• Anonym (Signaturen)

Skitsnack på jobbet pga min löneökning.

Jag har flera år på raken fått bra löneökningar. Högre än mina kollegor. Kanske för att jag jobbar bra något, jag vet faktiskt inte. 

Detta har såklart ledit till peaker och små gnäll från kollegor till och från. 

Detta år fick jag en stor löneökning. 3x mer än kollegorna, detta kommer alltid fram då det är offentliga handlingar och ekonomi avdelningen gladeligen delat ut lönelistor, så jag berättade, vilket ledde till att kollegor vart skitsura på mig, trots att det är chefen som sätter lön & bestämmer. 

Man kan tänka att det är deras problem, men detta drabbar såklart mig. Jag kan glädjas åt min ökning, tvärtom funderar jag på att säga upp mig då jag inte trivs med kollegorna längre pga detta, och vi jobbar väldigt tight.. 

Vad hade nu gjort i denna situation?

• Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Signaturen) skrev 2024-05-25 23:31:26 följande:
    Skitsnack på jobbet pga min löneökning.

Jag har flera år på raken fått bra löneökningar. Högre än mina kollegor. Kanske för att jag jobbar bra något, jag vet faktiskt inte. 

Detta har såklart ledit till peaker och små gnäll från kollegor till och från. 

Detta år fick jag en stor löneökning. 3x mer än kollegorna, detta kommer alltid fram då det är offentliga handlingar och ekonomi avdelningen gladeligen delat ut lönelistor, så jag berättade, vilket ledde till att kollegor vart skitsura på mig, trots att det är chefen som sätter lön & bestämmer. 

Man kan tänka att det är deras problem, men detta drabbar såklart mig. Jag kan glädjas åt min ökning, tvärtom funderar jag på att säga upp mig då jag inte trivs med kollegorna längre pga detta, och vi jobbar väldigt tight.. 

Vad hade nu gjort i denna situation?

Det är klart att de inte bör vara sura på dig utan på er chef som uppenbarligen inte är tydlig med vad som krävs för en löneökning av olika storlek. Jag skulle också bli ledsen om någon annan fick en stor ökning varje år om det inte var uppenbart varför. 

Du kanske kan be din chef att vara lite tydligare mot dina kollegor i nästa lönesamtalsomgång? Kanske mot dig också, eftersom du inte riktigt verkar veta varför du har fått den ökning du har fått. 
  • Xenia
    Anonym (mobb) skrev 2024-05-27 11:02:23 följande:
    Det är väl mobbing att ta ut det på kollegan istället för att diskutera  med lönesättande chef. Kollegan bestämmer ju varken sin lön eller de andras.
    Men de vågar inte ta ut det på chefen, lättare att ta ut det på TS.

Om ingen vet varför TS fått så stor löneökning, inte ens TS själv, så blir det lätt skitsnack. Typ att TS fjäskar och ställer sig in, att chefen är kär i TS, att de känner varann privat, att de har ett förhållande m m.
  • Anonym (Öh)

Vet du inte varför du får 3x mer i lönehöjning än dina kollegor så är något fel och jag förstår att de bli upprörda.

Antingen har du presterat väldigt mycket högre än dina kollegor eller har en mycket högre grundlön eller ligger lägre i grundlön och chefen försöker få upp dig på rätt nivå eller så favoriseras du på felaktiga grunder. Du borde mycket väl veta varför.

• Anonym (M)
    Sunflora skrev 2024-05-27 10:58:54 följande:
    Som jag sa då får kollegorna göra en kreditupplysning eller på annat sätt krävs ut dem. Chefen eller HR avdelningen ska inte gå runt och babbla. 

De har all rätt att lämna ut listorna, eftersom det är offentliga uppgifter. Tjänstefel att inte göra det. 

