• Anonym (celibat)

Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?

Jag är nog långt ifrån den enda som lever i ofrivilligt celibat, vissa gör det i korta perioder i livet och andra i långa perioder i livet. Jag har levt i celibat nästan hela livet och jag är snart medelålders och har bara haft sex några gånger som kan räknas på mina fingrar. Inte oskuld men väldigt sexuellt oerfaren alltså.

Jag är helt övertygad om att detta leder till psykisk ohälsa för min del men det är otroligt svårt att träffa någon för vissa av oss vare sig det är en partner eller tillfälligt sex.

Finns det andra som är i samma situation eller har varit? Hur mår ni? Tror ni det påverkar eran psykiska hälsa?

• Svar på tråden Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?
  • Fabian1965
    Freddie K skrev 2024-06-14 15:21:46 följande:

Jo, det påverkar hälsan. Jag är deprimerad och känner ingen direkt glädje. Känner mig ensam ofta också. Sex är viktigt, men det är ju så klart inte allt, men det känns skönt om någon vill ha en och behöver en.

Jag håller med dig 
    Är dock i ett förhållande sen 20 år
    De senaste 12 utan sex och beröring 
    Är 58 och äter sedan ett år medicin som har dödat min potens och allt detta gör mig mer eller mindre deprimerad 

Jag visar utåt upp en glad personlighet men livet känns väldigt trist
  • Anonym (Dre)
    Freddie K skrev 2024-06-14 15:21:46 följande:

Jo, det påverkar hälsan. Jag är deprimerad och känner ingen direkt glädje. Känner mig ensam ofta också. Sex är viktigt, men det är ju så klart inte allt, men det känns skönt om någon vill ha en och behöver en.

Du får väl satsa på en annan man då. De är inte så kräsna.
  • Tecum
    Anonym (Dre) skrev 2024-06-14 17:57:15 följande:
    Du får väl satsa på en annan man då. De är inte så kräsna.
    Ständigt dessa hånfulla och nedlåtande kommentarer mot ensamma män som vågar yttra sig här, det är bedrövligt.

Men du visar din nivå när du tror att sexuell läggning är något man väljer. Religiösa fundamentalister, konservativa homofober och annat lågbegåvat folk applåderar...
  • Anonym (Dre)
    Tecum skrev 2024-06-14 20:01:04 följande:
    Ständigt dessa hånfulla och nedlåtande kommentarer mot ensamma män som vågar yttra sig här, det är bedrövligt.

Men du visar din nivå när du tror att sexuell läggning är något man väljer. Religiösa fundamentalister, konservativa homofober och annat lågbegåvat folk applåderar...
    Han är bisexuell. Skrivit om sitt intresse för män i ett flertal trådar förut så bara håll klaffen med ditt feltolkande trams och inbillade offerskap.
  • Cathariiina
    Anonym (Dre) skrev 2024-06-14 21:22:20 följande:
    Han är bisexuell. Skrivit om sitt intresse för män i ett flertal trådar förut så bara håll klaffen med ditt feltolkande trams och inbillade offerskap.
    Det är inte Kaffedraken som är TS den här gången. 
  • Anonym (Dre)
    Cathariiina skrev 2024-06-14 23:23:42 följande:
    Det är inte Kaffedraken som är TS den här gången. 
    Ok. Mitt svar var dock riktat åt en medlem som kallar sig Freddie K och han har mycket tydligt också proklamerat sin bisexualitet i andra trådar på forumet.

Därav att Freddie fick rådet i denna tråd att satsa på en relation med en annan man då även han beskrivit sig som ensam och i celibat. Det är lättare för en man att få sex från en annan man än en kvinna då män är mindre kräsna än kvinnor generellt.
  • Cathariiina
    KimLinnefeldt skrev 2024-06-14 13:24:12 följande:
    Incelkillarna kan ibland bli arga och aggressiva mot kvinnor, vilket är sorgligt. De borde se över sina personligheter. Hur trevliga är de? Behöver de göra något åt sitt utseende. Det finns kvinnor som inte gillar att se matrester i skägget, lurvigt näshår och stor övervikt. Allt sånt går att åtgärda. Och bitterhet och bristande bildning kan också påverkas.
    Det där gäller ju både män och kvinnor. Jag har träffat många kvinnor också som har beklagat sig över sin ensamhet, men de har vägrat att göra något åt det som GÅR att göra något åt. Trots att jag lite fint har försökt ge dem råd, eller erbjudit mig att hjälpa dem med t.ex. lite slingor i håret eller att ta bort en mörk mustasch på överläppen.

En ensamstående kvinna jag kände gick med en glugg fram i munnen en massa år, men hon lät inte sätta in en stifttand - och jag vet att det inte berodde på fattigdom i hennes fall. Det kan också handla om en väldig oattraktiv, okvinnlig klädstil, t.ex. gabardinbyxor med pressveck och blusar i grälla färger och mönster, magen putar ut o.s.v.. När en böljnade klänning skulle vara så mycket mer smickrande för figuren. Lite klack gör också stor skillnad för att man ska upplevas som mer feminin (ja jag vet att det inte funkar på alla jobb), och lite mascara och eyeliner och läppglans kan göra underverk.

Ofta är det något slags trots: "jag tänker inte ändra på mig, folk får ta mig som jag är". Visst, men då blir ju ingen karl intresserad av dem...

