• Anonym (Bull)

Vår son petas ur laget

Vi föräldrar fick igår veta att vårt barn och ett par stycken andra petas ur laget pga ej tillräckligt bra. Majoriteten är kvar i laget. De är 9,10 år gamla.

Klubben står inte bakom beslutet utan det är tränarna som bryter upp och tar med sig sina egna samt majoriteten av spelarna till annan klubb.

Under senaste året har jag märkt av att barnen tar med sig elittänkande in på skolgården. Det är ju soft kanske för de barn som befinner sig högre upp i hierarkin, men värre för de som befinner sig längre ner på stegen. Som min som gör exempelvis.

vi som föräldrar är nu oroliga vad detta kvitto på att han inte duger/är tillräcklig i andras ögon ska göra med vårt barn. Klasskompisarna kommer till hösten gå på samma träningarf men han kommer inte gå med dem. Och det är ju inte så att han inte haft ambition eller viljan, han har gått på alla 3-4 träningsr i veckan plus nästan alla matcher. 

tips till hur hantera denna situation och stötta vårt barn genom detta? Vi vill ju inte att han slutar med fotboll, hamnar i värre utanförskap än som redan är och förbjude att han hamnar i någon slags depression.

• Svar på tråden Vår son petas ur laget
  • Spucks
    Anonym (smilla) skrev 2024-06-13 16:18:20 följande:
    Lagsport är ändå bättre än ensamsporter där man är ensam med en tränare jämt.
    Vad? Tror du man har privatträningar när man gör en sport som inte är en lagsport?
  • Cathariiina
    Anonym (Annan) skrev 2024-06-13 15:59:37 följande:

Hemskt med fotbollsklubbar. Min son blev sexuellt utnyttjad av sin tränare, hade stoppat upp nästan en hel hand i hand rumpa så han fått blödningGråter Vi anmälde men det lades ner. aldrig mer fotbollsklubb  

Jag hoppas att det där inte är sant. I och med att din son fick rent fysiska skador så fanns det ju bevis så att det räcker. Tog ni honom inte till en läkare som fick dokumentera skadorna?

Jag var som tonåring och lite äldre med i dels en fäktförening och dels en sportdansförening, där tränarna (män i 40-årsåldern) utnyttjade unga tjejer. Dock inte barn, tjejerna (som jag kände till i alla fall) var minst 16 år, och det rörde sig inte om våldtäkt utan om förförelse. Men ändå: tränarna hade en maktposition och blev ett slags idoler för deltagarna, alla tävlade om att få privatlektion i fäktning respektive att få vara den dam som danstränaren visade de nya turerna med. Dessa medelålders män utnyttjade detta till att förföra tjejerna. Det var väldigt illa.
  • Anonym (smilla)
    Spucks skrev 2024-06-13 20:29:20 följande:
    Vad? Tror du man har privatträningar när man gör en sport som inte är en lagsport?
    Det händer ja. 
  • Kopite

I stället för att försöka att ändra på omgivningen(Det tar alltför lång tid) så är det viktigt att ni som föräldrar stärker barnet som person och inte ger upp. Ha dialoger där ni är tydliga med att att världen sällan är rättvis och att det är upp till en själv att skapa sin egen framgång. 
    Stärk er son och vägled så att han bygger upp en egen identitet som inte definieras av hur bra han är på fotboll t ex. 
    Om han blir petad så är det en av livets läxor han får lära sig tidigt och använder ni den erfarenheten på rätt sätt så kommer han gynnas av den då han kommer att stärkas av att ta sig ur den gropen(Förhoppningsvis gör han det). 
    Låt honom inte ge upp, träna mer, finslipa hans fotbolls hjärna, Stärk hans självförtroende genom att inge hopp, byt lag så många gånger det krävs. Stäng ner sociala medier osv. Ha dialoger om livet, vägled, stötta men var tuffa.

