• sodaalv

Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma

Min sambo har barn (7år) sen tidigare som bor hos oss varannan vecka. Vi båda jobbar 100%. När barnet är hos oss passar min sambo på att jobba mer, hålla på med sina hobbys och diverse. Kvar blir jag med dottern, och jag förväntas underhålla henne, laga mat, läsa läxa, skjutsa till skola, träning, kompisar, städa samt ordnar med kläder och leksaker med mera. Det har och är okej för mig då jag tycker dottern hans är rolig och tycker om henne.

Till problemet: han informerar mig inte om vad han ska göra när dottern bor hos oss. Han lever i princip fritt och gör som han vill. Han har ett av sina arbeten på gården  och på kvällen kan han komma in och säga ?har du nattat barnet??. Om jag inte gjort det ger han ifrån sig en rejäl suck. Som att det är mitt ansvar att lägga henne jämt.

Vidare stör jag mig på att han inte är känslomässigt involverad i sin dotter. Han frågar henne knappt någonting, kramar henne sällan eller ger henne den uppmärksamhet hon förtjänar. Detta har i sin tur lett till att hon vänder sig till mig för att berätta händelser/hemligheter i sitt liv. 

Trots att jag tycker om dottern hamnar jag ii väldigt mörka tankar ibland. Speciellt om jag och sambon har bråkat. Då tänker jag, varför ska jag investera, uppfostra och lära ett barn, som inte är MITT? Ett barn som kan abrupt ryckas ifrån mig ifall jag och sambon gör slut. Samma typ av tankar kan komma när han lämnar mig med bonusdottern samt hennes kompisar en lördag t.ex för då känner jag mig som en j*vla nanny, som passar upp på andras barn.

Och det värsta är att jag kan inte kommunicera med honom. Han blir arg så fort jag öppnar upp mig om mina känslor. Om han inte blir arg så blir han tyst och ger mig noll respons. Jag hatar det, för det får mig att känna mig så dum. Dum över att jag öppnat upp mig till någon som inte ens försöker föra vidare samtalet, försöker förstå eller komma med stöttande respons. Det har lett till att jag bestämt mig för att inte berätta när jag mår dåligt eller grubblar över något. Han kan fråga ?vad är det?? men jag vet ju att det inte är någon idé att berätta då han reagerar kallt och omänskligt?

vi har planerat att skaffa ett gemensamt barn men när jag ser hur han behandlar sin egen dotter vill jag inte skaffa barn med han. Vilket gör ont och mycket förvirrande då han samtidigt som kan vara världens bästa pappa och sambo men det är BARA när han känner för det. Han kan aldrig bita ihop och va den bästa versionen av sig själv oavsett vad som pressar på i livet. 

Är det någon här som känner igen sig? Vet verkligen inte vad jag ska göra. 
    Vi bor på hans gård, allt är hans. Jag flyttade hit för att skapa ett liv. Det har jag gjort och tanken om att ge upp och flytta till hemkommunen känns rent utav dyster.

Till en början var vår relation perfekt. Och den kan vara helt underbar också men allt beror på hans humör och om jag har en dålig dag eller har en åsikt om han eller oss eskalerar det alltid. Känns som jag bara har tillåtelse att va glad och tacksam. 

Och till gemensamt barn: han pratar aldrig om att skaffa barn utan det ligger på mig. Han säger bara ?självklart ska vi ha barn? men han frågar aldrig när jag är fertil. Senast jag fick mens blev så jag ledsen, han fråga varför jag var ledsen. Efter en stund kunde jag säga som det var, att jag fått mens och känner mig ensam i längtan efter barn. Han sa knappt något, bara något i stil med att ha tålamod. Sen gick han. Där satt jag kvar. Ledsen.

• Svar på tråden Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma
  • Anonym (Z)

Men snälla du, skaffa inte barn med honom. Du har ju sett hans riktiga jag, vad får dig då att tycka att det är en bra idé att ha barn med honom? Du förstår väl att han inte kommer ändras? Att du kommer sitta där själv med både hans dottern och ert gemensamma medan han är iväg och skiter i allt? Att han inte plötsligt kommer börja lyssna, kommunicera och bry sig? Det kommer sluta med varannan vecka för även ditt barn om du skaffar det med honom, garanterat. Han har träffat dig för att han inte orkar ta ansvar själv. En kvinna som kunde ta hans ex (och hans mammas) plats och sköta markservicen. För honom är du som ett hushållsbiträde och nanny i ett med förmånen att han får ligga med dig. Han ser inte dig som en partner och han är troligtvis inkapabel till att se någon kvinna som en partner pga det är hans kvinnosyn. Du bör verkligen lämna honom nu innan ni har ett gemensamt barn och du är ännu mer fast. Sen när du lämnat kommer det inte dröja länge innan han träffat någon ny som snabbt får flytta in, detta för att han behöver en ny nanny/hushållerska som kan ta det ansvar han inte orkar.

