• Anonym (Förklara)

Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!

Som rubriken lyder. Jag fattar verkligen inte. Hur orkar man? Man måste ju säga nej till så mycket och jag antar att många går runt hungriga! Jag är van att äta godsaker varenda dag, utemat, buffé osv osv. 

• Svar på tråden Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!
  • Anonym (Mia)

Det här med att äta onyttiga grejer, har själv nästan inget sug alls efter söta saker. Jag kan sakna den tiden när jag tyckte att godis var så himla gott som tonåring, det gav liksom en guldkant. Samtidigt gör ju det att jag håller en bra vikt och förhoppningsvis håller sjukdomar borta.

Passerade lösgodiset i en stor ICA-affär igår, var en hel svärm vuxna människor som grävde i påskgodiset, kände noll lust att göra samma. Jo, nu ska det ju fyllas påskägg till barn och sådär. Men det förvånar mig hur mkt vuxna människor i Sverige gillar just lösgodis. I andra länder ser jag mer choklad som vuxna gillar.

• Anonym (Pigg)
    ht1 skrev 2025-04-18 07:58:44 följande:

Ät bara:
    Frukost
    Lunch 
    Middag.

Det är allt en vuxen behöver äta. Sedan ska man inte bli proppmätt när  man äter. Då behållet man vikten.

Dessutom måste ni röra på er. Ut å gå en 30 minuter minst varje dag.

Sant. Det är småätandet som gör folk överviktiga. 
  • Anonym (-, mköJKL l)

Man kan äta vad som helst och ändå vara smal. det gäller bara att göra sig av med fler kalorier än man stoppar in. 

Om man blir så mycket snyggare för att man är smal vet jag inte dock. 

• Anonym (-, mköJKL l)
    ht1 skrev 2025-04-18 07:58:44 följande:

Ät bara:
    Frukost
    Lunch 
    Middag.

Det är allt en vuxen behöver äta. Sedan ska man inte bli proppmätt när  man äter. Då behållet man vikten.

Dessutom måste ni röra på er. Ut å gå en 30 minuter minst varje dag.

Inte alla. 

Om jag äter så går jag runt och är hungrig och irriterad, 

Om jag däremot äter två mellanmål men äter mindre vid  alla måltider så slipper jag hungern och mår bättre. Dock krävs det ju att man, som du skriver, inte äter sig proppmätt. 

Jag brukar säga att jag äter tills jag inte är hungrig mer och det kan räcka med två ostskivor som mellanmål, eller en majskaka, en frukt, en morot eller liknande sen är jag ju inte hungrig mer. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (-, mköJKL l) skrev 2025-04-18 10:11:19 följande:

Man kan äta vad som helst och ändå vara smal. det gäller bara att göra sig av med fler kalorier än man stoppar in. 

Om man blir så mycket snyggare för att man är smal vet jag inte dock. 

Det är sant. Man blir mycket snyggare som smal.
  • Anonym (Lia)

I mitt fall: har adhd, tre barn och klarar inte av att äta under stress (dvs knappt alls när barnen är vakna). Är ändå 46 år, så jag borde rimligtvis ha blivit tjockare, men icke. Är fortfarande som en smal tonåring i kroppen.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-18 11:18:56 följande:
    Det är sant. Man blir mycket snyggare som smal.
    Det är inte alltid sant, efter en viss ålder så blir det en avvägning med ansiktet vs kroppen imo. Funderar själv på att äta upp mig lite vilket är en skum men lite kul grej.
  • Jeanette2003

Det handlar bara om disciplin och vilja. När man äter den där chokladkakan man inte borde så gör man ett val. När man skippar dagens träning gör man också ett val.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-18 12:45:00 följande:
    Det är inte alltid sant, efter en viss ålder så blir det en avvägning med ansiktet vs kroppen imo. Funderar själv på att äta upp mig lite vilket är en skum men lite kul grej.
    Eller så är man försiktig med att sola sig för mycket istället för att fylla ansiktet med överflödigt fett.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-18 14:57:29 följande:
    Eller så är man försiktig med att sola sig för mycket istället för att fylla ansiktet med överflödigt fett.
    Man fyller inte ansiktet med överflödigt fett. Det är kroppen som distribuerar fettet över kroppen. Om du ser på gamla människor så ser du att ansiktet magrar av snabbare än hos unga människor. De människor som har privilegiet att få passera 80 års ålder håller sig lättare friska om de har några kilo att ta av snarare än de som magrar bort tills de dör.

Min mormor såväl som min gammelmormor var av storlek större, inte fetma, men de hade ungefär storlek 44 i kläder till sina ~175 cm. De levde en bra bit över nittio och mormor var rejält mager sina sista veckor i livet men hade ändå starkt hjärta. Hade hon varit spinkig innan hon blev palliativ hade hon förmodligen inte alls klarat sig lika bra eftersom musklerna då brutits ner snabbare.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-18 14:57:29 följande:
    Självfallet är man försiktig med solen.

Överflödigt fett är inte vad det handlar om vid atletisk hälsosam form. Det är dock utseendemässig skillnad på 2-3kg i ansiktet när man inte är 20 med babyhull.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-18 12:45:00 följande:
    Beror ju på vad man menar med smal. Människor är snyggast utan övervikt. Undervikt är inte särskilt vackert det heller 
Svar på tråden Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!