• Anonym (36kg)

Viktnedgång ofrivilligt

Hej, jag skäms otroligt mycket över detta. Men har Mått otroligt dåligt i några månader och har börjat känna mig svagare än jag brukar och märker att kläderna sitter löst. Ställde mig på vågen och har gått ner 10kg? och då vägde jag redan lite innan. Väger endast 36kg nu. 36! Ska börja jobba på ett äldreboende om 2 veckor, vilket jag aldrig gjort innan. Men börjar verkligen bli orolig för hur tungt man lyfter. 

kattsanden och jord på ca 10kg är inga problem, såklart lite tungt men jag klarar det lätt. 

hur tror ni jag kommer klara jobbet? :( 

• Svar på tråden Viktnedgång ofrivilligt
  • Anonym (36kg)

mör 165cm så inte väldigt kort! 

• Anonym (J)

Väger du 36 behöver du läggas in för du stannar nog hjärtat snart 

• Anonym (Allvarligt)

Om siffrorna stämmer så är du oerhört underviktig, så du kommer nog inte att orka något alls mycket snart. Sök vård direkt, detta är allvarligt.

• Anonym (Poi)

Ring vårdcentralen och be om en tid så fort det bara går. 

• Anonym (36kg)

tror inte jag är döende 😂

• Anonym (36kg)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-11 08:48:24 följande:

Vad är bakgrunden till att du väger så lite?

Har hänt saker i livet som gjort att matlusten inte funnits, börjar blir bättre igen dock! Men 36kg och klarar Verkligen inte lyfta mer än 15kg, vet ju inte om man ens gör det på ett boende?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (36kg) skrev 2024-06-11 08:38:54 följande:

Det kan du faktiskt mycket väl vara, det är livsfarligt att väga så lite, hjärtat kan ge upp plötsligt. Du behöver söka vård. Verkligen inget skämt. 

Det vore mindre akut livsfarligt om du så vägde 100kg för mycket (det är också väldigt farligt men inte riktigt lika akut farligt) 
  • Mrs Moneybags

Jag tycker absolut du ska kontakta vårdcentralen snarast så att du kan få näringsdryck utskrivet och se till att du lägger på dig i vikt igen.

Du borde kanske vara sjukskriven tills du har nått en högre vikt, för några tyngre lyft kommer de inte låta dig göra så mager som du är. Du kanske inte upplever att du är jättesmal, men det är du. Fråga vem som helst som du möter.

Jag hoppas du mår bättre snart och får tillbaka matlusten! Ibland måste man småäta lite för att få igång hungern. Det är ju därför man kallar det för "aptitretare" när man får smått att äta före maten. 

Krya på dig! 
  • Mia448

Du vet säkert detta. Men för att sätta perspektiv på det så är 36 kg maxvikten på många barnbilstolar. 

Helt ärligt tror jag att du har ätstörning och bara vill bli triggad av reaktioner på din vikt

• mammatill6

Det är en del tunga moment när man sköter brukare i sängen. Tunga lyft ska undvikas men kan absolut ske. men med den vikten är det minsta du ska oroa dig för jobbet, du måste söka vård omedelbart. Du är på en vikt som innebär direkt fara för livet. Du har ett BMI på 13 vilket är absolut farligt, kroppen får inte i sig tillräckligt för att driva runt organen och hjärtat kan stanna. Du behöver bli sjukskriven och få vård så du får må bättre.

• Anonym (Jdjd)
    Anonym (36kg) skrev 2024-06-10 21:33:01 följande:
    Viktnedgång ofrivilligt

Hej, jag skäms otroligt mycket över detta. Men har Mått otroligt dåligt i några månader och har börjat känna mig svagare än jag brukar och märker att kläderna sitter löst. Ställde mig på vågen och har gått ner 10kg? och då vägde jag redan lite innan. Väger endast 36kg nu. 36! Ska börja jobba på ett äldreboende om 2 veckor, vilket jag aldrig gjort innan. Men börjar verkligen bli orolig för hur tungt man lyfter. 

kattsanden och jord på ca 10kg är inga problem, såklart lite tungt men jag klarar det lätt. 

hur tror ni jag kommer klara jobbet? :( 

Nej det tror jag inte att du klarar. Och ja, det är en stor risk att du dör om du fortsätter på samma vis som nu.
  • Anonym (f)

bra respons på folks oro över vad du själv kan googla till dig är en farlig vikt...
  • Anonym (Allvarligt)

Är verkligen INGET som är roligt med att du väger 36 kilo.
  • Anonym (...)

Om det här är sant så måste du lyssna på råden, du måste läggas in omgående!

Nej, du lyfter inte på äldreboende, det finns redskap att använda men fysisk ansträngning är det fortfarande, med den vikten kommer du inte att orka.

Jag är också 165, jag har som lägst vägt 49 och det var allt annat än hälsosamt, du kan bara vara skinn och ben, du behöver hjälp!

Svar på tråden Viktnedgång ofrivilligt