• Anonym (TS)

Preventivmedel och långtidsamning u

Ammar fortfarande min 1,5-åring , har kört avbrutet hittills och det har funkat. Det är faktiskt mest sambon som inte vill ha ett till barn. Jag tänkte sätta in kopparspiral men det ville han för hans ex hade haft det och han fick ont av trådarna. Jag har haft det en gång för väldigt längesen innan jag var tillsammans med honom. 

Jag har aldrig gillat avbrutet , tycker det förstör ganska mycket. Men är inte riktigt redo att sluta amma än. Är lite rädd för preventivmedel med hormoner när jag ammar, vill inte att sonen ska få i sig det.. även minipiller även om BM sa att det är ok. Det här kanske låter konstigt men jag tycker det känns lite jobbigt att bli påmind varje gång vi har sex om att han inte vill göra mig gravid , hellre att jag har ett preventivmedel som man liksom slipper tänka på just när vi har sex.

Då är det ju kopparspiral men problemet är att sambon inte vill det, han sa till och med att han inte tänker ha sex med mig mer om jag har det.. och så sa en barnmorska att det inte är så bra eftersom jag har fått rikligare mens efter jag fick yngsta barnet. 

Någon som har något förslag? Har någon använt preventivmedel med hormoner när ni ammar? Kondom varje gång? Jag tycker det är bättre än avbrutet men det tycker nog inte sambon. Eller borde jag sätta in spiral iallafall och så får han acceptera det? Det är ju ändå mest han som inte vill ha barn.

Och säg helst inte att jag ska sluta amma för jag vill inte det riktigt än som sagt :) 

• Svar på tråden Preventivmedel och långtidsamning u
  • Anonym (Va)

Varför ska din sambo bestämmer över din kropp?

• Anonym (Fellow)

Om han inte vill ha barn får han väl ta ansvar och dra på kondom såklart.

• Anonym (TS)
    Anonym (Va) skrev 2024-05-26 13:41:37 följande:

Varför ska din sambo bestämmer över din kropp?

Menade du att han inte vill att jag ska använda spiral? Han bestämmer ju inte men han kan ju såklart vägra sex om jag sätter in det iallafall .. 
  • MsM84

Satte in hormonspiral på efterkontrollen. Funkar bra. BM sa att hormonspiralen utsöndrar mycket mindre hormoner då den verkar lokalt i livmodern jämfört med p-stav/piller.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fellow) skrev 2024-05-26 13:48:33 följande:

Om han inte vill ha barn får han väl ta ansvar och dra på kondom såklart.

Jo det har du rätt i .. grejen är väl att han kanske hellre kör avbrutet. Men jag kan ju såklart säga att det inte blir något alls om han inte har kondom (om han inte vill ha barn). För mig är det bättre med kondom, jag gillar inte avbrutet.. det kan funka ett tag men inte så här lång tid.. Plus att det är ju inte helt säkert men känner att det är väl lite hans problem eftersom det är han som inte vill ha barn. 
  • Anonym (TS)
    MsM84 skrev 2024-05-26 14:42:49 följande:

Satte in hormonspiral på efterkontrollen. Funkar bra. BM sa att hormonspiralen utsöndrar mycket mindre hormoner då den verkar lokalt i livmodern jämfört med p-stav/piller.

Ok det kanske jag skulle prova då. De sa att de kunde sätta in det redan samtidigt som jag gjorde kejsarsnittet men var lite osäker då. Ska försöka kolla upp det. Anledningen till att de inte rekommenderade kopparspiral var att jag redan blöder mycket när jag har mens efter jag fick det här barnet , har kollat upp det men gyn säger att det är normalt.
  • Anonym (Pillret)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-26 11:53:54 följande:
    Preventivmedel och långtidsamning u

Ammar fortfarande min 1,5-åring , har kört avbrutet hittills och det har funkat. Det är faktiskt mest sambon som inte vill ha ett till barn. Jag tänkte sätta in kopparspiral men det ville han för hans ex hade haft det och han fick ont av trådarna. Jag har haft det en gång för väldigt längesen innan jag var tillsammans med honom. 

Jag har aldrig gillat avbrutet , tycker det förstör ganska mycket. Men är inte riktigt redo att sluta amma än. Är lite rädd för preventivmedel med hormoner när jag ammar, vill inte att sonen ska få i sig det.. även minipiller även om BM sa att det är ok. Det här kanske låter konstigt men jag tycker det känns lite jobbigt att bli påmind varje gång vi har sex om att han inte vill göra mig gravid , hellre att jag har ett preventivmedel som man liksom slipper tänka på just när vi har sex.

Då är det ju kopparspiral men problemet är att sambon inte vill det, han sa till och med att han inte tänker ha sex med mig mer om jag har det.. och så sa en barnmorska att det inte är så bra eftersom jag har fått rikligare mens efter jag fick yngsta barnet. 

Någon som har något förslag? Har någon använt preventivmedel med hormoner när ni ammar? Kondom varje gång? Jag tycker det är bättre än avbrutet men det tycker nog inte sambon. Eller borde jag sätta in spiral iallafall och så får han acceptera det? Det är ju ändå mest han som inte vill ha barn.

Och säg helst inte att jag ska sluta amma för jag vill inte det riktigt än som sagt :) 

Jag hade minipiller ett tag och gick sedan över till spiral
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pillret) skrev 2024-05-26 19:03:19 följande:
    Jag hade minipiller ett tag och gick sedan över till spiral
    Tack för svar :) Hormonspiral eller koppar? Gick det bra med minipiller när du ammade? 
  • Anonym (Prova hormonspiral)

Vi är många som helt slutar få mens med hormonspiral och det är så skönt att slippa! För andra blir det struligt med blödningar, men det är ju bara att prova och se hur det blir för dig

• Anonym (S)

Säger hormonspiral alla dagar i veckan! Väldigt låg mängd hormon och har man tur som jag hade så slipper man mensen. Fick inga andra biverkningar och mådde jättebra. Rådfråga med din barnmorska hur amningen påverkas bara. Men på mig satte dom in hormonspiral bara typ 8 veckor efter förlossningen och det barnet ammade jag då. Dock har jag vart tvungen att sluta amma tidigt med alla barn oavsett preventivmedel eller ej  

• Elin pelin

Jag älskade min hormonspiral men p-piller hjälper mot pms så jag får köra på det Rynkar på näsan

• Anonym (TS)

Tack för era svar!
    Kanske skulle testa hormonspiral :) Skulle inte vara helt fel att slippa mens heller. Har blödit väldigt mycket vid mens och fått mycket värre mensvärk efter det här barnet.. kollat upp men gyn hittar inget fel. Ni som har haft hormonspiral, har er partner känt av trådarna? 

Grejen är att jag har liksom accepterat att det inte blir något mer barn nu iallafall (vi har ett gemensamt och jag har ett sen innan), kanske aldrig men tycker inte om när vi kör avbrutet, dels att sexet blir sämre och så måste jag bli påmind varje gång vi har sex om hur rädd han är för att jag ska bli gravid .. Hellre att jag har något preventivmedel så vi kan ha bra sex så får vi se hur det blir sen , om han ändrar sig eller så gör han inte det, är inte så ung så vi har inte all tid i världen på oss .. så vi får se helt enkelt. 

Svar på tråden Preventivmedel och långtidsamning u