• Anonym (Steff)

Jag tycker att du ska tänka igenom vad du vill göra för hans barn och hur ofta och vad du vill att pappan ska sköta själv. Sen talar du om detta för pappan i en så saklig och neutral ton som möjligt. 

Tex att du säger att du vill ha kvällarna och helgerna fria att lämna hemmet om du vill och han måste fråga dig först om han ska iväg. Sen tror jag det skulle vara väldigt bra för dottern och pappan om han tog alla läggningarna i en tid för att de ska få tillbaka en närmre relation. Detta är ju självklara krav som du kan ställa på honom så inbjud inte till diskussion utan presentera det som ett beslut du tagit som han inte kan rucka på. Det viktiga är att du inte ger efter utan fullföljer det du sagt. Även om flickan blir lidande nu så är det kortsiktigt, i det långa loppet är det bättre för henne att pappan tvingas ta ansvar. och även om ert förhållande blir sämre för stunden så kommer det gagna er alla i framtiden 

• Anonym (Steff)

Eller så bara lämnar du latmasken

• Anonym (Morran)

Exakt vad får du ut av det här förhållandet?

• Anonym (Ui)

Nej nej nej. Skaffa absolut inte några barn med honom och sluta jobba gratis för honom NU. Han är en riktig jefla mansbebis. 

• Anonym (-)

Du har drabbats av en trauma-bindning, dvs du är ser den fantastiska mannen du träffade och skiljer på honom och på hur han faktiskt behandlar dig. 

Det han sysslar med är ingen slump och så länge som du är redo att kliva in i den rollen så kommer han att fortsatt vara underbar tillräckligt länge för att du ska stå ut.

Jag tycker inte det är han som bör prata med någon, utan jag tycker du behöver gå och prata med någon om hur du har det. En vän, dina föräldrar, eller någon annan du litar på.

• Anonym

Men sluta vara hans hushållerska
    Boo i egen liten lägenhet när han har sitt barn

• Mimosa86

För helvetet, NEJ!

1) han utnyttjar dig.
    2) han ger dig inte den känslomässiga relation du har rätt till.
    3) du får anpassa dig efter hans humör.
    4) han skaffar inget gemensamt boende med dig.
    5) han vill inte alls ha ett barn- det är enbart en hållhake.

Förmodligen har han en känslomässig störning. Lämna för detta kan aldrig bli bra. valet är: förhala separationen eller riv av plåstret direkt

• Anonym (Usch)

Nej, det där är verkligen ingen man att varken skaffa barn med eller ha ett förhållande med.

För din egen skull så lämna honom.

Om du bryr dig om dottern vilket du verkar göra så ha i samband med detta ett samtal med mamman om hur oengagerad pappan är. 

Och om du älskar dottern så mycket att du skulle önska fortsatt kontakt så erbjud mamman att du kan hjälpa till som barnvakt 

• Hellishen

Precis som någon skrev så har du hans facit som pappa rakt framför ögonen, och du vill fortsatt skaffa barn med honom. Fullkomligt obegripligt och till och med helt oansvarigt.

Ditt ofödda barn förtjänar väl ändå en bättre pappa!?

Han är en känslomässigt handikappad skitunge som bara tänker på sig själv.

Var glad att du fick mens och se till att packa dig iväg fort som fan. Att gå vidare är inget nederlag, men att få barn med en man som den där - Nederlag for life.

• Fiona M

Jag förstår inte varför du tror han ska ändra sig. Han låter oengagerad och ansvarslös och nöjd med allt du gör.

• Anonym (Grodan)

När jag läser detta känner jag att hem-kommunen känns mer lockande. Det där är ingen rolig framtid, känner igen mig till viss del då mitt ex var sån ex. gjorde (och gör) inte mycket med barnen, jobbar hellre än är med dem när det är hans vecka etc. 
    Du har redan en känsla av hur er framtid kan komma att bli, och den känns sådär. Lovar att du kan få en bättre framtid!

• Anonym (Varning för energitjuv)

Han är en idiot, precis som min far, som efter skilsmässan dumpade mig på närmsta kvinnsperson som fanns i närheten vid umgänge.

Farmor, hans syster, eller den kvinna han för tillfället dejtade, och det var många i raden.

Skaffar du barn med honom är du lika blåst som hans ex. Kan du verkligen inte få någon mer pålitlig?

Du kan lika gärna bara bjuda ut dig till random snyggare man och få lite spermadonation i så fall, för den här kommer säkerligen inte att bete sig ansvarsfullt när det väl blir bebis igen.

Svar på tråden Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma