• Anonym (Grey wall)

Har tappat bort värmen inom mig?

Som barn kunde jag känna alla de andras smärtor. Jag förstod hur de mådde, räckte med en blick, eller en reaktion ifrån andra så förstod jag direkt. Och jag brydde mig otroligt mycket då jag ville att alla skulle må bra.

Själv har jag aldrig mått bra. Har kantats med väldigt mycket utsatthet, långvarig både fysisk och psykisk misshandel. Varit ett tufft liv helt enkelt.

Möter mycket motgångar dessutom än iag även om de inte är lika illa som fysisk eller psykisk misshandel. Har även varit väldigt stressad av mig i flera år. 

Men idag har jag tappat allt det där som var jobbigt för mig men kanske ändå fint med mig som barn. Idag har jag endast 2 reaktioner, skratta eller vara ilsken över något. 

Jag ser inte längre andras smärtor. Däremot kan jag se om de blir psykiskt utmattade eller utrycker förvåning i deras ögon eller om deras ögon glimrar eller är helt svarta. 

Försöker ta så lite plats som möjligt på jorden idag. Förutom om man har behandlat mig fel. Då kan jag bli riktigt arg. Inte farlig eller något men kanske ändå kan upplevas så. Annars så kniper jag min mun inte säger något mer än hej och hej då till folk. Jag är ganska så trött på människor. Finner ingen som är ärlig och även kan vara självkritisk på en nivå som jag själv kan vara och därmed be om ursäkt. Visst kan man få en ursäkt, men då handlar det om att personen har någonting att förlora på att inte säga det. 

Men det här varma värmen, som jag sällan men ibland kan se för ett ögonblick hos oftast äldre människor, innehar jag inte själv.

Jag kan säga några meningar sedan undviker jag längre konversation p ga rädslan att bli besviken och sedan gör jag mitt i "210" medans normalt folk gör saker i kanske "80", om ni förstår vad jag menar. 

Jag saknar den där fina grabben som ajg en gång i tiden var. 

Jag kan se eller snarare känna av de andras känslor (ser det som i olika färger) förutom glädje. Ser det i deras hy, runt omkring dom. Men jag kan aldrig möta upp det. Jag är kort koncist och rättfram, hymlar inte eller ljuger och bedrar. 

Det ska vara enkelt och effektivt. Även om jag inte hinner med att stötta i färg tillbaka så önskar jag ändå att jag hade kunnat göra det. Jag känner mig grå otillräcklig och "snabb.

Konstigt tråd kanske. Undrar om någon ens förstår vad jag menar. Tror jag behövde få skriva ur mig bara. 

• Svar på tråden Har tappat bort värmen inom mig?
  • Anonym (T)

Du kanske inte hade så mycket värme som du tror som ung. Låter mest som en slags coping mechanism. Betyder inte att det är sämre på något sätt, mest ett sätt att hantera tillvaron. Man kan öva upp en empati för andra. Du skulle också kunna öva upp att inte vara så självkritisk. Flytta saker bort från dig själv. Det skulle gynna dig. Sen kan du fortsätta vara ärlig och inte tolerera att någon trampar på dig. Du behöver naturligtvis känna empati för dig själv också. (Sen så behöver du inte vara brutalt ärlig pga sociala färdigheter, vissa saker borde du kunna låta passera)

• Anonym (Grey wall)
    Anonym (T) skrev 2024-06-17 19:06:49 följande:

Du kanske inte hade så mycket värme som du tror som ung. Låter mest som en slags coping mechanism. Betyder inte att det är sämre på något sätt, mest ett sätt att hantera tillvaron. Man kan öva upp en empati för andra. Du skulle också kunna öva upp att inte vara så självkritisk. Flytta saker bort från dig själv. Det skulle gynna dig. Sen kan du fortsätta vara ärlig och inte tolerera att någon trampar på dig. Du behöver naturligtvis känna empati för dig själv också. (Sen så behöver du inte vara brutalt ärlig pga sociala färdigheter, vissa saker borde du kunna låta passera)

Vad menar du med coping mechanism? 

Tja, jag förlorade mina föräldrar redan som 3 åring. Har minne av dom fortfarande. Jag förlorade en 3:e som jag hoppades på skulle vara min mamma. Och jag blev sedan misshandlad och torterad som barn från 5 års ålder. Både ag och djuren blev slagna och sparkade. En kanin tog man död på med enbart för att straffa mig som barn. 

Vem i min närhet menar du skulle jag ha kopierat någonting utav medmänsklighet? 

• Anonym (Grey wall)
    Anonym (T) skrev 2024-06-17 19:06:49 följande:

Klart jag kommer att vara självkritisk. Tänker inte tappa bort mig själv och därmed rättfärdiga mina brister med en enkel axelryckning. Däremot har du lite rätt i att jag behöver skapa lite distans mot tidigare upplevelser samt att se samband på människors beteenden som kan leda till negativt. För ser det överallt. Har dock slutat hata mig själv för att jag lever (lite mer) ä'n någonsin tidigare. Brutalt ärlig är jag enbart när jag eller någon bredvid har blivit utsatt med orättvisa. Annars säger jag inget. 

Tror du missbedömde mig lite här faktiskt. Inte så konstigt att missförstå någon till fullo utifrån en konstig text på internet.

Tack för att du försökte skriva någonting i tråden iallafall.

• Anonym (T)
    Anonym (Grey wall) skrev 2024-06-17 19:12:22 följande:

Vad menar du med coping mechanism? 

Tja, jag förlorade mina föräldrar redan som 3 åring. Har minne av dom fortfarande. Jag förlorade en 3:e som jag hoppades på skulle vara min mamma. Och jag blev sedan misshandlad och torterad som barn från 5 års ålder. Både ag och djuren blev slagna och sparkade. En kanin tog man död på med enbart för att straffa mig som barn. 

Vem i min närhet menar du skulle jag ha kopierat någonting utav medmänsklighet? 

jag beklagar. 
    Coping mechanism i form av att försöka bli omtyckt och vara andra till lags i en relativt fientlig miljö. Ditt jag som försöker navigera i en miljö där du är sårbar som barn. Ungefär som ett medberoende. Värmen du kommer ihåg kanske är en konstruerad känsla. Du försökte överleva.

Sen så är inte människor så onda som du tror, din uppväxt har lärt dig det och du har en ökad sårbarhet för sånt. Terapi och beteendevetenskap kan säkert förklara dina sårbarheter så att när du känner att någon är ond, värdera känslan med att känner att det här beror på tidigare erfarenheter, eller är personen på riktigt dum? Dvs du får en ökad förståelse för dina egna känslor.
  • Anonym (Sårad)

Jag tror att du bara har blivit så pass sårad under livets gång att du byggt upp ett försvar mot vissa känslor. Det tror jag är naturligt, även om det på ett sätt är sorgligt som du beskriver. Jag tycker att det låter som att du lägger för mycket skuld på dig själv för att du har förlorat de egenskaper du beskriver. Det är psykiskt påfrestande att leva sig in i andra människors känslor även om det också är givande. Om man själv haft ett problemfritt liv kan man kosta på sig det. För dig är det är nog ett skydd du har byggt upp för att orka med allt, att stänga av sådana känslor som kostar mycket att känna. Var snäll mot dig själv och hoppas att du kan hitta sätt att må bättre. 

Svar på tråden Har tappat bort värmen inom mig?