Anonym (C) skrev 2024-06-09 12:40:03 följande:
Kardiologen tror mig inte när jag berättar hur jag mår och envisas med att det inte stämmer överens med deras resultat. Inget kommer hända akut, mina problem kommer öka gradvis och det kommer jag känna av genom att jag blir tröttare, får sämre flås etc. Operationen är för att ge mig "bättre livskvalitet", men jag har verkligen inte tid att vara sjukskriven i närmare två månader. Dessutom behöver jag ha någon hos mig första tiden och det har jag ingen som kan. Det ansvaret ska inte ligga på barnen.
Det låter som att kommunikationen mellan dig och kardiologen inte fungerar. Jag tycker att du ska ringa mottagningen och berätta det. Säg att du inte känner att läkaren tror dig eller lyssnar på dig och att du har svårt att förstå läkarens resonemang om operation. Fråga om du kan få träffa en annan läkare, som du kanske har bättre kemi med.
Om de inte har någon annan kardiolog, kolla upp om du kan fixa en konsultation med en kardiolog privat. Fråga mottagningen om det finns något i din journal som är dolt för dig och be dem i så fall att skicka den informationen hem till dig. Sedan ser du till att den nya kardiologen har tillgång till all relevant information om dig.
Eventuellt skulle det kanske gå att skicka en egenremiss till en annan mottagning som har kardiolog, t ex i en grannstad. Min gissning är dock att det kanske tar mer än 2 månader att få prata med en ny läkare den vägen.