• Anonym (Panik)

Son har utsatt dotter

Hjälp. Mig. 

Min son. Idag 18 år. Utsatte min dotter sexuellt när han var 15 år. Hon var då 11 år.

Sonen har NPF. Asperger och adhd.

Han har runkat framför henne flera gånger, och försökt locka henne till sig via sms andra gånger, men hon har sagt nej. Han ska aldrig ha tagit på henne rent fysiskt men upplevelsen är att hon är äcklad och skrämd av honom + att han har fysiskt kommit framför henne samtidigt som han tittar på henne. Jag spyr. 

Hon berättade alltså detta nu. Det var tre år sedan sist. 

Har sagt att det inte är hennes fel. Att han har gjort alla fel. Att vi kommer stötta henne och sätta hennes behov först i detta. 

Men exakt VAD gör man? Mår skit. Går sönder. Vill helst bara be honom dra och aldrig mer prata med honom men förstår samtidigt att det är oansvarigt. Så gör man inte heller. 

hjälp mig. 

• Svar på tråden Son har utsatt dotter
  • Anonym (Psi)
    Anonym (c) skrev 2024-06-05 11:57:23 följande:
    Sluta ta bort ansvaret för att han har en diagnos. Han har Aspergers, således är han normalbegåvad.
    Du drar en felaktig slutsats. Det faktum att han har Aspergers (som numera räknas som en del av AST) säger ingenting om hans begåvningsnivå; närvaron av AST finns på alla begåvningsnivåer.

Däremot kan man säga "TS nämner inget om IF; således är han förmodligen normalbegåvad".
  • Anonym (Psi)
    Anonym (X) skrev 2024-06-04 21:26:09 följande:

Låt dottern prata med någon, en kurator kanske. Sedan söker du hjälp med hur du ska hantera sonen.

Bästa rådet. Sök hjälp att hantera detta, TS.
  • Anonym (d)
    Anonym (Psi) skrev 2024-06-05 23:58:27 följande:
    Du drar en felaktig slutsats. Det faktum att han har Aspergers (som numera räknas som en del av AST) säger ingenting om hans begåvningsnivå; närvaron av AST finns på alla begåvningsnivåer.

Däremot kan man säga "TS nämner inget om IF; således är han förmodligen normalbegåvad".
    Jo, för att få diagnosen Aspergers, måste begåvningen vara minst normal. 
  • fornminne

Oavsett om killen kan förväntas ta ansvar för sina handlingar eller inte, kan han behöva flytta för dotterns skull. Hela familjen behöver nog hjälp.

• Anonym (Vd-posten)
    Anonym (Panik) skrev 2024-06-04 21:00:06 följande:
    Son har utsatt dotter

Hjälp. Mig. 

Min son. Idag 18 år. Utsatte min dotter sexuellt när han var 15 år. Hon var då 11 år.

Sonen har NPF. Asperger och adhd.

Han har runkat framför henne flera gånger, och försökt locka henne till sig via sms andra gånger, men hon har sagt nej. Han ska aldrig ha tagit på henne rent fysiskt men upplevelsen är att hon är äcklad och skrämd av honom + att han har fysiskt kommit framför henne samtidigt som han tittar på henne. Jag spyr. 

Hon berättade alltså detta nu. Det var tre år sedan sist. 

Har sagt att det inte är hennes fel. Att han har gjort alla fel. Att vi kommer stötta henne och sätta hennes behov först i detta. 

Men exakt VAD gör man? Mår skit. Går sönder. Vill helst bara be honom dra och aldrig mer prata med honom men förstår samtidigt att det är oansvarigt. Så gör man inte heller. 

hjälp mig. 

Du skyddar din dotter från första början och skickar sonen på hem.

Har själv barn med samma problem men utåtagerande skulle den gå angrepp med tillhyggen på mina andra barn, så är det slutet för den i denna familj.
    Dom andra ska känna sig trygga i sitt hem 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Vd-posten) skrev 2024-06-06 14:03:09 följande:

Du skyddar din dotter från första början och skickar sonen på hem.

Har själv barn med samma problem men utåtagerande skulle den gå angrepp med tillhyggen på mina andra barn, så är det slutet för den i denna familj.
    Dom andra ska känna sig trygga i sitt hem 

Vilket "hem" tror du att man bara kan slänga ut sina barn till?
    Vet vi ens om dottern talar sanning?
  • Anonym (Segelbåten)

Förstår att du mår skit. Såhär hade jag börjat. Förutsätter att ni är en familj på 4. Mamma, pappa o 2 barn. 

Jag hade tagit med mig dottern och tagit in på hotell i några dagar(om ekonomi finns för det). Gjort saker hon vill, se serier, gå på bio, äta på restaurang osv.

Medan detta pågår får pappan(man kan ju göra tvärt om, eller byta av varandra) prata med sonen om vad som har hänt. Hur många gånger, när, hur lång tid, varför. 

