Sandralinnea123 skrev 2024-11-14 06:31:47 följande:
Hej!
Nu har mina 2 små flickor 1740g & 2344g kommit till världen med akut kejsarsnitt.
Började för 2 dagar sedan när bm upptäckte att jag hade svår havandeskapsförgiftning blev inlagd på sjukhus & inom 1 dygn var tjejerna ute.
Jag ligger på bb med vård för både kejsarsnittet & havandeskapsförgiftningen & flickorna ligger på neo & får lite värme & sondmat.
Vi mår alls bra men omtumlande efter denna upplevelsen men är så glad att dom är 2 små starka friska tjejer ????????
Bättre sent svar än aldrig kanske 😅
Grattis till tjejerna! Jag fick två pojkar 3 och 3.7 kg som föddes 2024-11-12 efter att ha blivit igångsatt (v36+5). Tog epidural då de gav värkstimulerande vilket var helt rätt beslut för mig. Förlossningen gick bra, att föda #2 i säte var annorlunda och där behövde jag krysta i en annan riktning. Tog en halvtimme extra vilket är långt i sammanhanget men kändes snabbt för mig. Däremot kom moderkakan inte ut så jag slussades in på op och tappade en gyllene kvart med #2 och 2l blod. Fick järndropp och var svag ett bra tag, tog nog två veckor innan jag hade återhämtat mig.
Efteråt gick det helt okej. Det var en karusell med gråt, blöjor, matning, pumping osv. "Tandemgråt" är ju en grej, inget skoj om en är själv och nyförlöst med alla känslor. Tacksam att jag har en man som tagit ansvar.
Delammade till ca 6 mån vilket jag också att tacksam för då jag kunnat ge bröstmjölk samtidigt som det varit mindre press på mig än vid helamning.
Hur mår ni och hur har det gått för er? Märks det att de är preemies? Mina har haft falsk krupp annars inget som jag kopplat till det, men det handlar ju inte om många dagar för tidigt i deras fall.