• Anonym (Mycket tacksam för svar)

Har fått min första lönespec och fattar INGET

Jag har börjat göra uppdrag inom kultursektorn för ett företag. Detta företag vill dock inte anställa mig, och eftersom jag inte har någon egen firma (vill inte ha heller eftersom det innebär risker) så blev jag tvungen att anlita ett sådant företag som "anställer" personer tillfälligt, fakturerar uppdragsgivaren, och sedan drar skatt och betalar in till Skatteverket, samt betalar ut nettolönen till mig. 

Nu har jag fått min första lönespec, och jag fattar INGET. Får ut så konstigt lite. Ska det verkligen vara så? Jag ska väl t.ex. inte BÅDE betala moms som om jag skulle vara ett företag, OCH arbetsgivaravgifter och löneskatt? Då blir det ju nästan inget kvar av lönen till mig?

Här är siffrorna: 

Från uppdragsgivaren:

Invoice details
    Invoice No.
    xxxxxxxxxx
    Invoice Date
    2024-06-xx
    Payment Method
    Bank Account: Bank Account
    Payment Terms
    -
    Net Total
    SEK 2 405.40
    Gross Total
    SEK 3 006.75
    Subtotal 2
    VAT, 25% of 2,405.40 601.35
    Total 3,006.75
    Payment Due
    2024-07-xx
    Signed by
    NN

Här är lönebeskedet från mellanhandsföretaget:

Benämning Från datum Till datum Antal Enhet Belopp Summa Övrig bruttolön, sem.gr 1 528,00 Semesterersättning i anslutning till lön 183,36 Skatteavdrag 30% Jämkning 0,00 Prel. arbetsgiv.avg % 31.42 Prel. arbetsgiv.avg 537,71 Tabellskattegrund 0,00 Engångsskattegrund 1 711,36 Ack. bruttolön 1711.36 Ack. preliminärskatt -513 Flexsaldo 0,00 Kompsaldo 0,00 Semesterdagar: Betald 0,00 Sparad 0,00 Bruttolön 1 711,36 Preliminärskatt -513,00 Skattefria utlägg/avdrag 0,00 ATT UTBETALA 1 198,00 
  • Svar på tråden Har fått min första lönespec och fattar INGET

Tillägg till ovanstående: jag får alltså ut bara knappt 40 procent av "gross total" inklusive moms, ska det vara så? Och vart tar momsen vägen? Skatteverket ska väl inte ha både moms, löneskatt och arbetsgivaravgifter från min lilla lön? Eller är det mellanhandsföretaget som försöker lura mig?

• Anonym (M)
    Anonym (Mycket tacksam för svar) skrev 2024-06-06 09:55:16 följande:

Tillägg till ovanstående: jag får alltså ut bara knappt 40 procent av "gross total" inklusive moms, ska det vara så? Och vart tar momsen vägen? Skatteverket ska väl inte ha både moms, löneskatt och arbetsgivaravgifter från min lilla lön? Eller är det mellanhandsföretaget som försöker lura mig?

Stämmer säkert. Man brukar säga att man får behålla cirka hälften när man har enskild firma. Momsen är inte en intäkt. 
    Anonym (M) skrev 2024-06-06 10:01:47 följande:
    Stämmer säkert. Man brukar säga att man får behålla cirka hälften när man har enskild firma. Momsen är inte en intäkt. 
    Detta blev ju inte 50 procent utan 40. Och jag fattar fortfarande inte varför det ska dras BÅDE moms och arbetsgivaravgifter + löneskatt? Det borde väl vara antingen det ena eller det andra?
    Anonym (Mycket tacksam för svar) skrev 2024-06-06 10:06:38 följande:
    Detta blev ju inte 50 procent utan 40. Och jag fattar fortfarande inte varför det ska dras BÅDE moms och arbetsgivaravgifter + löneskatt? Det borde väl vara antingen det ena eller det andra?
    OK utan momsen får jag ut knappt 50 procent. Så det kanske stämmer. Men vem har betalat in momsen - har uppdragsgivaren gjort det eller mellanhandsföretaget?
  • planerar barn123
    Anonym (Mycket tacksam för svar) skrev 2024-06-06 09:55:16 följande:

Glöm momsen när du räknar. Den är antagligen avdragsgill för mellanhanden och företaget du utför arbetet för.
    Dvs det är andelen av vad som faktureras exkl moms som är intressant.
    Du har fakturerat arbete för 2405 och får ut 1198 om jag förstår din spec rätt. Det innebär att du får ut 50% vilket låter väldigt normalt för en egenföretagare. När man sätter sitt arvode får man räkna med att sätta timtaxa så att 50% utgör vad man tycker är en rimlig lön.

