• Anonym (Hjälp)

Blir killar kär på samma sätt som tjejer

Hur är det nu, blir män/killar förälskade och kära på samma sätt som en tjej/kvinna?

Jag är förvirrad och har börjat tvivla på mig själv. Känner män pirret, kan inte tänka på något annat, svävar på rosa moln eller är allting bara ett förspel inför parningen?

Det är svårt för mig att förstå, för även jag - som kvinna - har haft svårt att acceptera och tillåta mig att känna och alltid ruskat av mig all form av svärmeri.
    Men så träffade jag en man som, jag trodde, blev kär i mig och jag blev kär i honom. Det höll inte, hans känslor svalnade medan mina blev ordentligt brända och jag kände mig enormt lurad. Det kan så klart hända men jag har ändå börjat ställa mig frågan, dels då jag gick på en nit men också för att jag träffat en hel del "fuck boys", som visserligen kan spela spelet men när "paringsakten" är över, den första "crushen" ebbar ut så var det inga känslor kvar. 

Snälla, säg att jag har fel. Säg att det kan hända även män. 

• Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer
  • Tukt

Klart män är kära och kan bli förälskade på samma sätt som kvinnor.
    Däremot kan man få en känsla av att det är vanligare att män har anknytningsproblematik än kvinnor. (medan kvinnor problematik tycks större)
    Antar sådant har att göra med könsroller till viss del.

• Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-19 18:25:34 följande:
    Men att du inte hittar rätt beror ju inte på om du har sex med honom eller ej! Istället måste du fundera på vilken typ av män du attraheras av och söka i delvis andra grupper eller utifrån andra kriterier. Om någon gång på gång råkar ut för players och fuckboys är det varken en slump eller beror på att ni har sex direkt.
    Och vill man ha sex ska man ha det, som du skriver säljer man inte sin själ för att  man ligger lite...
    Det kan ju vara så att man går igenom en fas under sin tid som singel men man fortfarande är öppen för den stora kärleken när den dyker upp. Jag har fått för mig att många män skräms av en sexuellt frigjord kvinna och att hon inte längre ses som en potentiell partner, medan det för män anses socialt accepterat att ligga runt. Därav min fråga om män blir kära på samma sätt eller de efter ett tag "nöjer sig" med en lämplig kvinna. 
    Eller är det vanligare att män blandar ihop lust och kärlek och när den första åtrån har lagt sig är redo att söka vidare efter någon ny?

Jag vill poängtera att jag som singel inte legat en enda gång utan att vilja det, och det betyder inte att jag med rätt man inte kommer vilja vara honom trogen. 

Lust och kärlek är (kan vara) olika saker även för den här kvinnan om det nu är så man beskriver att män känner.

• Tecum
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-19 19:04:36 följande:
    Det kan ju vara så att man går igenom en fas under sin tid som singel men man fortfarande är öppen för den stora kärleken när den dyker upp. Jag har fått för mig att många män skräms av en sexuellt frigjord kvinna och att hon inte längre ses som en potentiell partner, medan det för män anses socialt accepterat att ligga runt. Därav min fråga om män blir kära på samma sätt eller de efter ett tag "nöjer sig" med en lämplig kvinna. 
    Eller är det vanligare att män blandar ihop lust och kärlek och när den första åtrån har lagt sig är redo att söka vidare efter någon ny?

Jag vill poängtera att jag som singel inte legat en enda gång utan att vilja det, och det betyder inte att jag med rätt man inte kommer vilja vara honom trogen. 

Lust och kärlek är (kan vara) olika saker även för den här kvinnan om det nu är så man beskriver att män känner.

Möjligen skräms vissa - inte många - män av frigjorda kvinnor. Det var nog vanligare förr att kvinnor delades upp i lättfotade och flickvänsmaterial. Men att hålla på sig för att fånga en sån man, fördomsfull och dömande, är har verkligen något att ha?

Jag tror att både män och kvinnor som letat länge "nöjer sig" med en partner som är tillräckligt bra. Likväl som bägge kön som har lätt för sig kan drabbas av det som i dessa Tindertider kallas valfrihetens förbannelse. Även om den man träffar är bra kan det ju finnas någon ännu bättre därute... Så jag tror inte att det är vanligt att random män blandar ihop lust och kärlek.
  • Anonym (Hjälp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 18:35:27 följande:

Man behöver ju inte vänta för väntandets skull. Om du gillar sex och vill ha sex är det ju inte fel. 

Men om man märker att man av någon anledning hela tiden , ofrivilligt, råkar ut för players, fuckboys, eller vad man skall kalla dem, då kan man kanske vänta lite med sex och se om man klickar lite på andra sätt också? 

