• Anonym (C)

Tvingas till vård mot sin vilja?

Jag har alltid trott att man har rätt att tacka nej till vård, men så igår sa min kardiolog att "hon låter mig bara skjuta på op tills hon säger stopp" och att "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" etc.

Men stämmer det verkligen? Kan de verkligen tvinga en till något sånt? Jag vet vad jag borde, det är inte vad tråden handlar om, men säger jag nej så ska det väl vara det de behöver rätta sig efter?

• Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?
  • Anonym (Ssk)
    Mia448 skrev 2024-06-09 12:25:09 följande:
    Alla som är inkluderade i patientens vård får läsa journalen. Man behöver då ej tillåtelse. Aldrig gett tillåtelse när träffat läkare eller sjuksköterska 
    Jo, du ger tillåtelse. 
  • Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2024-06-09 12:40:03 följande:
    Kardiologen tror mig inte när jag berättar hur jag mår och envisas med att det inte stämmer överens med deras resultat. Inget kommer hända akut, mina problem kommer öka gradvis och det kommer jag känna av genom att jag blir tröttare, får sämre flås etc. Operationen är för att ge mig "bättre livskvalitet", men jag har verkligen inte tid att vara sjukskriven i närmare två månader. Dessutom behöver jag ha någon hos mig första tiden och det har jag ingen som kan. Det ansvaret ska inte ligga på barnen.
    De kan inte tvinga dig till operation 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 12:43:03 följande:
    Jo, du ger tillåtelse. 
    Kan säga att det aldrig är nästan aldrig någon som frågar mig heller.
  • Mia448
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 12:43:03 följande:
    Jo, du ger tillåtelse. 
    Alltså har hänt flera ggr att jag träffat en ny läkare och denne har tittat i journalen redan innan jag kommit på besöket. De gör så för att förbereda sig. Då kan jag omöjligen gett tillåtelse 
  • Anonym (EP)
    Kardiologen tror mig inte när jag berättar hur jag mår och envisas med att det inte stämmer överens med deras resultat. Inget kommer hända akut, mina problem kommer öka gradvis och det kommer jag känna av genom att jag blir tröttare, får sämre flås etc. Operationen är för att ge mig "bättre livskvalitet", men jag har verkligen inte tid att vara sjukskriven i närmare två månader. Dessutom behöver jag ha någon hos mig första tiden och det har jag ingen som kan. Det ansvaret ska inte ligga på barnen.
    Det låter som att kommunikationen mellan dig och kardiologen inte fungerar. Jag tycker att du ska ringa mottagningen och berätta det. Säg att du inte känner att läkaren tror dig eller lyssnar på dig och att du har svårt att förstå läkarens resonemang om operation. Fråga om du kan få träffa en annan läkare, som du kanske har bättre kemi med. 

Om de inte har någon annan kardiolog, kolla upp om du kan fixa en konsultation med en kardiolog privat. Fråga mottagningen om det finns något i din journal som är dolt för dig och be dem i så fall att skicka den informationen hem till dig. Sedan ser du till att den nya kardiologen har tillgång till all relevant information om dig. 

Eventuellt skulle det kanske gå att skicka en egenremiss till en annan mottagning som har kardiolog, t ex i en grannstad. Min gissning är dock att det kanske tar mer än 2 månader att få prata med en ny läkare den vägen.
  • Anonym (Läkare)

Bara en anmärkning, patientlagens kap 4 handlar om samtycke. Paragraf 4 säger att patienten ska få den vården som behövs ÄVEN om patient inte kan ge sitt samtycke. Att tolka detta som att man kan tvinga patienter till vård är helt fel. 

• Lynx123
    Så barnen ska behöva ta att du avlider eller blir invalidiserad för att du inte vill behandlas? Förlåt om det låter hårt men det låter som ett märkligt prioriterande!
  • Anonym (M)

Du har större problem än att kardiologen är otydlig. 

Kanske bättre att du blir sjukskriven i flera år för att du inte tar ditt förnuft till fånga och löser din situation. Ta ditt vuxenansvar för barnen. 

• Anonym (C)
    Lynx123 skrev 2024-06-09 15:16:01 följande:
    Så barnen ska behöva ta att du avlider eller blir invalidiserad för att du inte vill behandlas? Förlåt om det låter hårt men det låter som ett märkligt prioriterande!
    Inget av det kommer hända. Jag mår bra just nu, jag vet att jag kommer behöva opereras så småningom, men inte nu.
  • Anonym (C)

Jag är över trettio och har levat mef mitt hjärtfel hela mitt liv. Jag känner mig själv, jag vet hur jag mår när det är påverkat. Det är ingen stress.

• Mrs Moneybags
    Anonym (C) skrev 2024-06-09 16:46:10 följande:
    Inget av det kommer hända. Jag mår bra just nu, jag vet att jag kommer behöva opereras så småningom, men inte nu.

Härligt att du mår bra just nu och du är i din fulla rätt att neka operation. Kan bara säga som hjärtpatient att visst kan man vara sjukskriven i 2 månader efter en operation i bröstkorgen men det tar ju inte två månader innan du kan laga enkel mat och ta hand om dina barn. Men visst är man mycket medtagen efteråt. Och hjälp med barnen får man om man måste opereras. 

Hoppas på fortsatt bra mående! 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Läkare) skrev 2024-06-09 13:42:38 följande:

Bara en anmärkning, patientlagens kap 4 handlar om samtycke. Paragraf 4 säger att patienten ska få den vården som behövs ÄVEN om patient inte kan ge sitt samtycke. Att tolka detta som att man kan tvinga patienter till vård är helt fel. 

Det blir tvingande vård eftersom patienten inte kan ge sitt samtycke. 
Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?