• Anonym (Ys)

Hjälp med sömn!!

Hjälp. Har en 9-månaders med värdelös sömnrytm. Vad gör man?

Barnet nattas 19, så övertrött. Tar dock 30-40 min trots gnäll, ögongnugg och gäspningar. Ammar till sömns.
    Vaknar sen 23, 0130, 0330 för amning. Vaknar sen 05 för amning och dagen. Går INTE sova om då, bevis klättrar över mig i sängen.

Vaken till 07 när storasyskon går upp, så är bebis supertrött igen och vill sova. Har då ätit gröt. Sover då ofta 1-1,5 h om det går, annars får bebis vänta till storasyskon går till förskola vid 08. 

Ammar vid uppvak, är vaken till 13, lunch och amning igen och sen sova 1-2 h. Denna sömn varierar. Amning och fika. Sen är bebis vaken och vill INTE sova igen förrän just 19. Middag eller gröt så och sen som sagt nattning med flera omgångar amning vid 19.

Det är jättekämpiga dagar med att sova så vansinnigt upphackat från 0130 och gå upp 05. Bebis hamnar också ofta i ofas med övrig familj och är övertrött både till frukost och middag för oss andra. Har försökt lägga senare men 05 tas det morgon oavsett vad jag gör 

Vad gör man? Storasyskonet fick ersättning på natten och vaknade bara 1 g per natt från 3 mån ålder så detta är helt nytt för mig. Detta barn har helt rätt flaskan.

Känns som hem borde vara mätt, eftersom vi ammar flera gånger varje dag och äter både frukost, lunch, middag och mellis med. Vatten till alla måltider. Ändå saknas det många gånger varje natt.

Är det normal rytm för en 9-mån och jag/vi bara ovana för att vi hade lyxig sömn med det äldre barnet??

• Svar på tråden Hjälp med sömn!!
  • Anonym (Ys)

Ratat flaskan ska det stå. Tack autocorrect.

• Kammen320

Låter normalt,  t.om lyxigt i mina öron. Mina barn vaknade ofta på nätterna som bebisar.
    Gå och lägg dig tidigare på kvällen för att få din sömn, är mitt råd. Vet inte när du lägger nu, men om storasyskon går i förskolan lär det ju inte vara uppe alltför sent? Lägg dig för natten samtidigt med det.

• Anonym (Ys)
    Kammen320 skrev 2024-05-25 05:35:53 följande:

Låter normalt,  t.om lyxigt i mina öron. Mina barn vaknade ofta på nätterna som bebisar.
    Gå och lägg dig tidigare på kvällen för att få din sömn, är mitt råd. Vet inte när du lägger nu, men om storasyskon går i förskolan lär det ju inte vara uppe alltför sent? Lägg dig för natten samtidigt med det.

Men jag gör ju det. Går i säng 19!!  Har dock själv extremt svårt att sova då denna årstid, är trött men ligger oftast vaken till 22 och försöker sova. Kan vara så trött att ögonen tåras men somnar inte, är för uppe i varv med.

Det jobbiga är att bebis alltid är i ofas och blir grinig så mkt under dagen. 1 h skrik 07-08, gnäll vid lunch 12-13 (storasyskon hämtas vid 1330 så kan inte sova så mkt innan, då vaknar bebis i vagn och skriker när jag är ute och leker med stora) etc.
  • Kammen320
    Anonym (Ys) skrev 2024-05-25 05:45:41 följande:
    Men jag gör ju det. Går i säng 19!!  Har dock själv extremt svårt att sova då denna årstid, är trött men ligger oftast vaken till 22 och försöker sova. Kan vara så trött att ögonen tåras men somnar inte, är för uppe i varv med.

Det jobbiga är att bebis alltid är i ofas och blir grinig så mkt under dagen. 1 h skrik 07-08, gnäll vid lunch 12-13 (storasyskon hämtas vid 1330 så kan inte sova så mkt innan, då vaknar bebis i vagn och skriker när jag är ute och leker med stora) etc.
    Aha, fick för mig att du gick o la dig senare. Vad synd att du inte kan somna då, testa sätta på en lagom tråkig ljudbok kanske? Eller gå upp o ta ett varmt bad/varm dusch för att slappna av?

När minsta var liten la jag honom i vagnen om han var trött o det var nära tills vi skulle till förskolan med stora. Han somnade där o fortsatte sova igenom lämningen o en barnvagnspromenad efter lämning. 
    Kan inte bebis få vara med o leka ute? Hen kan väl sitta upp? Gräva lite i sandlådan, gunga i bebisgunga? Stora kan hjälpa till att skjuta fart på gungan, visa hur man bygger sandslott osv. Du kan ju ta med mellis och så hänger ni i lekparken lite? Annars om bebis är nöjd med att hänga i bärsele en stund medan ni leker?
  • Anonym (Ys)
    Kammen320 skrev 2024-05-25 06:17:38 följande:
    Aha, fick för mig att du gick o la dig senare. Vad synd att du inte kan somna då, testa sätta på en lagom tråkig ljudbok kanske? Eller gå upp o ta ett varmt bad/varm dusch för att slappna av?

