• Anonym (Flossa)

Är det viktigt att flossa?

Läste nån tandläkare som sa att det var en myt att man behövde flossa o att det inte gör nån skillnad om man gör det eller inte, men det känns ju väldigt konstigt... nån som vet o kan förklara?

• Svar på tråden Är det viktigt att flossa?
  • Anonym (Flossa)
    Sk007 skrev 2024-05-30 22:54:11 följande:
    Är det så att du själv märker att tandhälsan blir bättre av tandtråd så är det ju bara att flossa på.
    Det kanske inte hjälper med tandtråd för alla, men för dig.
    Så sant. Jag frågar dock inte för att ta reda på hur jag själv bör göra (helt oberoende av om det är viktigt för tandhälsan lr ej så hade jag känt mig svinäcklig i munnen om jag inte hade flossat), utan mer av intresse för hur det egentligen funkar. Det låter ju helkonstigt att det inte skulle göra nån skillnad liksom, så om det verkligen är så så skulle jag vilja veta mer om hur det kan hänga ihop. Om det verkligen är så så borde det ju inte spela nån roll om man borstar tänderna överhuvudtaget tänker jag...
  • Sk007
    Anonym (Flossa) skrev 2024-05-31 22:25:13 följande:
    Så sant. Jag frågar dock inte för att ta reda på hur jag själv bör göra (helt oberoende av om det är viktigt för tandhälsan lr ej så hade jag känt mig svinäcklig i munnen om jag inte hade flossat), utan mer av intresse för hur det egentligen funkar. Det låter ju helkonstigt att det inte skulle göra nån skillnad liksom, så om det verkligen är så så skulle jag vilja veta mer om hur det kan hänga ihop. Om det verkligen är så så borde det ju inte spela nån roll om man borstar tänderna överhuvudtaget tänker jag...
    Jag tror att du har en poäng där.
    Min ståndpunkt är att tandborstning påverkar tandhälsan mindre är man tror.
    Jag har själv testat olika metoder och konstaterat att om jag äter "fel" så spelar det ingen roll hur mycket jag borstar, jag för tandsten ändå.
    Om jag äter "rätt" kan jag reducera tandborstningen till en gång i veckan och ändå få beröm av tandläkaren.
    Så min slutsats är mycket beror på kosten.
  • Anonym (Flossa)
    Sk007 skrev 2024-05-31 22:38:37 följande:
    Jag har själv testat olika metoder och konstaterat att om jag äter "fel" så spelar det ingen roll hur mycket jag borstar, jag för tandsten ändå.
    Om jag äter "rätt" kan jag reducera tandborstningen till en gång i veckan och ändå få beröm av tandläkaren.
    En gång i veckan???!!! 😱😬😵?💫 Förlåt, men... alltså, oavsett om det påverkar tandhälsan eller inte måste du ju lukta fan ur munnen... känner du dig inte ofräsch?
  • Sk007
    Anonym (Flossa) skrev 2024-06-07 10:31:11 följande:
    En gång i veckan???!!! 😱😬😵?💫 Förlåt, men... alltså, oavsett om det påverkar tandhälsan eller inte måste du ju lukta fan ur munnen... känner du dig inte ofräsch?
    Haha, nej. Är tänderna friska känns det inte ofräscht och luktar inte illa.
    Jag har haft flickvänner som borstat tänderna 3 ggr och flossat lika ofta. De har ändå haft problem med hål i tänderna och haft dålig lukt i munnen.
  • Anonym (Powerflosser)

Jag tycker mellanrumsborstar är obehagliga, men kör med en power flosser (heter kanske mundusch?) ett par gånger i veckan, som likt en "högtryckstvätt" spolar rent mellan tänderna och i tandköttsfickorna. Man ser i handfatet hur det verkligen spolar ut små partiklar av skräp som tandborsten eller flux inte får bort. Kan starkt rekommendera det!

