Anonym (ledsen) skrev 2024-06-02 19:25:25 följande:
Hej TS!
Jag tror många idag är mer eller mindre porrskadade utan att tänka mer på det än så. Det har normaliserats i vårt samhälle. I våra hjärnor.
Om du lyssnar - tror på - på vad han har att säga är det att hon är opersonlig för honom, hon hade kunnat vara vem som helst. Det är du som gör henne mänsklig, en rival, som att du dessutom då skulle vara underlägsen henne, att han jagar annat. Jag tror inte det är så alls. Jag tror det är så som han säger och att han i sin privathet velat se om han kan hålla ståndet längre än med dig. Det har hänt något. Antagligen är det medicinen han tar blandat/eller också enbart något som satt sig i hans huvud som gjort att han räds för att inte prestera lika bra med dig som innan.
Jag har också haft stort problem med när jag kom på min kille att han kollat porr. Det tog tid innan jag förstod. Tid innan jag kunde komma över mina egna känslor av svek, problem med tilliten, kändes som ett slag i ansiktet, som om jag hade hemliga rivaler, som om det var något fel på mig.
Allt det du känner är normalt och det finns inget rätt eller fel i det här hur man reagerar, det är individuellt. Det är de som ser det som otrohet. De som skrattar åt hur man kan se det som det. Gjorts studier på detta.
Du och han är inte i samma sits. Du har inte haft, eller har, något problem, han hade och har det. Det är det som lett honom in på porren, skulle jag tro. Har inte med dig att göra. De ser de här tjejerna som opersonliga, fast de är verkliga. Hon är verklig för dig. Hon är inte personlig, verklig för honom. Hade kunnat vara vem som helst. Det är den förklaringen jag fått. När det här hände oss hade vi det struligt med sexet, men inget av det var egentligen någons fel. Ni har också haft strul med sexet, du har inte, men han har.
Nu förstår jag att det här kommer bli en svår karamell att svälja, men om du väljer och kan förstå det från hans perspektiv måste ni också diskutera hur ni ska ha det i framtiden. Du skriver du är okej att han kollar porr om ni inte har ett sexliv ihop, men det har ni. Hur ställer han sig själv till detta? Min kille var först okänslig, kaxig fast han sårat och gjort mig förvirrad över det här, för att sedan be på sina bara knän, påstå att han inte behövde porren och skulle aldrig mer. Jag hade frågat honom långt innan om han var någon porr-kille och om han var det tänkte jag inte gå in i ett förhållande med honom då mitt ex fått mig att må så dåligt över det här. Han sa att han inte behövde. Han ljög. Det var lögnen om det som skadade också.
Jag skulle gissa på att inte alla par frågar och pratar om porrinställningen och då när det händer kommer det som en chock att man inte tänkt lika där. Jag hade tagit upp det med honom innan och också berättat annat som gjort den relationen destruktiv: Fanns en hotbild när jag lämnade. Det här var något jag överlevt. Något jag lovat mig själv jag aldrig mer skulle bli utsatt för. Exet var en person som tyckte om att förödmjuka, och använde porren på det sättet att såra och förödmjuka mig på. Det tror jag inte är varför alla killar använder det för.
Jag ser porrbranschen som en destruktiv värld där det finns förnedring och är inget jag vill bidra till genom att kolla på. Andra som kollar porr har en distans till det.
Det är väldigt viktigt nu hur han väljer att gå vidare för att du ska läka ihop rätt. Min kille gjorde fel. Det resulterade i att jag lämnade.
Han övertalade mig om en till chans. Vi fick gå i terapi. Om allt går rätt till kommer det här ta dig ungefär sex månader att läka, då tilliten är på plats igen. Då det i vårt fall handlade om ett uppenbart svek, en lögn, en respektlöshet mot något sårbart han lovat att vårda, hur fult han uppförde sig efteråt, var detta inte "bara" att jag kommit på honom att kolla på porr (de flesta par pratar inte om detta förrän det händer), för min del handlade det om ett dubbelt svek, därför svårare att komma över. Ett liv jag kämpat för att bryta mig loss (med exet). Jag fick tillbaka många av de svåra känslorna jag hade i det tidigare förhållandet. Jag var så arg. Jag var så arg över hur min kille lurat mig. Tyckte hela vårt liv var en lögn. Han var en lögn. Han var en fegis som inte vågade stå för sina egna åsikter, för sin sanning, vem han var.
Idag bryr jag mig inte ett dugg om han skulle kolla, tillfredsställa sig då jag vet att det inte har med mig att göra, eller oss, på det sättet, det är samma som att man tillfredsställer sig själv med onani, har sin egen sexualitet, sin egen privata stund, det är det de som kollar på porr jämför det med. Du har inget att oroa dig för där.
Skulle så gärna vilja ge dig en kram för jag vet hur jävla svårt det här är, och tyvärr är det här en svart vit värld, där de som kollar porr och inte har problem med det inte förstår oss andra hur man kan bli sårade över det och tvärtom.
Tack för ditt långa fina inlägg <3
Vad tufft du verkar ha haft det!
Jag tror att jag och min man är mer öppna men vi har också många, många år i ryggen, träffades i tonåren och då var porr av förklarliga skäl en stor del av hans liv som tonårsgrabb :D
Det jag ser som svek är att jag är rädd att han ljugit om anledningen till att han tittade men det är ju såklart inte säkert. Vi hade haft sex dagen innan och det var inget fel på det, han blir bara inte helt hård så det är möjligt att han "testade" men det skulle i så fall kanske innebära att han misstänker att det är mig allt beror på, detta är grundat på den kris vi hade för ett par månader sedan som spelar en stor roll i mina känslor. Han var då inne på att han ville skilja sig av diverse anledningar.
Men då var vårt sex fortfarande felfritt och vi fortsatte att ligga även under den svåra period som följde och vi båda inte visste hur framtiden skulle bli. Sex är något vi alltid kunnat njuta av tillsammans och jag misstänker att det är anledningen till att vår relation gick att rädda och att han nu anser att han vill fortsätta leva med mig.
Nu när den delen inte fungerar på samma sätt och han samtidigt börjat använda porr för att tillfredsställa sig så känns det som att en stor del av vår stabila grund går i kras...
Ja mitt största problem i hela allt det här är att jag är livrädd att förlora mannen i mitt liv och pappan till mitt barn...