• Anonym (Ts)

Det här med preventivmedel...

...borde man ju ha koll på när man är 40+ men nä.

Vi har två barn, mannen vill inte ha fler. Jag är 41, han ett antal år yngre. 

Hur sjutton skyddar man sig på bästa vis? Jag vill inte att han ska sterilisera sig, av anledningen att skulle vi gå isär vill jag inte vara skälet att han inte kan skaffa fler barn om han ångrar sig.

Jag mår skit av hormonella saker, är extremt lättpåverkad av hormoner och de påverkar mig massivt. Har ingen koll på blodproppsrisker då jag saknar biologisk familjehistoria på mammas sida. Blöder alltid lätt.

Blev jättelätt gravid som 40-åring så att inte skydda sig känns som upplagt för en graviditet.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Det här med preventivmedel...
  • Fjäril kär

Du sterilserar dig. 

Det gjorde jag när jag var 35 och jag har aldrig ångrat mig. Idag är jag 47. Jag visste att det var färdigt med barn så end of story, valet var enkelt. Jag slipper hormoner och knäppa blödningar och att leva med misstanke om att det kan ha skitit sig med preventivmedel osv... 
    Jag klippte äggledarna så jag har mens som vanligt men kan inte bli gravid och behöll en hög sexlust just därför 

• Anonym (Hh)
    Fjäril kär skrev 2024-06-10 21:21:23 följande:

Du sterilserar dig. 

Det gjorde jag när jag var 35 och jag har aldrig ångrat mig. Idag är jag 47. Jag visste att det var färdigt med barn så end of story, valet var enkelt. Jag slipper hormoner och knäppa blödningar och att leva med misstanke om att det kan ha skitit sig med preventivmedel osv... 
    Jag klippte äggledarna så jag har mens som vanligt men kan inte bli gravid och behöll en hög sexlust just därför 

Har det påverkat vikten något?

Till TS, du ska såklart prata med BM och få råd och hjälp där.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-10 21:25:18 följande:

Har pratat med BM. Hjälpte inte så mkt då hennes inställning var att bara presentera alla alternativ som finns och hävda att inga biverkningar fanns för något av dem. Vilket känns aningens optimistiskt.
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2024-06-10 21:21:23 följande:

Du sterilserar dig. 

Jo. Om jag kände med säkerhet att jag var klar. Jag borde känna det. Men gör inte det. Och då är det svårt att vilja operera sig. Men ja, det kanske är det rimligaste egentligen.
  • Anonym (Ts)

Men jag tycker det är svårt. P-piller går också bort, förutom att jag inte vet om blodproppar säkert nog så är jag notoriskt usel att ta tabletter eller göra något med säkerhet vid samma tid samma dag. Även när jag aktivt försöker det slutar det alltid med att jag glömt det någon gång. Plus att jag har väldigt lätt med illamående och är extremt lättkräkt.

Men jag tycker det känns mentalt kämpigt att sterilisera mig även om det är rimligt.

• Anonym (?)

Men nu har du gjort i stort sett allt omöjligt så - upphör med umgänge eller avsluta i tidi.

• Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-10 21:44:44 följande:

Men jag tycker det är svårt. P-piller går också bort, förutom att jag inte vet om blodproppar säkert nog så är jag notoriskt usel att ta tabletter eller göra något med säkerhet vid samma tid samma dag. Även när jag aktivt försöker det slutar det alltid med att jag glömt det någon gång. Plus att jag har väldigt lätt med illamående och är extremt lättkräkt.

Men jag tycker det känns mentalt kämpigt att sterilisera mig även om det är rimligt.

För mig var valet inte så självklart i början men när jag insåg att en oplanerad graviditet högst troligt skulle sluta i abort så kändes sterilisering så skönt. 
    För det är ju det också,  strul med preventivmedel osv är ju också risken att du står där gravid med en partner som verkligen inte vill och förhållandet knakar...  det scenariot var en väckarklocka för mig ... 

Och ska du nu leva med din partner som sagt bestämt nej så finns det ju ingen graviditet att ens diskutera.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-10 21:25:18 följande:

Påverkar inte vikten nånting alls. Livmodern är ju kvar. Jag har bara klippt av äggledare så jag har ju fortfarande mens som vanligt . 
Svar på tråden Det här med preventivmedel...