• Anonym (Ts)

Börja försöka få barn vid 38-39?

Hur många av de (kvinnor) som börjat försöka få barn när de är 38-39 får inga? Känns som det varnas till höger och vänster om att inte vänta för länge, ändå har jag knappt hört nån som inte lyckats få barn då?

• Svar på tråden Börja försöka få barn vid 38-39?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (i) skrev 2024-06-20 10:42:56 följande:
    Det är samma fenomen som survivorship bias.

Du ser bara de som lyckas och ser att det är "mängder" av dem så det blir din bild.

Du ser ju inte alla kvinnor som misslyckats med, eller skulle misslyckas med om de försökte, att få barn efter 38 trots att du möter massor av dem i ditt vardagsliv 
    Nä, och det är väl därför jag startade tråden för att se om de fanns...
  • Anonym (i)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-19 22:35:00 följande:

Det lät väldigt konstigt att 30% av alla 38-åringar skulle vara helt infertila. Väldigt väldigt konstigt .. Skulle gärna vilja se källa på det. 

Och hur är det med de som har varit gravida och inte fått barn då? Du vet att det finns nått som heter abort , kanske hört talas om det nån gång? Och missfall ..

Försök lite bättre med din bild tycker jag  

Referensen står i inlägget och går att hitta

Toulemon 2002 finns inte i sin helhet på nätet vad jag kan se men däremot Beaujoun 2008 som använder bilden och som du hittar här 

www.researchgate.net/figure/Proportion-in-of-sterile-couples-by-female-age-overall-curve-and-according-to-the_fig4_312903132

Ska vi vara petnoga så är det 29% av kvinnor som är 40 år som är infertila. Infertil räknas som att inte kunna bli med barn eller inte kunna föda levande barn.

Att var tredje kvinna som är 40 är infertil är dock inget vi märker i allmänhet eftersom de flesta 40åringar inte ens försöker att bli med barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (i) skrev 2024-06-20 11:05:09 följande:
    Referensen står i inlägget och går att hitta

Toulemon 2002 finns inte i sin helhet på nätet vad jag kan se men däremot Beaujoun 2008 som använder bilden och som du hittar här 

www.researchgate.net/figure/Proportion-in-of-sterile-couples-by-female-age-overall-curve-and-according-to-the_fig4_312903132

Ska vi vara petnoga så är det 29% av kvinnor som är 40 år som är infertila. Infertil räknas som att inte kunna bli med barn eller inte kunna föda levande barn.

Att var tredje kvinna som är 40 är infertil är dock inget vi märker i allmänhet eftersom de flesta 40åringar inte ens försöker att bli med barn.
    Är det verkligen det grafen säger? Du beskriver ju kurvan Global, men de andra kurvorna följer ju betydligt lägre procentandelar??
  • Anonym (i)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 13:29:22 följande:
    Är det verkligen det grafen säger? Du beskriver ju kurvan Global, men de andra kurvorna följer ju betydligt lägre procentandelar??
    Ja, om du läser artikeln och kollar formlerna så inser du att "global" motsvarar "inga barn alls".

De andra kurvorna visar andelen infertila vid en viss ålder beroende på hur längre sedan kvinnan födde sitt senaste barn.

Har en kvinna fått en barn vid 40 års ålder är det alltså, föga oväntat, väldigt få av dessa kvinnor som är infertila vid 41. Som exempel
  • Anonym (Ts)
    Anonym (i) skrev 2024-06-20 13:37:31 följande:
    Ja, om du läser artikeln och kollar formlerna så inser du att "global" motsvarar "inga barn alls".

De andra kurvorna visar andelen infertila vid en viss ålder beroende på hur längre sedan kvinnan födde sitt senaste barn.

Har en kvinna fått en barn vid 40 års ålder är det alltså, föga oväntat, väldigt få av dessa kvinnor som är infertila vid 41. Som exempel
    Och då är ju inte 29% av alla 40-åringar infertila.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 18:58:08 följande:
    Jag citerar din fråga i TS och mitt ursprungliga inlägg:

?Hur många av de (kvinnor) som börjat försöka få barn när de är 38-39 får inga? ?

?Ca 20-30% av personer som aldrig varit gravida är sterila vid 38-39. Risken är lägre om man fått barn tidigare.?

• Anonym (Elin)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 09:37:42 följande:
    Så du har tre barn nu? På dig låter det ju som du blev MER fertil med ålder?
    Jag har fem barn,  de två äldsta fick jag tidigt,  vid 19 och 21, de är vuxna nu.
    Men ja,  efter att sonen föddes när jag var nästan 38,  var det inga problem att bli gravid flera gånger till.
  • Anonym (Vet flera)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-16 13:11:53 följande:

Hur många av de (kvinnor) som börjat försöka få barn när de är 38-39 får inga? Känns som det varnas till höger och vänster om att inte vänta för länge, ändå har jag knappt hört nån som inte lyckats få barn då?

Jag vet några som inte lyckats när de börjat försöka i den åldern. Det verkar leda till att relationen tar slut och att mannen träffar en annan kvinna och skaffar barn med henne. 

Det verkar gå såhär att ett jämnårigt par börjar försöka vid 37 kanske. Sedan vid 38 så söker de hjälp, sedan verkar mannen balla ur och de är skilda vid 39. När mannen är 41-42 blir han far fast med en annan kvinna. Fd frun blir bitter, deprimerad och arg och hatar män fram tills hon är kanske 45, sedan blir hon sig själv igen. 
  • Anonym (Gando)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-16 13:11:53 följande:

Handlar om att risken för komplikationer blir mindre. Även lättare att vara förälder om man är 30 istället för 50.
  • Anonym (i)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 18:58:08 följande:
    Jo. det feta, svarta kurvan är "baslinjen". 30% av alla kvinnor som är 40 år gamla (eg alla par där kvinnan är 40) är sterila. 

Alla linjer under, för olika antal år sedan man födde sitt senaste barn, det är de 40-åriga kvinnor som ingår i de 70% som INTE är sterila. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (i) skrev 2024-06-21 08:47:19 följande:
    Jo. det feta, svarta kurvan är "baslinjen". 30% av alla kvinnor som är 40 år gamla (eg alla par där kvinnan är 40) är sterila. 

Alla linjer under, för olika antal år sedan man födde sitt senaste barn, det är de 40-åriga kvinnor som ingår i de 70% som INTE är sterila. 
    Men det är detta som jag tycker är så konstigt, när man också läser som det var ovan då att 9/10 (eller om det var 8/10) börjar vid en hög ålder får barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gando) skrev 2024-06-21 07:14:16 följande:
    Handlar om att risken för komplikationer blir mindre. Även lättare att vara förälder om man är 30 istället för 50.
    Jo, men hur stor är skillnaden för en som är 34 och 42? 
Svar på tråden Börja försöka få barn vid 38-39?