• Anonym (Lisen2001)

Två fingrar i rumpan vid ändtarmsundersökning.

Under veckan som var behövde jag uppsöka läkare på grund av återkommande buksmärtor. Har sökt vård för liknande problem två gånger tidigare, en gång då jag gick på högstadiet och en gång under gymnasietiden. Vid båda de tillfällena så avslutade han som undersökte mej undersökningen med att föra upp ett finger i min ändtarm. Har förstått att det är standardförfarande. Inte jättekul kanske men inte jättehemskt heller.
    Denna gång var proceduren ungefär som vid tidigare tillfällen. Fick ligga i fosterställning medan läkaren kände med en plasthandske i rumpan. Han drog efter en stund ut fingret och jag tänkte att då var det klart. Men då ser jag att han i ögonvrån trycker ut mer glidmedel på fingret/fingrarna. Efter att ha gjort det ber han mig att slappna av och ta ett djupt andetag och så känner vad som jag nästan helt säker på två fingrar föras upp i ändtarmen. Jag hoppar till på britsen för det gjorde ont. Läkaren ber mig åter igen att slappna av. Efter ett tag gör det inte lika ont. Läkaren vrider o trycker lite mer där inne i rumpan och drar därefter ut fingret och torkar mig i baken med lite papper, och så var det klart.
    Min fråga till er är. Är det normalt att undersöka med två fingrar i ändtarmen? Någon som varit med om det eller har mer insikt i vården än vad jag har?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Två fingrar i rumpan vid ändtarmsundersökning.
  • Anonym (On)

Tänker du om du varit med om något övergrepp?

• Anonym (Lisen2001)

Nej, upplevede det inte som något övergrepp. Men det gjorde ont och jag har inte varit med om att läkarna använt mer än ett finger vid de andra tillfällena som ändtarmsundersökning behövts.

• Anonym (Minna)

Det var inte med ett proktoskop han gick upp? Det brukar de göra när de undersöker ändtarmen. Jag har gjort det några ggr och det känns ju en del, mer än ett litet finger om man säger så. 

• Anonym (Lisen2001)

Ja jag är säker på att det var fingrar för han tryckte o vickade på fingrarna inne i ändtarmen.

• Anonym (Minna)
    Anonym (Lisen2001) skrev 2024-06-02 19:32:07 följande:

Ja jag är säker på att det var fingrar för han tryckte o vickade på fingrarna inne i ändtarmen.

Ok, då ville han nog bara undersöka dig noggrant, det är väl bra? 
  • Anonym (Lisen2001)

Ja det var väl bra, men tyckte det gjorde ont.

• Anonym (Minna)

Ibland gör det ont, det är så det är. Även om de är försiktiga så behöver de ju undersöka ordentligt och alla är ju olika känsliga. Man får inte vara för lättkränkt. 

• Anonym (L)

Hade varit mer orolig för vad han letade efter? Tumör?

Svar på tråden Två fingrar i rumpan vid ändtarmsundersökning.