Men sedan finns det även fall där inte jag heller förstår vad det beror på. Tänker på en av mina bästa väninnor t.ex., hon är över 50 nu och har aldrig haft en karl, och nu är det för sent i alla fall för barn och troligen för äktenskap också. Hon har fina drag, långt, tjockt, glänsande rött hår (men inte de fräknar som brukar följa med), stora gröna ögon, ren hy... Jag tyckte i alla fall att hon var riktigt vacker som ung, och hon ser fortfarande bra och ungdomlig ut. Och hon har dessutom alltid studerat och arbetat i manliga branscher, så det är inte precis så att hon inte har träffat några män (först körde hon buss och tunnelbana i en massa år, och sedan pluggade hon till ingenjör på KTH). 

Men det blev bara svärmerier för henne. Hon svärmade för den ena mannen efter den andra, som aldrig såg henne. Och de män som gärna pratade med henne på rasterna, såg henne som något slags kurator: de ville prata om sina problem i sina förhållanden eller med sina barn, men de såg henne aldrig som en kvinna. Som sagt: jag har aldrig förstått varför, men då är jag såklart inte man. Kanske var det något i hennes utstrålning som saknades för att hon skulle ses som potentiell partner. 
  • Cathariiina
    Anonym (Dre) skrev 2024-06-14 23:32:19 följande:
    Ok. Mitt svar var dock riktat åt en medlem som kallar sig Freddie K och han har mycket tydligt också proklamerat sin bisexualitet i andra trådar på forumet.

Därav att Freddie fick rådet i denna tråd att satsa på en relation med en annan man då även han beskrivit sig som ensam och i celibat. Det är lättare för en man att få sex från en annan man än en kvinna då män är mindre kräsna än kvinnor generellt.
    OK förlåt, det visste jag inte.
  • Anonym (Incel)
    Ja tror  de är riktigt skadligt att vara incel (ofrivilligt celibat) Betänk att en människa Förvägras att ha någon att dela sitt liv med heller inte någon att att få fysisk närhet av. De är skadligt...
  • Anonym (Dre)
    Anonym (Incel) skrev 2024-06-16 02:11:41 följande:
    Ja tror  de är riktigt skadligt att vara incel (ofrivilligt celibat) Betänk att en människa Förvägras att ha någon att dela sitt liv med heller inte någon att att få fysisk närhet av. De är skadligt...
    Då kan man ju tycka att det är extra viktigt för såna personer att jobba på sig själva för att nå sin fulla potential på marknaden.

Tycker incels överlag verkar lägga det mesta av sin energi på att klaga och göra sig till offer. Som om de inte hade det minsta makt över sina egna liv.
  • Anonym (Incel)

De hjälper inte utan de är nog bara att gilla läget och inse att man är singel för att ingen vill ha en

Anonym (Dre) skrev 2024-06-16 02:18:42 följande:
    Då kan man ju tycka att det är extra viktigt för såna personer att jobba på sig själva för att nå sin fulla potential på marknaden.

Tycker incels överlag verkar lägga det mesta av sin energi på att klaga och göra sig till offer. Som om de inte hade det minsta makt över sina egna liv.
  • baam77

Jag är helt övertygad om att kvinnor och män behöver varandra även att det klagas mycket på varandra. Vi är inte gjorda för att leva ensamma, att dela livet med någon och känna sig älskad och accepterad mår mycket bättre än en ensam människa. 

• Anonym (Dre)
    baam77 skrev 2024-06-16 20:16:13 följande:

Jag är helt övertygad om att kvinnor och män behöver varandra även att det klagas mycket på varandra. Vi är inte gjorda för att leva ensamma, att dela livet med någon och känna sig älskad och accepterad mår mycket bättre än en ensam människa. 

Män och kvinnor behöver varann för att kunna föröka sig.

Att leva ihop under samma tak tror jag att många klarar sig lika bra utan. Vi fungerar på olika sätt och det tar på hälsan och välmåendet att ständigt behöva anpassa sig och ha överseende med en partners alla egenheter och störande beteende.

Skulle aldrig vilja bo med någon som rubbar min sinnesro och ger upphov till återkommande stressmoment.
    Det räcker redan med all stress man redan upplever från samhället utifrån med alla dess krav.
  • Anonym (Flockdjur)

Rent krasst är människan ett flockdjur. Vi behöver andra människor omkring oss, både i form av kärleksrelation och vänskapsrelationer. Vi mår bra av kramar och närhet. Tyvärr blir det (ofta) en missmatch där, där kvinnor vill ha mer närhet utan sex och männen ser närheten som ett led till sex. 

Själv är jag hellre ensam, utan kärleksrelation, än ensam i en tvåsamhet som det varit de senaste åren i min numera avslutade relation.  

• Meenos

jag är i samma sits 11 år sedan här, o ja skulle nog säga att man mår ganska dåligt, känner sig oönskad mm, men visst blir smärtan mindre och mindre till slut men det kan va tufft 

• Brasse

Att vara ofrivilligt celibat är skadligt, men för all del fortsätt jaga fuckboys ni 

• Anonym (Nick)

Jag försöker hitta en sorts acceptans, att ingen vill ha mig eller känner sig attraherad. På ett rent logiskt plan ser jag hur det kan vara självklart, men det gör ändå ont ibland att inse faktum.

Det finns ett litet hopp, jag är dock 38, när jag blivit 40 kommer jag ge upp den sista lilla tanken på att jag skulle kunna hitta någon. Ska på nåt sätt bli lite skönt.

• Reclaimyourself

Jag tror absolut att jag mår sämre av det, men hellre det än att ligga med någon jag blir äcklad av tanken på att ligga med, vilket alltså är i stort sett alla jag då känner för tillfället. Jag måste ha känslor för personer jag har sex med, annars skadar jag mig själv värre än vad celibat gör.

Svar på tråden Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?