Har fått min första lönespec och fattar INGET
Jag har börjat göra uppdrag inom kultursektorn för ett företag. Detta företag vill dock inte anställa mig, och eftersom jag inte har någon egen firma (vill inte ha heller eftersom det innebär risker) så blev jag tvungen att anlita ett sådant företag som "anställer" personer tillfälligt, fakturerar uppdragsgivaren, och sedan drar skatt och betalar in till Skatteverket, samt betalar ut nettolönen till mig.
Nu har jag fått min första lönespec, och jag fattar INGET. Får ut så konstigt lite. Ska det verkligen vara så? Jag ska väl t.ex. inte BÅDE betala moms som om jag skulle vara ett företag, OCH arbetsgivaravgifter och löneskatt? Då blir det ju nästan inget kvar av lönen till mig?
Här är siffrorna:
Från uppdragsgivaren:
Invoice details
Här är lönebeskedet från mellanhandsföretaget:
Benämning Från datum Till datum Antal Enhet Belopp Summa Övrig bruttolön, sem.gr 1 528,00 Semesterersättning i anslutning till lön 183,36 Skatteavdrag 30% Jämkning 0,00 Prel. arbetsgiv.avg % 31.42 Prel. arbetsgiv.avg 537,71 Tabellskattegrund 0,00 Engångsskattegrund 1 711,36 Ack. bruttolön 1711.36 Ack. preliminärskatt -513 Flexsaldo 0,00 Kompsaldo 0,00 Semesterdagar: Betald 0,00 Sparad 0,00 Bruttolön 1 711,36 Preliminärskatt -513,00 Skattefria utlägg/avdrag 0,00 ATT UTBETALA 1 198,00