• Anonym (Lampan)

Ska vi berätta för barnen om skilsmässan på semestern?

Hej

Vi ska skilja oss. Efter 14 år tillsammans.

Det är sorgligt, men vi är jättefina vänner som verkligen hjälper varandra i det här läget. Känns ändå fantastiskt att vi verkligen jobbar för en ?bra? skilsmässa.
    Vi är överens om allt.

Just nu håller vi på och undersöke, styr upp, planerar, boendesituationen. Min man? eller ja? ex man.. vill gärna köpa ut mig, men det är lite trix med bank osv så det drar ut lite på tiden.
    Vi tänker såhär, att barnen ska få bo kvar på i vart fall ett ställe så dom slipper flytta. Så hittat jag ett ställe nära.

Efter att boendet är säkrat tänkte vi berätta för barnen.

Min fråga är:
    Vi tänkte berätta det nu på sommarlovet, så att vi har möjlighet att vara tillsammans mycket, besvara frågor, hantera känslor, osv. Men sanningen är att min man och jag egentligen inte är annorlunda med varandra nu än innan. 
    kommer vi förvirra barnen? 

är det bättre att vänta tikl jag har ett eget boende (vilket kan ta flera månader) 

vad säger ni?

• Svar på tråden Ska vi berätta för barnen om skilsmässan på semestern?
  • Anonym (Nfnf)

Ja, vänta tills du hittat ett nytt boende. Men inte för att sommaren ska vara bra. De märker ju ändå.

• Anonya

Eftersom ni fungerar så bra ihop så är det kanske onödigt att berätta för tidigt. Men, berätta inte heller först precis innan alla förändringarna ska ske, utan att barnen får lite tid att vänja sig vid tanken. 

• beli
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-06-12 13:27:03 följande:

Ja, vänta tills du hittat ett nytt boende. Men inte för att sommaren ska vara bra. De märker ju ändå.

Jag kunde nästan ha skrivit TS. Förra året skilde vi oss efter just 14 år tillsammans. Vi förblev också vänner och bestämde också att vår son inte skulle behöva flytta, utan att han skulle bo kvar i huset och jag skulle skaffa en liten lägenhet.

Just eftersom sonen skulle bo kvar och inte mycket skulle förändras för honom så berättade vi ganska snart efter vårt beslut. Hans reaktion var mest "okej, om det blir bäst för er, så". Då var han åtta år!

Vi var tydliga med att mamma och pappa är vänner och kommer bra överens, och att han själv skulle få bo kvar och att nån av oss alltid skulle finnas hemma. Vi sade att han kan fortsätta ta hem kompisar som förut o.s.v. Det är klart att det blir lättare att berätta när det inte innebär lika stora förändringar för barnet självt.

Nu funkar det mycket bättre med sonens pappa än det gjorde under relationens sista tid. Vi bor t.o.m. tillsammans i huset 1-2 dagar i veckan (i olika rum förstås) och passar då på att göra saker alla tillsammans, som att spela brädspel. Övrig tid är antingen pappan i huset och jag i min lägenhet eller jag i huset och pappan i sina föräldrars övernattningslägenhet - eller t.o.m. i min lägenhet nån natt (den ligger mycket närmare). Sonen är glad och nöjd.

Jag tycker absolut att det låter som en bra idé att berätta på sommarlovet. Lycka till!
  • beli

Nu blev det att jag svarade Nfnf, men skulle egentligen svara TS.

• Anonym (Grattis!)
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-06-12 06:50:40 följande:
    Anonym (Frok) skrev 2024-06-12 06:09:14 följande:
    Låt barnen få en sista sommar i fred.

Berätta i slutet av sommarlovet.

Så de ska istället lära barnen att man ska fejka? Och hur ska de klara skolan då? Med både och samtidigt. Skolan lär gå åt skogen iallafall just då. Det är ingen som säger att allt kommer bli skit, om de tar det nu. Det verkar ju inte finnas en förälder som hatar den andra där iallafall vad det verkar på ts, då kan de ju förklara i lugn och ro. Men de lär ju såklart ändå bli ledsna. bra om föräldrarna då är hemma och kan stötta! Vara i skolan och vara ledsen samridigt blir ju inte lätt men då hinner de bearbeta det lite.
    Va? Vem har sagt något om att fejka?? Läs gärna mitt inlägg (#2) innan du tolkar in saker som bara är i ditt huvud.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Grattis!) skrev 2024-06-12 14:04:32 följande:
    Va? Vem har sagt något om att fejka?? Läs gärna mitt inlägg (#2) innan du tolkar in saker som bara är i ditt huvud.
    Att vänta bara för sommaren ska bli bra , är att fejka, låtsas som att allt  fortfarande är bra. 
  • Anonym (Nfnf)

Dock tycker jag att de däremot borde vänta tills hon har ett nytt boende för annars blir det ju en väldig oro för barnen. 

• Poison82

Var i din sits för ganska exakt ett år sen (bortsett från de där med bästa vänner) och vi berättade när barnen gått på sommarlov. Jag hade inte heller hittat nytt boende än men kände verkligen att det bästa var att berätta det under ett sommarlov. 

• Anonym (Grattis!)
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-06-12 16:09:43 följande:
    Att vänta bara för sommaren ska bli bra , är att fejka, låtsas som att allt  fortfarande är bra. . 
    Ah ok, då fattar jag vad du menade, och där säger jag inte emot dig. fast då fattar jag å andra sidan inte varför du citerade mig, eftersom jag inte öht sagt någonstans att ts ska vänta för att sommaren ska bli bra.. 
  • Anonym (Lampan)

Hej alla

tack för alla bra inlägg. 

barnen är 9 och 12 

Svårt veta hur dom kommer reagera, men det äe inget bråk hemma eller så. Hoppas det kommer gå bra. Värsta är ju att berätta för dom tycker jag.

tack igen för er pepp.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2024-06-12 13:14:38 följande:

Jag och mannen berättade det när han hade fått en lägenhet, då berättade vi det för barnen. Det var efter jul och nyår, så ett sådant sätt spelade vi spelet med  trevliga högtider. Barnen blev så klart ledsna när vi sade det och började gråta (och det gjorde vi vuxna också). Efter det samtalet gick det fort. Jag hjälpte till att flytta mannen, vi körde möbler och prylar från villan till hans lägenhet. På ett sätt kändes det som om jag också skulle flytta in, för jag var där ifrån början. Nu har det gått några månader och i juli det ett halvår. Då kommer vi sända in de slutliga pappren. Under tiden har vi firar barnens och andra släktingars födelsedagar i hop, firat andra högtider (alla hjärtans dag och påsk tillsammans). Vi försöker att äta söndagsmiddag tillsammans när vi byter barnen. Jag bor kvar i villan så länge, den kommer att säljas då får mannen ut sina pengar. Och jag hoppas hitta ett mindre hus närmre hans lägenhet. Barnen går kvar på samma skolor och samma fritids. Skolorna ligger precis i mellan våra bostäder, så 10 min med promenad till mannens lägenhet åt ena håller och 10 min från skolan åt andra hållet.  Vår äldsta son han kan gå i mellan oss föräldrar när det är mamma eller pappa vecka. Så ibland går han i väg till pappan några timmar för att bli av med bröderna. De andra sönerna gör inte så riktigt ännu, men snart kanske.

Men firar ni alla hjärtans dag ihop fast ni är skilda?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ska vi berätta för barnen om skilsmässan på semestern?