Hjälp med sömn!!
Hjälp. Har en 9-månaders med värdelös sömnrytm. Vad gör man?
Barnet nattas 19, så övertrött. Tar dock 30-40 min trots gnäll, ögongnugg och gäspningar. Ammar till sömns.
Vaknar sen 23, 0130, 0330 för amning. Vaknar sen 05 för amning och dagen. Går INTE sova om då, bevis klättrar över mig i sängen.
Vaken till 07 när storasyskon går upp, så är bebis supertrött igen och vill sova. Har då ätit gröt. Sover då ofta 1-1,5 h om det går, annars får bebis vänta till storasyskon går till förskola vid 08.
Ammar vid uppvak, är vaken till 13, lunch och amning igen och sen sova 1-2 h. Denna sömn varierar. Amning och fika. Sen är bebis vaken och vill INTE sova igen förrän just 19. Middag eller gröt så och sen som sagt nattning med flera omgångar amning vid 19.
Det är jättekämpiga dagar med att sova så vansinnigt upphackat från 0130 och gå upp 05. Bebis hamnar också ofta i ofas med övrig familj och är övertrött både till frukost och middag för oss andra. Har försökt lägga senare men 05 tas det morgon oavsett vad jag gör
Vad gör man? Storasyskonet fick ersättning på natten och vaknade bara 1 g per natt från 3 mån ålder så detta är helt nytt för mig. Detta barn har helt rätt flaskan.
Känns som hem borde vara mätt, eftersom vi ammar flera gånger varje dag och äter både frukost, lunch, middag och mellis med. Vatten till alla måltider. Ändå saknas det många gånger varje natt.
Är det normal rytm för en 9-mån och jag/vi bara ovana för att vi hade lyxig sömn med det äldre barnet??