Jag skulle inte säga att jag ofrivilligt råkat ut för fuckboys eller players. Jag har mycket väl förstått deras agenda. Kanske det är dem jag attraheras av, eller så attraherar inte jag den typen av män som inte är det. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-19 20:22:08 följande:
    Möjligen skräms vissa - inte många - män av frigjorda kvinnor. Det var nog vanligare förr att kvinnor delades upp i lättfotade och flickvänsmaterial. Men att hålla på sig för att fånga en sån man, fördomsfull och dömande, är har verkligen något att ha?

Jag tror att både män och kvinnor som letat länge "nöjer sig" med en partner som är tillräckligt bra. Likväl som bägge kön som har lätt för sig kan drabbas av det som i dessa Tindertider kallas valfrihetens förbannelse. Även om den man träffar är bra kan det ju finnas någon ännu bättre därute... Så jag tror inte att det är vanligt att random män blandar ihop lust och kärlek.
    För mig har det aldrig varit frågan om att "det kanske finns nån bättre där ute", är jag kär så är den personen det finaste jag vet. Men visst kan man attraheras av någon annan och fantisera. Det här märkte jag när jag var i ett destruktivt förhållande - gräset ser grönare ut på andra sidan. Agerade aldrig och gjorde till sist slut pga brist på kärlek, så få det inte till att jag har varit oärlig.
    Och jo, gräset var grönare alla gånger, men nu står jag istället här som singel och längtar något enormt efter en  närhet och trygghet som inte ett tillfälligt ligg kan ge.

Men ångra mig att jag gjorde slut, det skulle jag aldrig. 
  • Tecum
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-20 09:21:53 följande:
    För mig har det aldrig varit frågan om att "det kanske finns nån bättre där ute", är jag kär så är den personen det finaste jag vet. Men visst kan man attraheras av någon annan och fantisera. Det här märkte jag när jag var i ett destruktivt förhållande - gräset ser grönare ut på andra sidan. Agerade aldrig och gjorde till sist slut pga brist på kärlek, så få det inte till att jag har varit oärlig.
    Och jo, gräset var grönare alla gånger, men nu står jag istället här som singel och längtar något enormt efter en  närhet och trygghet som inte ett tillfälligt ligg kan ge.

Men ångra mig att jag gjorde slut, det skulle jag aldrig. 
    Jag har aldrig tyckt eller påstått att du varit oärlig?? Tvärtom är du öppenhjärtlig och resonerar konstruktivt.
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-20 18:53:49 följande:
    Jag har aldrig tyckt eller påstått att du varit oärlig?? Tvärtom är du öppenhjärtlig och resonerar konstruktivt.
    Nej jag menade generellt att det är lätt att påstå att så fort tanken vandrar så har man varit otrogen eller oärlig mot sin partner. Det var inte direkt riktat till dig. 
    Det är väl klart att tankarna vandrar och man kan ha ett gott öga till personer man möter eller ha ytliga förälskelser som man aldrig tar vidare till nästa steg. Det är enligt mig inte att vara otrogen. 
  • Anonym (Mitt perspektiv)

Jag är man. Jag har blivit kär, riktigt kär, 2ggr och jag vet inte hur det känns för tjejer, men jag vet hur det känns för mig. Det är starkt kopplat till min sexualitet. Det är som att min normala sexualitet försvinner och blir helt inriktad på henne. Jag kan se att andra tjejer är snygga, men det känns helt osexuellt. Är nästan som att resten av världen blir grå, bara hon är i färg. Men ett sms från henne och jag får erektion och jag läcker försats så det är en väldigt starkt sexuell känsla. Det enda som intresserar mig är sex med henne och att umgås med henne, allt annat blir tråkigt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mitt perspektiv) skrev 2024-06-20 20:06:56 följande:

Jag är man. Jag har blivit kär, riktigt kär, 2ggr och jag vet inte hur det känns för tjejer, men jag vet hur det känns för mig. Det är starkt kopplat till min sexualitet. Det är som att min normala sexualitet försvinner och blir helt inriktad på henne. Jag kan se att andra tjejer är snygga, men det känns helt osexuellt. Är nästan som att resten av världen blir grå, bara hon är i färg. Men ett sms från henne och jag får erektion och jag läcker försats så det är en väldigt starkt sexuell känsla. Det enda som intresserar mig är sex med henne och att umgås med henne, allt annat blir tråkigt.

Men är det en förälskelse eller är du kär? Kan den här känslan gå över i kärlek eller är det bara en del i "paringsritualen"?
    Som jag tidigare skrev; när den första förälskelsen ebbar ut är du fortfarande kär eller ser du dig om efter någon annan? 