Lyckas han inte ändå så kommer detta att vara en viktig läxa för livet och även om han inte skulle dra lärdom av den idag så skulle han göra det senare i livet i stället.  Att förstå och stärkas av våra erfarenheter brukar många gånger ha en fördröjd effekt. 

Men gör honom inte till ett offer för orättvisa för det kommer inte att stärka honom. Jag har nog med erfarenhet från fotbollen för att säga att orättvisan inom sporten är konstant, för att ta sig framåt i den miljön är det viktigare att ha starkt sinne och vara stark som människa och inte vara den mest talangfulla i stället för tvärtom. 

Dem med starkast vilja, starkast sinne och diciplin blir proffs.
    Sällan de mest talangfulla.

Lycka till!

• Anonym (Emsie)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-06-13 08:50:59 följande:

Är det en liten ort och det enda som finns att göra är fotboll? 

Det var en annan tråd för ett tag sedan om en pojke som var utanför i klassen eftersom han inte var bra på fotboll. (Det var kanske du?) Det verkar så svårt detta! På mina barns skola vet jag att fotbollsplanen är en aldrig sinande källa till konflikter och slagsmål. De störiga pojkarna tar över och de fotbollsintresserade flickorna och pojkar som inte är så duktiga blir undanfösta/bortskrämda. Det behövs egentligen en pedagog bara för fotbollsplanen, varje rast. 

Om ni föräldrar tycker att tränarna gjort fel så säg det till er son. Förklara att ibland tar vuxna dåliga beslut och att det inte är er sons fel. Tränarna fokuserar på att vinna och det är kanske ändå ett sätt att spela fotboll som inte passar er son? Det kan ju bli så att er son får ett nytt lag som kommer att funka bättre socialt. Det kan ju vara bra för honom att få ett socialt sammanhang där pojkarna i klassen inte är med. Nu har han behövt brottas med utanförskapet både i skolan och på fotbollen. Tänk om han kan få vara i ett lag där han är 100% omtyckt som han är. Det kan ju bli ett jättelyft! 

Lärarna behöver ta tag i situationen i skolan. Organiserade rastaktiviteter kan vara en bra grej för att hjälpa barnen hitta nya kompisar. Är han kompis med flickorna? Jag hade en pojkkompis i den åldern som inte riktigt passade in bland pojkarna. Min dotter har också det. 

Fast då får ni föräldrar ta upp det på föräldramötena och så får skolan lösa problemen på skolan. På mina barns skola är det alltid minst 1 pedagog på fotbollsplanen och det finns tydliga regler tex alla får vara med och man får inte vara taskig mot någon. Bryter man mot reglerna så blir man avstängd i 1 vecka.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Bull) skrev 2024-06-13 00:44:17 följande:
    Vår son petas ur laget

Vi föräldrar fick igår veta att vårt barn och ett par stycken andra petas ur laget pga ej tillräckligt bra. Majoriteten är kvar i laget. De är 9,10 år gamla.

Klubben står inte bakom beslutet utan det är tränarna som bryter upp och tar med sig sina egna samt majoriteten av spelarna till annan klubb.

Under senaste året har jag märkt av att barnen tar med sig elittänkande in på skolgården. Det är ju soft kanske för de barn som befinner sig högre upp i hierarkin, men värre för de som befinner sig längre ner på stegen. Som min som gör exempelvis.

vi som föräldrar är nu oroliga vad detta kvitto på att han inte duger/är tillräcklig i andras ögon ska göra med vårt barn. Klasskompisarna kommer till hösten gå på samma träningarf men han kommer inte gå med dem. Och det är ju inte så att han inte haft ambition eller viljan, han har gått på alla 3-4 träningsr i veckan plus nästan alla matcher. 

tips till hur hantera denna situation och stötta vårt barn genom detta? Vi vill ju inte att han slutar med fotboll, hamnar i värre utanförskap än som redan är och förbjude att han hamnar i någon slags depression.

