• Anonym (Mamman)

Lämna barn utan uppsikt på semester?

Vi ska åka på semester. Min man har skött planeringen och bokat in oss på en aktivitet som är inriktad för vuxna, även om barnen kan få vara med i rummet (trodde han, han var inte säker). Det finns också en lekplats på området, där han helt enkelt tänkte att en åttaåring och en femåring skulle leka själva medan vi är på aktiviteten. Kanske kommer vi se dem, sannolikt inte men det sista är inget som bekymrar honom.

Själv tycker jag att vi, när vi är i ett land där inget av barnen behärskar språket, ska hålla oss i närheten av dem. Åttaåringen är lugn, lyssnar ordentligt och hankar sig också fram på engelska, men femåringen lyssnar hyfsat dåligt och talar inte ett ord engelska.

Nu har det här blivit en jättediskussion där min man anser att jag sätter mig på tvären och är jättefånig och överbeskyddande, medan jag anser att det är sunt förnuft att ha barnen inom synhåll när de är fem år och i ett annat land. Därför känner jag instinktivt att jag inte tänker delta i aktiviteten om inte barnen är med (eller inom absolut synhåll).

Men - jag är öppen för att jag är överskyddande. Är min inställning helt överdriven?

• Svar på tråden Lämna barn utan uppsikt på semester?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-09 12:50:25 följande:

Vinprovningen är lika viktig för oss båda. Och det skulle ju gå att lösa med att barnen är med oss under tiden. 

Jag ser verkligen inget konstigt med att man gör vuxenaktiviteter på en semester med barn. Det är inte det enda vi kommer att göra under veckorna vi är borta direkt?

Nej gud nej. Jättevanligt att dricka alkohol och ta hand om sina två små barn. Kör på. Dör eller försvinner en unge så har ni ju en kvar iaf!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Blä) skrev 2024-06-09 12:54:32 följande:
    Nej gud nej. Jättevanligt att dricka alkohol och ta hand om sina två små barn. Kör på. Dör eller försvinner en unge så har ni ju en kvar iaf!
    För oss är det inte konstigt att dricka lite alkohol i barnens närvaro, nej. När det kommer till vinprovning är det dock tämligen värdelöst att berusa sig. Då känner man ju inga smaker!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Blä) skrev 2024-06-09 12:54:32 följande:
    Och så kom nykterhetspolisen stormande!

Det är inte frågan om att supa sig redlös när man går på vinprovning. Men det förstår såklart inte du som nykterist.
    Föreslår att du tar reda på vad en vinprovning innebär innan du skickar fram brickan nästa gång.
  • Anonym (Mimmi)

Vinprovningen är lika viktig för oss båda. Och det skulle ju gå att lösa med att barnen är med oss under tiden. 

Jag ser verkligen inget konstigt med att man gör vuxenaktiviteter på en semester med barn. Det är inte det enda vi kommer att göra under veckorna vi är borta direkt?

Jag tror inte att barn under en sån aktivitet är populärt hos övriga deltagare, även om det är ok för er...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-09 13:00:21 följande:
    Jag tror inte att barn under en sån aktivitet är populärt hos övriga deltagare, även om det är ok för er...
    Barnen är ju välkomna enligt arrangören. På en av provningarna vi ska på, kommer barnen ha en egen provning parallellt med vår, i samma rum. Vi har medvetet sökt vingårdar med familjefokus. Det är lite som vingårdarnas Bamsehotell. 
  • Anonym (L)

Det skrev jag inte utan att man inte kan göra alla vuxenaktiviteter man vill när man har barnen med sig. 

Men då så, vad är problemet? Om vinprovningen är så pass viktig får ni hitta en lösning eller ta risken att lämna barnen utan uppsikt. Det är upp till er och det är ni som får ta konsekvenserna. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-09 13:02:47 följande:
    Barnen är ju välkomna enligt arrangören. På en av provningarna vi ska på, kommer barnen ha en egen provning parallellt med vår, i samma rum. Vi har medvetet sökt vingårdar med familjefokus. Det är lite som vingårdarnas Bamsehotell. 
    Ja men då är det väl inga problem?
    Låt kidsen följa med bara.
  • linani
    Anonym (L) skrev 2024-06-09 11:12:14 följande:
    Det handlar om att göra en riskbedömning av en konkret  situation i TS fall. Allt annat är dina spekulationer om hur TS är som person. 
    Om man åker till vingårdarnas motsvarighet till Bamsehotell, kan man ju också göra riskbedömningen att det kommer gå att lösa på plats, och att personalen kommer vara lyhörda för föräldrars önskemål.  Troligen är vingårdarnas Bamsehotell vana vid och bra på att ha barn som gäster.

Ja vi alla spekulerar ju eftersom ingen av oss besökt vingården, känner någon berörd eller vet pappans argument.
  • linani
    Undrar i sådana fall ännu mer VARFÖR pappan inte vill ha med barn på vissa provningar, om det går bra på andra.
  • Anonym (L)
    linani skrev 2024-06-09 15:23:19 följande:
    Om man åker till vingårdarnas motsvarighet till Bamsehotell, kan man ju också göra riskbedömningen att det kommer gå att lösa på plats, och att personalen kommer vara lyhörda för föräldrars önskemål.  Troligen är vingårdarnas Bamsehotell vana vid och bra på att ha barn som gäster.

Ja vi alla spekulerar ju eftersom ingen av oss besökt vingården, känner någon berörd eller vet pappans argument.

Jag utgick ifrån TS trådstart där det uttryckligen står att pappan inte visste om barnen fick vara med och tänkte att de kunde leka ensamma på gården utan uppsikt. 

Om barnen får vara med i rummet ser jag inga problem med det, vilket jag också skrev ovan. 

• Anonym (H)
    I andra länder där man brukar ha vingård är man mer van att barn är med på liknande program.

På andra sidan svenska barn låter mer och tar mer plats än många andra barn.
Svar på tråden Lämna barn utan uppsikt på semester?