• Finansen7

Deklarationsuppgifter från skatteverket (och Ratsit) visar förvärsinkomst, inte lön. Det är inte samma sak. Jag roade mig med att kolla på skatteverket och för min egen del diffar det runt 15% både för 2021 och 2022. Och då har jag bara haft en arbetsgivare och inte varit mycket sjuk. Ratsit borde skämmas för sin reklam där de påstår att man kan kolla upp någons lön.

• Anonym (Mi)

3 gånger så mycket säger inte jättemycket heller.

Kollegorna fick kanske 300 och ts 900, det är ju inte ovanligt. Om kollegorna fick 1500 och ts fick 4500 däremot, så är det ju en större skillnad.

• Anonym (.)

Nä och Om inget annat äre inte något utav det där å gå och tänka på eller..
    Menar, det där kan ju du skita i liksom. Ytterst spontant tänkt här iofs* 

• Anonym (Signaturen)

Det är inte första gången jag får högre lön än kollegorna, trots att jag redan har högre lön än dem. Har aldrig fått en bra förklaring till varför, känner inte att jag vill ifrågasätta och gnälla när jag får en bra löneökning. 

Helt riktigt vågar inte kollegorna prata om detta med chefen utan detta tas ut på mig istället, genom peakar om att vissa tjänar bättre, du om nån borde ha råd osv. Detta pratas såklart högt om så övriga medarbetare i andra sektioner även får reda på detta. 

Vi är en grupp på 10 personer och jag får har fått högst lön två år på raken. Detta år väldigt mycket högre. 

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Signaturen) skrev 2024-05-29 00:14:44 följande:

Det är inte första gången jag får högre lön än kollegorna, trots att jag redan har högre lön än dem. Har aldrig fått en bra förklaring till varför, känner inte att jag vill ifrågasätta och gnälla när jag får en bra löneökning. 

Helt riktigt vågar inte kollegorna prata om detta med chefen utan detta tas ut på mig istället, genom peakar om att vissa tjänar bättre, du om nån borde ha råd osv. Detta pratas såklart högt om så övriga medarbetare i andra sektioner även får reda på detta. 

Vi är en grupp på 10 personer och jag får har fått högst lön två år på raken. Detta år väldigt mycket högre. 

Gör ni samma jobb då?
  • Anonym (I)
    Anonym (Signaturen) skrev 2024-05-29 00:14:44 följande:

Låter väldigt konstigt om ni utför samma jobb.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-05-29 05:29:02 följande:
    Gör ni samma jobb då?
    Inte något som jag själv såklart eller någon annan heller faktiskt tänkt tanken på att fråga, tur att du gjorde det nu "Bizz.. Hehe.

Klart, för sen gör dom inte det?
    Nä, då gör det lättare att dra tolkningen någonstans till varför det är som de är här menar jag kanske'

Eller ..så äre något annat som ger ev. förmåner som TS sen inte berättar osv eller som bara kommer med jobbet.

För..
    När jag började tänka lite närmre på det, så faktiskt många ställen en annan också har varit på tidigare- så som ny på jobbet vill säga, då går man såklart in lite nästan givet' som låglönad och man får jobba sig uppåt. -Den är nästan självfallen och solklar.

Men där är ställen jag med varit på som sen inte gjort så alls.
    Där alla oavsett om man så gjorde olika sorters jobb osv, så fick ändå alla samma/ lika lön osv. -Konstigt tyckte många, men så var det'
    Och sen när man slutade eller när ny person började blev det lite extra fika och så första dagen/ sista dagen, inte konstigt det heller, men sen pratade jag om det där med Pappa. Han sa dom hade aldrig fika på sin arbetsplats som chefen i alla fall bekostade. Så det här är verkligen olika tänker jag!
  • Anonym (privat sektor)

Synd att du har så tröga kollegor TS.

För hade de haft en räkas intelligens så hade de ju använt din lön för att få upp sin egen (om ni gör samma jobb) istället för att försöka dra ner dig.

Jag hade bytt arbetsplats för att min omgivning tydligen är lågbegåvad.

Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.