Jag känner flera barn som har blivit uttagna till akademilag vid 12-årsåldena. I AIK, Vasalund och Brommapojkarna men har sedan blivit petade i 14-15-årsåldern. Barn utvecklas olika och det är väldigt svårt att se vilka barn som blir bra i 9-10 årsåldern.

eftersom jag inte gillar elitsatsning så har jag valt klubbar som satsar mer på att ha kul.
  • Anonym (P)
    Anonym (smilla) skrev 2024-06-14 09:21:52 följande:
    Det händer ja. 
    Att det händer innebär inte att det sker jämt, som du ändå skrev. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-06-14 10:22:20 följande:
    Jag känner flera barn som har blivit uttagna till akademilag vid 12-årsåldena. I AIK, Vasalund och Brommapojkarna men har sedan blivit petade i 14-15-årsåldern. Barn utvecklas olika och det är väldigt svårt att se vilka barn som blir bra i 9-10 årsåldern.

eftersom jag inte gillar elitsatsning så har jag valt klubbar som satsar mer på att ha kul.
    Ja jag ser det tydligt i mitt barns lag också. Nu i  tonåren har det bytts till ett bättre lag där det spelas mot mot de gamla stjärnorna i första laget och hen har nu i och med att ha växt ifatt och inte längre vara nybörjare kommit ifatt alla och bara tre av de gamla toppspelarna i gamla laget är fortfarande något bättre.

Väldigt många av de som är bra som unga är det för att de är tidiga i sin fysiska utveckling eller för att de helt enkelt började spela som typ fyraåringar och helt enkelt tränat mer. Sedan är ju många av dom bra senare också, men väldigt många faller bort när de tidiga fördelarna jämnar ut sig i senare år.

Jag tycker det är viktigt att hitta balansen mellan bredd och ambition. Det är roligare att spela med spelare på samma nivå, det gäller både de som är bättre och de som ligger efter och att man som ledare förstår skillnaden mellan nivåindelning och nivåanpassning. Precis som i skolan, de som är lagom bra funkar det utmärkt för i de flesta miljöer men för de som ligger längst fram eller längst bak är det inte så kul att kämpa för att hänga med eller ständigt behöva bromsas för att andra ska hänga med.
  • Anonym (Rivaldo)

Inget barn har blivit petat. Däremot har tränaren + en del av de andra barnen bytt förening till en förening som tydligen satsar hårdare.

För fotbollens skull så kan pojken stanna kvar i föreningen om de har tillräckligt med andra barn i den årsklassen/-erna eller så kan TS byta klubb så kan pojken spela vidare där.

Finns ingen anledning att sluta spela fotboll bara för att andra lämnar laget.

På skolgården är det samma visa som alltid. De bättre och de sämre. Oavsett vilken klubb man spelar i. Där handlar det ju bara om att skolan måste jobba med gruppsammanhållningen osv.

• Anonym (Bull)

Hej
    tusen tack för alla svar!
    ni har samtliga viktiga och bra synpunkter, det är väl därför det är så svårt med toppning, nivåindelning, anpassning etc. Det finns både för-och nackdelar med samtliga helt uppenbart?

Nja visst, han kanske inte fick formellt sparken från laget som någon skrev men när minoriteten lämnas kvar och hela lämnandet sker bakom ryggar på både barn och föräldrar känns det lite så, rätt visset faktiskt med tanke på att vuxna ska vara förebilder..

Dåligt är också att inte ens klubben uttalat sig och kontaktat samtliga föräldrar kring detta.

• Anonym (abc)
    Anonym (Bull) skrev 2024-06-14 21:55:59 följande:

Hej
    tusen tack för alla svar!
    ni har samtliga viktiga och bra synpunkter, det är väl därför det är så svårt med toppning, nivåindelning, anpassning etc. Det finns både för-och nackdelar med samtliga helt uppenbart?