Finns kalkylatorer hos liknande på företag på internet där man kan skriva in och kolla, tex coolcompany.com/se/resurser/ekonomi/fakturakalkylatorn/
    planerar barn123 skrev 2024-06-06 10:11:03 följande:
    Glöm momsen när du räknar. Den är antagligen avdragsgill för mellanhanden och företaget du utför arbetet för.
    Dvs det är andelen av vad som faktureras exkl moms som är intressant.
    Du har fakturerat arbete för 2405 och får ut 1198 om jag förstår din spec rätt. Det innebär att du får ut 50% vilket låter väldigt normalt för en egenföretagare. När man sätter sitt arvode får man räkna med att sätta timtaxa så att 50% utgör vad man tycker är en rimlig lön.

Finns kalkylatorer hos liknande på företag på internet där man kan skriva in och kolla, tex coolcompany.com/se/resurser/ekonomi/fakturakalkylatorn/
    OK - tack! Det är inte lätt...
  • Anonym (G)

Det ser rimligt ut.  

Uppdragsgivaren betalar inte lön till dig utan ett arvode. Du väljer att gå via ett mellanhandsföretag och ta ut det som lön. Det viktiga är summan efter moms.
    Det är så här beskattning på arbete ser ut. 

• Anonym (B)

Vet inte hur det fungerar med företag som mellanhand men förstått att det är bland det dummaste man kan göra att inte ha egen firma. Mellanhanden ska väl inte betala dessa avgifter om du inte är anställd av dem? 

• Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2024-06-06 10:39:39 följande:

Vet inte hur det fungerar med företag som mellanhand men förstått att det är bland det dummaste man kan göra att inte ha egen firma. Mellanhanden ska väl inte betala dessa avgifter om du inte är anställd av dem? 

TS är anställd av mellanhanden. Det är just det som är grejen med den sortens företag. TS vill inte ha egen firma och uppdragsgivaren vill inte anställa hen. Då måste någon annan agera arbetsgivare. 
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2024-06-06 10:52:07 följande:
    TS är anställd av mellanhanden. Det är just det som är grejen med den sortens företag. TS vill inte ha egen firma och uppdragsgivaren vill inte anställa hen. Då måste någon annan agera arbetsgivare. 
    Och då får TS betala dessa avgifter.
    Anonym (G) skrev 2024-06-06 10:18:26 följande:

Det ser rimligt ut.  

Uppdragsgivaren betalar inte lön till dig utan ett arvode. Du väljer att gå via ett mellanhandsföretag och ta ut det som lön. Det viktiga är summan efter moms.
    Det är så här beskattning på arbete ser ut. 

Tack!
    Anonym (B) skrev 2024-06-06 10:39:39 följande:

Vet inte hur det fungerar med företag som mellanhand men förstått att det är bland det dummaste man kan göra att inte ha egen firma. 

Jag känner människor som har fått stora problem med sina enskilda firmor. Bland annat kommit efter med skatten och fått stora skulder och tilläggsavgifter där, och när de inte har fått tillräckligt med uppdrag har de inte kunnat söka varken A-kassa eller försörjningsstöd. Jag har blivit varnad för det; man kan få mer hjälp och stöd av samhället om man är en vanlig löntagare.
  • Lånehajen
    Anonym (B) skrev 2024-06-06 10:57:32 följande:
    Och då får TS betala dessa avgifter.
    Det är ingen skillnad mot en vanlig löntagare. Är du anställd med 30 000 kr i månadslön så kostar du nästan 40 000 kr för företaget (arbetsgivaravgift/sociala avgifter). Skillnaden är att de flesta inte tänker på att i slutändan så skattas det bort mycket mer pengar från den "pott" som finns för dina kostnader. Just eftersom ni avtalat om 30k/månad medan i TS fall så är ersättningen avtalad före alla avgifter.
Svar på tråden Har fått min första lönespec och fattar INGET