När minsta var liten la jag honom i vagnen om han var trött o det var nära tills vi skulle till förskolan med stora. Han somnade där o fortsatte sova igenom lämningen o en barnvagnspromenad efter lämning. 
    Kan inte bebis få vara med o leka ute? Hen kan väl sitta upp? Gräva lite i sandlådan, gunga i bebisgunga? Stora kan hjälpa till att skjuta fart på gungan, visa hur man bygger sandslott osv. Du kan ju ta med mellis och så hänger ni i lekparken lite? Annars om bebis är nöjd med att hänga i bärsele en stund medan ni leker?
    Nja, ljudbok gillar jag inte. Dusch kanske skulle gå men bebis är en krypare så törs inte gå upp.

Nej, bebis sitter inte så stabilt än när hen sitter fritt, utan välter lätt och ålar sig genom världen. Stora är drygt 2 så inte alltid leken är så lugn :). Sele hatar bebis, att vara fastspänd är det sämsta på jorden (därför det också är lugnast för alla med sov i vagn...).

Så försöker att bebis kan sova genom leken efter hämtning, det ger lugnast. Men vaknar hen är det svårt.
  • Kammen320
    Anonym (Ys) skrev 2024-05-25 06:27:54 följande:
    Nja, ljudbok gillar jag inte. Dusch kanske skulle gå men bebis är en krypare så törs inte gå upp.

Nej, bebis sitter inte så stabilt än när hen sitter fritt, utan välter lätt och ålar sig genom världen. Stora är drygt 2 så inte alltid leken är så lugn :). Sele hatar bebis, att vara fastspänd är det sämsta på jorden (därför det också är lugnast för alla med sov i vagn...).

Så försöker att bebis kan sova genom leken efter hämtning, det ger lugnast. Men vaknar hen är det svårt.
    Ok, men ta en dusch innan ni lägger er då? Pappan kan väl ta båda en kvart eller så?

Haha, jobbigt med så osynkade barn. Men det går över, är väl enda trösten. Kämpa på, det blir bättre "snart" 😜
  • Anonym (.)

Låter helt normalt. Vi hade fler uppvak än så och gick också upp vid 5.
    Det blir bättre :) 
    Börjar lugna ner sig efter förskolebarn och med en sovstund per dag vid 1,5 års ålder, så kanske någor halvår till.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ys) skrev 2024-05-25 06:27:54 följande:

Spjälsängen är effektiv mot kypare. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-25 08:12:19 följande:
    Spjälsängen är effektiv mot kypare. 
    Haha, har du ett kyparproblem? Lämna restaurangen :)

Vi hade massa madrasser, kuddar och filtar runt sängen så krypare landade mjukt. 
  • Anonym (Ellinora)

Hur aktiva är ni på dagarna dvs ute och promenerar och leker ute?
    Träffar ni andra vuxna med barn tex öppna förskolan?

Tänker att ditt barn behöver mer stimulans för att somna och sova längre på nätterna?!!
    Jag var väldigt aktiv under dagarna med andra föräldralediga så tror att det gjorde att mitt barn var nöjt och sov hela nätterna.

Märker än idag att om vi INTE är aktiva blir nattsömnen mycket sämre.

• Anonym (Ys)
    Anonym (Ellinora) skrev 2024-05-25 16:27:40 följande:

Hur aktiva är ni på dagarna dvs ute och promenerar och leker ute?
    Träffar ni andra vuxna med barn tex öppna förskolan?

Tänker att ditt barn behöver mer stimulans för att somna och sova längre på nätterna?!!
    Jag var väldigt aktiv under dagarna med andra föräldralediga så tror att det gjorde att mitt barn var nöjt och sov hela nätterna.

Märker än idag att om vi INTE är aktiva blir nattsömnen mycket sämre.

Ute och promenerar varje dag flera gånger. Barnet leker med sitt syskon en hel del och vi leker mkt inne med det 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (.) skrev 2024-05-25 09:05:17 följande:
    Haha, har du ett kyparproblem? Lämna restaurangen :)

Vi hade massa madrasser, kuddar och filtar runt sängen så krypare landade mjukt. 
    Haha ja jäklar vad dryga visa kypare är Tungan ute
    Men åter till ämnet, en kRypare borde stoppas av en spjälsäng. 
Svar på tråden Hjälp med sömn!!