• Anonym (Tina)

Akut allergi, vad ska vi göra med hunden?

Vi skulle passa en hund medan ägaren jobbar utomlands. Hann bara ha den några dagar tills vi insåg att det absolut inte kommer gå, men ägaren har rest och kan inte komma tillbaka på minst en månad. Det är ingen vi känner privat, utan var genom annons. Ägaren har ingen annan som kan rycka in, så vad ska vi göra? Jag erbjöd att söka annat för den, men det gick ägaren inte med på när hen inte träffat dem själv.

• Svar på tråden Akut allergi, vad ska vi göra med hunden?
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2024-06-06 19:22:33 följande:
    Ja det är verkligen jättemärkligt av advokaten, men jag undrar vad den där släktingen sa till hen för att få det svaret.
    Ja,det hade varit intressant att veta.
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2024-06-06 19:23:09 följande:
    Det finns inget som tyder på att ägaren inte kommer hem, bara att hon tänkte stanna lite längre än en månad som var sagt först.
    Nej,men hon har väl inte heller sagt hur länge hon blir borta,vad jag har förstått.
    Dessutom har hon väl sagt till sin familj att hon tänker söka jobb där hon är.
    Då låter det ju inte som att hon har för avsikt att komma hem.
  • Kvittning
    Anonym (S) skrev 2024-06-06 22:05:38 följande:
    Ja, men frågan är hur länge? Ts skriver inte exakt. Pratar vi en vecka eller en månad till? För självklart ska hunden inte vara hos ts längre än avtalat (om det inte fanns allergi). Oavsett barns hälsa får man inte skeppa iväg andras ägodelar hur som helst. Och nu är hunden stulen.

Så hur hade du reagerat om din hund plötsligt var registrerad på någon annan?
    Nu är jag ingen hundägare men om jag var så skulle det här inte ha hänt mig.

1) jag hade såklart registrerat hunden på mig från första början 
    2) om hundvaktens barn hade fått allergi så hade jag aldrig betett mig som den här hundövergivaren gjort utan löst situationen eller åkt hem om jag inte hittade en ny hundvakt på egen hand
  • Anonym (S)
    Kvittning skrev 2024-06-07 07:34:10 följande:
    Nu är jag ingen hundägare men om jag var så skulle det här inte ha hänt mig.

1) jag hade såklart registrerat hunden på mig från första början 
    2) om hundvaktens barn hade fått allergi så hade jag aldrig betett mig som den här hundövergivaren gjort utan löst situationen eller åkt hem om jag inte hittade en ny hundvakt på egen hand
    Jag menar så klart vad andra skulle göra NU när hunden är stulen för att ts lämnat den till någon annan?
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2024-06-06 22:55:15 följande:
    Nej,men hon har väl inte heller sagt hur länge hon blir borta,vad jag har förstått.
    Dessutom har hon väl sagt till sin familj att hon tänker söka jobb där hon är.
    Då låter det ju inte som att hon har för avsikt att komma hem.
    Ingen aning, första budet var en månad iaf, det var vad ts hade gått med på. Även om man söker jobb utomlands så kommer man väl hem och hämtar sina saker! Och sin hund!
  • Kvittning
    Anonym (S) skrev 2024-06-07 08:13:13 följande:
    Jag menar så klart vad andra skulle göra NU när hunden är stulen för att ts lämnat den till någon annan?
    Ja alltså, hunden är ju inte stulen. Den är övergiven av sin ägare och ägarens släkting har enligt lag blivit tvungen att registrera den eftersom att det är olagligt att ha en oregistrerad hund. Och det känns ju synnerligen korkat att släktingen då skulle registrera hunden på en person som övergivit den (är det ens möjligt att registrera en hund på en annan person?). 
  • Anonym (S)
    Kvittning skrev 2024-06-07 09:41:20 följande:
    Ja alltså, hunden är ju inte stulen. Den är övergiven av sin ägare och ägarens släkting har enligt lag blivit tvungen att registrera den eftersom att det är olagligt att ha en oregistrerad hund. Och det känns ju synnerligen korkat att släktingen då skulle registrera hunden på en person som övergivit den (är det ens möjligt att registrera en hund på en annan person?). 
    Den ÄR stulen och den var INTE övergiven. Att lämna hunden till en hundvakt kan väl inte ses som att överge sin hund?? Ägaren förväntar sig så klart att ts tar hand om hunden som deras överenskommelse var. Och nej, släktingen har ingen skyldighet enligt lag att registrera hunden på sig själv, tvärtom så är det stöld att göra just så eftersom hunden nu i lagens ögon är deras!
  • Anonym (Matte sen 25 år till stora hundar)
    Kvittning skrev 2024-06-07 09:41:20 följande:
    Hur kan du inte se det uppenbara att hunden är stulen?
  • Agda90
    Anonym (Tina) skrev 2024-06-06 11:21:11 följande:

Eftersom personen i fråga plötsligt säger att hon tänker stanna längre och inte alls planerar att komma tillbaka inom avtalad tid så ansågs den övergiven av ägaren. JAG har inte skänkt bort den, det är de som har den nu som tagit besluten att regga den på sig själva. Hon vägrade vara delaktig i att lösa situationen och sa att det är mitt ansvar, så det var ansvar jag tog.

Vem anser att det är övergiven? Är det inte länsstyrelsen som ansvarar för den biten? 
  • Anonym (Tina)
    Agda90 skrev 2024-06-07 12:00:22 följande:
    Vem anser att det är övergiven? Är det inte länsstyrelsen som ansvarar för den biten? 
    Jag vet inte mer än de berättat. De var iaf övertygade att hon inte planerade ta med hunden dit. Hon hade bara haft den några veckor och det är visst tredje hunden på 1,5 år. De andra lämnade hon bort när hon tröttnade.
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2024-06-07 08:14:03 följande:
    Ingen aning, första budet var en månad iaf, det var vad ts hade gått med på. Även om man söker jobb utomlands så kommer man väl hem och hämtar sina saker! Och sin hund!
    Ja,precis. Men sen verkade det som att hon tänkte vara borta längre för att söka jobb.
    Och då tycker jag inte att hon kan förvänta sig att TS ska kunna ha kvar hunden längre.
    Speciellt inte när barnet nu visat sig vara allergisk.
    En ansvarsfull hundägare hade kommit hem på en gång om det inte lyckats lösa sig med hundvakt.
  • molly50
    Anonym (Tina) skrev 2024-06-07 12:45:35 följande:
    Jag vet inte mer än de berättat. De var iaf övertygade att hon inte planerade ta med hunden dit. Hon hade bara haft den några veckor och det är visst tredje hunden på 1,5 år. De andra lämnade hon bort när hon tröttnade.
    Det låter inte som en person som borde ha hund.
  • Anonym (OOps)

Nu har det gått 10-11 dagar sedan Ts skrev denna tråd, och i rubriken står det "akut allergi". Har ni fortfarande kvar hunden, och någon mår mycket dåligt?

• molly50
    Anonym (OOps) skrev 2024-06-07 15:07:04 följande:

Nu har det gått 10-11 dagar sedan Ts skrev denna tråd, och i rubriken står det "akut allergi". Har ni fortfarande kvar hunden, och någon mår mycket dåligt?

Du kanske skulle läsa TS senaste uppdateringar.
  • Anonym (...)

Vad kom ni överens om ska hända när ägaren kommer hem efter den avtalade tiden, skulle hon hämta hunden hos dig eller du lämna av hunden till henne?

Svar på tråden Akut allergi, vad ska vi göra med hunden?