Sen se om allt överens stämmer med vad dottern sagt. Hon kanske inte vågat berätta allt eller berättat för mycket. 

Om det nu stämmer så vill jag att du tänker på att din även din son har ett problem. Försök förstå varför han gjort som han har. Som nämns innan i tråden kanske han i framtiden kan komma att göra mer olämpliga sexuella beteenden. Försök få all fakta, alla anledningar, vad som har triggat beteendet osv. 

Gör något liknande först så du har all fakta. Om inte hotell är ett alternativ kanske någon släkting, men ja det är viktigt att separera dem. De ska inte mötas alls. Det kan kännas väldigt obehagligt för din dotter just nu. 

• Anonym (My)

Tyvärr är det vanligare än vad man tror så många av 
    landets socialtjänster har ett väl utvecklat arbete för att stötta. Så hör av er till socialtjänsten och hör efter vad de kan göra för att hjälpa er. De kommer då att upprätta en polisanmäla, men flickan väljer själv om hon vill medverka i den utredningen. 

ulla thorslund är expert på området så läs lite vad hon skrivit och liknande. Såg att det finns ett poddavsnitt om ämnet, har inte lyssnat själv. https://poddtoppen.se/podcast/1669003939/barnrattspodden/ulla-thorslund-legitmerad-psykolog-med-fokus-pa-vald-och-sexuellt-vald-mot-barn 

• Anonym (Xerxes)

svårt

har pappan vetskap om detta?

• Anonym (Hej)
    Anonym (d) skrev 2024-06-06 00:09:08 följande:
    Jo, för att få diagnosen Aspergers, måste begåvningen vara minst normal. 
    Asperger finns inte kvar som diagnos. Nu heter det Autismspektrumtillstånd (AST) och där finns alla begåvningnivåer, från låg till hög IQ.
  • Anonym (d)
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-06 20:40:53 följande:
    Asperger finns inte kvar som diagnos. Nu heter det Autismspektrumtillstånd (AST) och där finns alla begåvningnivåer, från låg till hög IQ.
    Ja, men när Asperger diagnos FANNS, så var man tvungen att ha normal IQ för att få diagnosen. 
    När har fått diagnosen, så försvinner den inte. 

Det är helt oväsentligt att diagnosen inte finns, eftersom sonen har fått Aspergerdiagnosen, dvs dem gamla reglerna gällde för honom, för att ha fått diagnosen Asperger, måste hans IQ ha bedömts som normal. 
  • Anonym (Smartast här)

Han är 18 år och ni har ingen försörjningsplikt gentemot honom längre. Jag skulle ha satt ut honom på gatan och sedan skulle jag ha ringt polisen! Vilket äckel!

• Anonym
    Anonym (Smartast här) skrev 2024-06-10 22:02:18 följande:

Han är 18 år och ni har ingen försörjningsplikt gentemot honom längre. Jag skulle ha satt ut honom på gatan och sedan skulle jag ha ringt polisen! Vilket äckel!

Om sonen går i gymnasiet har föräldrarna försörjningsplikt (dock längst till 21 år)
  • Anonym (Smartast här)

Han går förmodligen på någon särskola redan. Vet inte hur länge man får gå på sådan. Hur som helst skulle jag försöka att få myndigheterna att ordna ett boende där det finns personal som kan ha uppsikt över honom.

• Lenobia
    Anonym (Smartast här) skrev 2024-06-10 22:40:26 följande:

Han går förmodligen på någon särskola redan. Vet inte hur länge man får gå på sådan. Hur som helst skulle jag försöka att få myndigheterna att ordna ett boende där det finns personal som kan ha uppsikt över honom.

Varför tror du det?
  • Anonym (Panik)

Tack för allt engagemang.

Nu har det gått en tid och värsta chocken har lagt sig.

Dottern ville vänta till efter sonens student. Sagt och gjort. Men nu är studenten avklarad och plåstret avrivet. Dvs. Vi har berättat att vi vet och tar avstånd från hans agerande. Att vi förstår att han var ett barn när det skedde, men att vi ändå behöver agera och sätta dottern i första rummet här och nu. Han har fått sommaren på sig att söka jobb och annat boende, och vi kommer stötta honom vidare till professionell hjälp.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Panik) skrev 2024-06-16 19:59:05 följande:

Dottern ville vänta till efter sonens student. Sagt och gjort. Men nu är studenten avklarad och plåstret avrivet. Dvs. Vi har berättat att vi vet och tar avstånd från hans agerande. Att vi förstår att han var ett barn när det skedde, men att vi ändå behöver agera och sätta dottern i första rummet här och nu. Han har fått sommaren på sig att söka jobb och annat boende, och vi kommer stötta honom vidare till professionell hjälp.

STackars, stackars pojke...

Vad säger han själv om allt detta?
  • Anonym (Segelbåten)
    Anonym (Panik) skrev 2024-06-16 19:59:05 följande:

Bra att ni löst det på det sättet som passade bäst för er. 
Svar på tråden Son har utsatt dotter