Anonym (Rör) skrev 2024-05-23 23:36:52 följande:
Är varmvatten fr kranen ff farligt?
När jag växte upp fick jag lära mig att det var farligt att använda varmvatten direkt från kranen till mat eller dryck. Man skulle alltså inte t ex ta varmvatten fr kranen när man skulle göra te eller koka pasta eller liknande. Nu kom jag plötsligt att tänka på att det där kanske inte gäller längre? Jag tror att det hade nåt med rören att göra - att varmvatten kunde fälla ut farliga metaller ur rören eller nåt sånt - men det kan ju ha ändrats vid det här laget, så att det är annorlunda med moderna rör? Nån som vet?
Det gäller fortfarande att det inte är så himla nyttigt..(eller det kan rent av vara farligt) pga metaller som tex koppar som mycket lättare följer med varmt vatten eller t.o.m i det ljumna eller det kalla vattnet om man inte spolar ordentligt så det blir riktigt kallt innan man använder det till matlagning osv.
Du kan dels få kopparförgifning och det är inte så himla roliga symptom..eller legionella som kan vara skitfarligt för personer med nedsatt immunförsvar spec..
Jag dricker inte ens kallvatten direkt från kranen längre utan har en vattenrenare. sen min man började jobba med vattenrening, osv....Och det är inte najs alltså...Speciellt inte varmvatten...
Det är fullt med "skit" i som vi inte ens vill veta..bla gamla läkemedel, metaller och annat som inte är så bra för kroppen i det långa loppet.