• Anonym (Rädd)

Dåliga relation till egen förälder, nu gravid

Behöver kanske inte gå in på för mycket detaljer men den förälder jag har som är kvar i livet är en tvättäkta narcissist. På grund av olika omständigheter har jag valt att inte bryta helt, men håller hen på en armlängds avstånd. 

Nu är jag gravid och vet att hen kommer gå i taket av att inte stå i centrum. Vet inte hur jag ska hantera det alls. Är livrädd för att det kommer bli försök till straff eller att hen kommer att skada sig själv eller "bli sjuk" för att få stå i centrum igen. Eller ännu värre försöka skada mitt ofödda barn genom att smyga i något i maten när jag är hemma på middag. 

Någon som varit med om liknande? Hur fan gör man??

• Svar på tråden Dåliga relation till egen förälder, nu gravid
  • Bergegardh

Går det vända på det. Typ grattis du ska bli Mormor/morfar. Är du inte glad? Hoppas barnet kommer få dina ögon exempel? 

• Anonym (Det kommer att visa sig)

Det går inte att ändra på en narcissist.

Vad som händer under det närmaste året kommer att göra det tydligt för dig vad du måste göra.

Om det kommer en dag då din förälders beteende gör att du själv blir en sämre förälder till ditt eget barn.. då måste du sätta ned foten. Ditt eget barn går först. Att ha å göra med en narcissist kommer förr eller senare att plocka av din energi. Energi som du behöver ge till ditt barn.

• Anonym (.)

Jag hade sett till så jag inte bor nära den föräldern  och att all kontakt med den föräldern är med dig själv, din partner om du har nån, är närvarande, korta besök. Så fort föräldern gör nåt fel res dig, er upp, med barnet och lämna. 

• Anonym (Rädd)

Har redan minimerat kontakten och bor ganska långt ifrån. Men jag har inte ens berättat att jag har en partner, ville inte låta min förälder förstöra min lycka och försöka slå in kilar. Men en graviditet och ett barn är svårt att dölja. Jag kan inte längre komma och hjälpa till i det gamla hemmet med djur och trädgård så fort det behövs och nu tror jag att hen kommer vända upp och ner på himmel och jord när detta faktum blir känt. Alltid varit så rädd för den vreden. 

• Anonym (Njut!)

Varför inte helt klippa kontakten? Den gör dig bara illa, och skapar oro och ångest. Njut av din graviditet, och låt inte en sådan här person förstöra en av dina lyckligaste stunder i livet.

• Anonym (Rädd)

Behöver nog bara skriva av mig nu. Tiden går, magen har börjat synas lite och jag har fortfarande inte vågat säga något. Mår jättedåligt över situationen. Kan av olika anledningar inte riktigt klippa helt. 

• Zaro
    Anonym (Rädd) skrev 2024-08-20 21:19:49 följande:

Behöver nog bara skriva av mig nu. Tiden går, magen har börjat synas lite och jag har fortfarande inte vågat säga något. Mår jättedåligt över situationen. Kan av olika anledningar inte riktigt klippa helt. 

Varför kan du inte klippa? Är du beroende av din förälder?
  • Anonym (Rädd)
    Zaro skrev 2024-08-20 22:15:58 följande:
    Varför kan du inte klippa? Är du beroende av din förälder?
    Nej tvärtom snarare. Jag tycker visserligen att relationen är påfrestande men då jag inte har några syskon skulle min frånvaro leda till misär. Både för min förälder men också framförallt för djuren som jag hjälper till att ta hand om. Eftersom det är en ganska manipulativ människa så skulle jag väldigt snart dessutom bli föraktad av hela den sidan släkten, det har varit så i perioder när jag hamnat i onåd innan, så jag vet hur det blir. Upplever lite att jag sitter i en rävsax. Men än så länge känner jag inte att fördelarna överväger nackdelarna med att bryta kontakten helt. Beroende på hur mitt besked tas emot förstås...
Svar på tråden Dåliga relation till egen förälder, nu gravid