills två kollegor till berättade att de väntade barn. Och vi alla skulle försvinna iväg på ledighet nästan samtidigt. 
    Men det löste sig,  som det alltid gör. 
    Andra barnet berättade jag tidigt för vi satt och planerade omorganisation och nya roller och jag ville att min chef skulle ha all info. 
    Då hade jag varit där i fem år (annan arbetsgivare). 

Svar på tråden Hur länge hade ni arbetat på ert jobb när ni blev gravida?