Två fingrar i rumpan vid ändtarmsundersökning.
Under veckan som var behövde jag uppsöka läkare på grund av återkommande buksmärtor. Har sökt vård för liknande problem två gånger tidigare, en gång då jag gick på högstadiet och en gång under gymnasietiden. Vid båda de tillfällena så avslutade han som undersökte mej undersökningen med att föra upp ett finger i min ändtarm. Har förstått att det är standardförfarande. Inte jättekul kanske men inte jättehemskt heller.
Denna gång var proceduren ungefär som vid tidigare tillfällen. Fick ligga i fosterställning medan läkaren kände med en plasthandske i rumpan. Han drog efter en stund ut fingret och jag tänkte att då var det klart. Men då ser jag att han i ögonvrån trycker ut mer glidmedel på fingret/fingrarna. Efter att ha gjort det ber han mig att slappna av och ta ett djupt andetag och så känner vad som jag nästan helt säker på två fingrar föras upp i ändtarmen. Jag hoppar till på britsen för det gjorde ont. Läkaren ber mig åter igen att slappna av. Efter ett tag gör det inte lika ont. Läkaren vrider o trycker lite mer där inne i rumpan och drar därefter ut fingret och torkar mig i baken med lite papper, och så var det klart.
Min fråga till er är. Är det normalt att undersöka med två fingrar i ändtarmen? Någon som varit med om det eller har mer insikt i vården än vad jag har?
Tacksam för svar!