Nja visst, han kanske inte fick formellt sparken från laget som någon skrev men när minoriteten lämnas kvar och hela lämnandet sker bakom ryggar på både barn och föräldrar känns det lite så, rätt visset faktiskt med tanke på att vuxna ska vara förebilder..

Dåligt är också att inte ens klubben uttalat sig och kontaktat samtliga föräldrar kring detta.

Hur många barn är kvar? Och slutade alla tränare och deras barn? Det kan mycket väl vara så att även klubben är lite tagna på sängen och inte var beredda på detta.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-06-14 10:15:52 följande:
    Fast då får ni föräldrar ta upp det på föräldramötena och så får skolan lösa problemen på skolan. På mina barns skola är det alltid minst 1 pedagog på fotbollsplanen och det finns tydliga regler tex alla får vara med och man får inte vara taskig mot någon. Bryter man mot reglerna så blir man avstängd i 1 vecka.

Mina barn hatar fotboll - delvis pga beteendet bland vissa fotbollskillar skulle jag tro - så jag håller mig utanför diskussionen. Men annars hade vi absolut gjort det. Skolan jobbar massor med fotbollsplanen. Det är att de skriver om det arbetet i veckobladen tillsammans med vad barnen berättar som jag vet ungefär hur det ser ut. Låter bra som de gör hos er. 

• Anonym (Kommunikation först)

Kan du ha dragit förhastade slutsatser? Har ledarna tagit med sig de andra barnen till en annan klubb på grund av att de andra barnen är bättre på fotboll eller beror det på andra orsaker? Om du inte vet säkert kontakta ledarna för att fråga. I fotbollsklubbar kan mycket drama pågå även på ledar- och föräldernivå. Om flera ledare och föräldrar dessutom är vänner så är det tyvärr inte ovanligt att hela gäng byter klubb helt plötsligt. Om du pratar med dem blir de säkert glada om din son följer med också.

Idrottsmässigt går det inte att säga att någon kommer lyckas bättre eller sämre i den åldern som ditt barn är. Detta på grund av att man utvecklas olika snabbt. För pojkar är det egentligen runt 17 år som man vet rent kroppsligt om man har anlag eller inte (förutom extrema tekniska talanger) . Den mentala biten är också viktig den överträffar ofta den fysiska särskilt i fotboll. Självklart är det inte så i basket och många friidrottsgrenar men fotboll innehåller många komponenter för att lyckas.

Om du mot förmodan efter att du pratat med ledare får bekräftat att de petat din son på grund av att de inte tycker han är bra nog då får du prata med sonen om att de har gjort fel . Han ska självklart fortsätta göra det han tycker är kul! Om det är så att han har drömmar om att bli ett proffs ska han fortsätta kämpa för det. Många av de som är proffs, spelar i europaklubbar och i landslaget var inte bland de bästa när de var 9-10 men de älskade att spela och nötade på. 

• Anonym (Rivaldo)

Spelar man en lagidrott så ingår det att folk i laget kommer och går. Till bättre lag. Till sämre lag.

Orsaken till varför ungar byter lag kan variera hur mycket som helst. Det är någonting man bara får lära sig leva med. Även om man kan känna sig "lämnad" bakom om flera i laget drar och man själv inte blivit tillfrågad om att följa med.

Lagkamrater lämnar. Nya lagkamrater tillkommer.

Det är upp till klubben att få ihop ett lag av de som är kvar. Kanske finns det inte tillräckligt med, säg ... nioåringar ... kvar för att bilda ett eget lag. Då kan klubben flytta upp dem till tioåringarnas lag.

Då, ironiskt, skulle de nioåringar som blev lämnade kvar istället få bättre träning och motstånd då de skulle möta barn som är ett år äldre.

Hur som så lär TS unge få spela fotboll även framöver och det som eventuellt händer på skolan får skolan ta hand om.

Svar på tråden Vår son petas ur laget