• Anonym (Janne)

Ja, innan tandborste fanns var det ju kungar och adel - som hade råd med socker och lättuggad mat - som hade dåliga tänder. Vanligt folk hade tydligen bättre tänder än medelsvensson har idag. 

• Anonym (G)
    Det finns mat som hjälper till att rena tänder. Tex selleri och broccoli. Och yougurt samt ost kan neutralisera syra. Så det kan absolut påverka mkt.
  • Anonym (Janne)
    Anonym (G) skrev 2024-06-08 11:03:48 följande:
    Det finns mat som hjälper till att rena tänder. Tex selleri och broccoli. Och yougurt samt ost kan neutralisera syra. Så det kan absolut påverka mkt.
    Även hårdtuggade saker har jag för mig. Hårda gryn, fullkorn, knäckebröd och sånt. Fick nyligen lära mig att torrfoder är bra för kattens tänder, förmodligen av samma skäl. 
  • Anonym (Janne)
    Anonym (G) skrev 2024-06-08 11:03:48 följande:
    Fast yoghurt är ju rätt surt.. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Janne) skrev 2024-06-08 11:10:51 följande:
    Fast yoghurt är ju rätt surt.. 
    neutral yougurt är basisk står det
  • Anonym (Flossa)
    Sk007 skrev 2024-06-08 09:38:15 följande:
    Jag har haft flickvänner som borstat tänderna 3 ggr och flossat lika ofta. De har ändå haft problem med hål i tänderna och haft dålig lukt i munnen.
    Först: vad bra att du inte tog det jag skrev som ett påhopp! Sen: alltså, jag är helt fascinerad... men sköljer du iaf munnen varje dag, eller gör du verkligen ingenting alls mellan gångerna du borstar? Och vad äter du? Mest grönsaker och frukt? Kanske spannmålsprodukter också... de flesta andra saker luktar man ju apa av haha. Tänker om man åt en ostmacka och drack ett glas mjölk o sen inte borstade tänderna - det hade ju inte gått. Men en sallad t.ex. skulle kanske funka. Som sagt: jag menar det inte som påhopp - jag är genuint nyfiken 🙂
  • Mia448
    Sk007 skrev 2024-06-08 09:38:15 följande:
    Fast du kan ej jämföra på det sättet mellan flickvännerna och dig. Vissa har genetiskt mer problem med tänderna trots att de är noggranna med borstning, det kan bero på salivsammansättning tex. 
  • Sk007
    Anonym (Flossa) skrev 2024-06-11 21:46:34 följande:
    Först: vad bra att du inte tog det jag skrev som ett påhopp! Sen: alltså, jag är helt fascinerad... men sköljer du iaf munnen varje dag, eller gör du verkligen ingenting alls mellan gångerna du borstar? Och vad äter du? Mest grönsaker och frukt? Kanske spannmålsprodukter också... de flesta andra saker luktar man ju apa av haha. Tänker om man åt en ostmacka och drack ett glas mjölk o sen inte borstade tänderna - det hade ju inte gått. Men en sallad t.ex. skulle kanske funka. Som sagt: jag menar det inte som påhopp - jag är genuint nyfiken 🙂
    Jag sköljer munnen med vatten varje dag, annars gör jag inget mellan de gånger jag borstar.
    När det gäller kost undviker jag snabba kolhydrater och stärkelse. Alltså ingen söt frukt och inget socker.
    Fuskar jag ett par månader med socker så får jag anmärkning hos tandläkaren.
    Tidigare när jag åt "som vanligt folk" hade jag mycket tandsten och hål i tänderna.
    Sköter jag bara kosten slipper jag det.
  • Anonym (Janne)
    Anonym (G) skrev 2024-06-08 11:14:38 följande:
    neutral yougurt är basisk står det

Neutral yoghurt vet jag inte vad det är men vanlig yoghurt utan tillsatser har pH 4,5, enligt Arla. (pH under 7 är surt, över 7 är basiskt)

Svar på tråden Är det viktigt att flossa?