• Anonym (Rakka)

Stranden och den manliga blicken

Läste om kändiskvinnor som inte vill visa sig avklädda på film. En sa att nu när hon blivit äldre, fött barn, så känner hon sig inte bekväm att expoenera sig så inför den manliga blicken.
    Hur känner ni kivnnor när ni är på stranden? Hur klär ni er där? Många män är också på stranden, hur känner ni inför den manliga blicken?

• Svar på tråden Stranden och den manliga blicken
  • Anonym (Kvinna ...)

Är 50 + , fött barn men känner absolut ingenting för den manliga blicken. Bryr mig verkligen inte och använder en snygg bikini.

• Hyllemor

Jag är obekväm med att synas i badkläder, men inte på grund av män, utan på grund av kroppskomplex, så jag brukar ha en strandklänning över.

Förra sommaren låg en man på en strandfilt i närheten. Han glodde som satan så till slut sa jag hej. Då vände han sig om och gick därifrån efter en stund, men det är också enda gången på många år som jag över huvud taget har lagt märket till att någon glor.

Jag tycker över huvud taget att det sällan är någon glor sedan efter metoo. 

• Anonym (Tjejen)

Bryr mig inte ett dugg om vad män kan tycka om min kropp. Har en partner och noll intresse av andra. Jag har träning som intresse så jag ser ju helt ok ut. Men som sagt, det är bara för mig själv och för min partners skull jag bryr mig om just utseende.

Sen kan jag möjligen tycka att det är märkligt att män tycker sig ha rätt att kolla på kvinnor, men jag tar bort det ur ekvationen, deras beteenden intresserar mig inte.

• Anonym (Rob)

De är väl just dessa som inte behöver bry sig som den manliga blicken ?    Äldre som fött barn och ett antal kilon för mycket är helt ointressant för min blick.  Unga smala, tränade tjejer med fast kropp.  Absolut, det är ögongodis.

• Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-05 10:04:13 följande:

De är väl just dessa som inte behöver bry sig som den manliga blicken ?    Äldre som fött barn och ett antal kilon för mycket är helt ointressant för min blick.  Unga smala, tränade tjejer med fast kropp.  Absolut, det är ögongodis.

Jag har inga kilon för mycket och ser garanterat lika snygg ut i kroppen som när jag var 20 +.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-06-05 10:07:04 följande:
    Jag har inga kilon för mycket och ser garanterat lika snygg ut i kroppen som när jag var 20 +.
    Så ser inte de flesta som är lite äldre och har fött barn ut. Finns såklart alltid undantag :)
  • Anonym (Kristina)

Är visserligen sällan på stranden då sol och bad inte är min grej men de få gånger jag är där kunde jag inte bry mig mindre.

Jag lever i ett lyckligt äktenskap och att min man tycker om mig som jag är är det enda som räknas. Och det gör han, trots ett par kilo för mycket, gropar i låren, något slappa bröst och mjuk mageSkrattande.

• Anonym (A)

Det skiter jag fullständigt i numera när jag är 50+. Jag tyckte att det var enormt stressande när jag var yngre då männen stirrade på stranden och andra platser också. 

Jag gillar inte när människor tittar på mig öht så det känns bara skönt att bli äldre och lite mer osynlig.

Fast jag undviker iofs stränder med mycket folk. Jag sitter helst på min egen klippa och njuter av friden. 

Om man är känd skådespelerska eller liknande så är det förstås annorlunda. Då är ju kroppen en del av ens yrke och paparazzis lurar i varje buske för att ta bilder som folk sedan granskar in i minsta detalj. Det är ju inte mycket att göra åt men fy vad hemskt det måste vara. Då är jag glad att jag bara är en liten tant bland andra. 

• Anonym (Pålägg)

När jag var yngre så var den manliga blicken riktigt jobbig i sådana situationer, men även när man satt på bussen eller gick på stan. Äckliga män som glodde och gjorde närmanden.

men som medelålders så är man helt osynlig från den typen av blickar, så man kan slappna av och njuta.

• Agda90

Min kropp är trasig efter en sjukdom och två graviditeter. Folk glor för att de kan men de är inte beredda på att råka ut för samma själv. Har man gett sig in i leken får man leken tåla!

Alla kroppar är olika. Vissa är vackrare än andra, vissa är större och andra är mindre men vi har alla rätt att njuta av livet. Det är inte mig det är fel på som har den kropp jag har det är de som saknar uppfostran och glor som det är fel på!

• Anonym (Anoo)
    Agda90 skrev 2024-06-05 11:02:36 följande:

Min kropp är trasig efter en sjukdom och två graviditeter. Folk glor för att de kan men de är inte beredda på att råka ut för samma själv. Har man gett sig in i leken får man leken tåla!

Alla kroppar är olika. Vissa är vackrare än andra, vissa är större och andra är mindre men vi har alla rätt att njuta av livet. Det är inte mig det är fel på som har den kropp jag har det är de som saknar uppfostran och glor som det är fel på!

Precis så, dessutom är smaken just det... en smak. Som man inte delar med alla!
    Som Rob här ovanför som tänder på anorektiska, unga tjejer. Det delar han nog inte med majoriteten.

Jag är 50+ och inte perfekt heller, eller... jo det är jag faktiskt. För mannen som älskar mig. Det räcker för mig.
  • Anonym (anonym strandmänniska)

Alltså, det är väl för att de är kändisar som de har det problemet? De blir ju fotade på stranden, deras kroppar kommenterade på på nätet osv. Tror vem som helst hade ogillat det och velat skyla sig. Tänk att först hängas ut som sexobjekt och lustas över av otaliga okända människor, för att sedan bli kritiserad in i minsta detalj när kroppen oundvikligen åldras - klart de inte vill utsätta sig för det.

Personligen är jag som tur är inte kändis och har aldrig i hela mitt liv känt att jag behövt bry mig på stranden.

• Anonym (Rakka)

Är det roligare med den manliga blicken när man är en ung kvinna (även om man inte är kändis) jämfört med när man inte längre är en ung kvinna?

• Anonym (Adam)

Tycker det är sorligt att det ska uppstå obehag för att en del män ska vara så grisiga. Själv har jag aldrig sett något behov eller mening med att glo på andra människor, är ju bara ohyfsat.

Har själv som man komplex över min kropp och undviker att visa upp den. Sånt kan sitta djupt, jag har gått ner 20 kilo och ligger i normalvikt, men ogillar fortfarande min kropp.

• Anonym (Pålägg)
    Anonym (Rakka) skrev 2024-06-05 12:15:34 följande:

Är det roligare med den manliga blicken när man är en ung kvinna (även om man inte är kändis) jämfört med när man inte längre är en ung kvinna?

Nej snarare tvärt om. Som ung är det obehagligt med massor av män av alla åldrar som glor. Som "äldre" kan man hantera det bättre.
  • Anonym (Lil)
    Anonym (Rakka) skrev 2024-06-05 12:15:34 följande:

Nej, men det är roligare att ge igen. Först låta dom glo mkt, visa att man ser det, sedan gå fram till dom där de ligger med frun och fråga om de vill bada. 
  • Anonym (C)

Nuförtiden bryr jag mig inte alls. Ålder och barnaföfande har gjort sitt med kroppen. Slapp mage, gropar i lår, dallrande skinkor fulla med celluliter, gäddhäng. Brösten är hyfsade än så länge märkligt nog. Om någon vill titta på min kropp så får de. Jag vill bara inte veta om det.

Svar på tråden Stranden och den manliga blicken