Och som bonusfråga; vad har gjort dig så förälskad? Hennes utseende, sätt att vara eller vad är det du faller för?
  • Anonym (Mitt perspektiv)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-20 20:23:48 följande:
    Men är det en förälskelse eller är du kär? Kan den här känslan gå över i kärlek eller är det bara en del i "paringsritualen"?
    Som jag tidigare skrev; när den första förälskelsen ebbar ut är du fortfarande kär eller ser du dig om efter någon annan? 

Och som bonusfråga; vad har gjort dig så förälskad? Hennes utseende, sätt att vara eller vad är det du faller för?
    Jag blev lämnad bägge de gångerna efter 5 år och efter 2 år. Jag var helt galet kär alla de åren.

Förälskelsen första gången, den 5åriga relationen var underlig. Hon var (är fortfarande) väldigt snygg, men jag gillade verkligen inte henne innan vi blev ett par. Tyckte hon var jobbig, narcissistisk (på ett väldigt uppenbart sätt) och riktigt elak. En riktigt störig person. Men så hamnade vi i säng, umgicks ett par dagar (bara) och sedan blev allt jag hade stört mig på gulligt och hon var världens mest fantastiska människa och hennes störiga personlighet var inte störig, den var underbar.

Den 2 åriga, hon var också väldigt vacker men på vad skall vi säga, ett inte lika vulgärt/sexigt sätt? Mer gulligt vacker. Hon hade en väldigt behaglig röst och var väldigt snäll och lugn. Tror det var mycket rösten där, när hon pratade så blev jag avslappnad och kåt samtidigt.  

Har haft 2 längre relationer utöver de 2, där jag tyckt om de kvinnorna väldigt mycket, men inte känt den där känslan att allt utom henne är oväsentligt/grått/tråkigt. Haft en vad jag tror är mer normal sexualitet, kunnat titta på porr och bli tänd av det, kunnat fantisera om andra. Har aldrig vänstrat men själva sexualiteten var inte så fokuserad just på bara de två som de var med de andra två. I en av de här "ej så kär" relationerna blev det barn. (Jag har 1 barn)

Har även haft ett fåtal kortare "relationer" som känts helt meningslösa och där det inte alls känts rätt där jag avbrutit bara efter några dejter.
  • Anonym (Hjälper dig)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-18 12:31:35 följande:
    Blir killar kär på samma sätt som tjejer

Hur är det nu, blir män/killar förälskade och kära på samma sätt som en tjej/kvinna?

Jag är förvirrad och har börjat tvivla på mig själv. Känner män pirret, kan inte tänka på något annat, svävar på rosa moln eller är allting bara ett förspel inför parningen?

Det är svårt för mig att förstå, för även jag - som kvinna - har haft svårt att acceptera och tillåta mig att känna och alltid ruskat av mig all form av svärmeri.
    Men så träffade jag en man som, jag trodde, blev kär i mig och jag blev kär i honom. Det höll inte, hans känslor svalnade medan mina blev ordentligt brända och jag kände mig enormt lurad. Det kan så klart hända men jag har ändå börjat ställa mig frågan, dels då jag gick på en nit men också för att jag träffat en hel del "fuck boys", som visserligen kan spela spelet men när "paringsakten" är över, den första "crushen" ebbar ut så var det inga känslor kvar. 

Snälla, säg att jag har fel. Säg att det kan hända även män. 

Fast jag har gjort samma grej mot en kille. Jag var inte alls kär i honom, och han var upp över öronen förälskad i mig. jag gav honom en chans. För det är så att killar/män inte blir kära på samma sätt som tjejer/kvinor. För män går det snabbare att fatta tycke och få känslor, jämfört med kvinnor som i regel tar längre tid på sig. Det handlar inte om att det hinner klinga av eller svalna, utan det är bara tiden det tar som är längre. men Nope, fortfarande ingenting. jag dumpade honom och han blev väldigt sårad såklart. Men vad skulle jag göra? Var inte kär alls.

är heterosexuell tjej och har struntat i relationer sedan den killen. Detta var nästan 15 år sedan. Har därför aldrig råkat på fenomenet fuck boys.

vet inte om jag tycker att jag lurade honom. Eller sårade honom, med avsikt alltså. Att han blev bränd var ju en reaktion på att det inte var besvarat bara. Tycker inte du ska känna så heller. Så länge han inte utnyttjade dina känslor i ett spel, så lurade han dig såklart.
  • Anonym (Hjälper dig)
    Tukt skrev 2024-06-19 18:30:00 följande:

Klart män är kära och kan bli förälskade på samma sätt som kvinnor.
    Däremot kan man få en känsla av att det är vanligare att män har anknytningsproblematik än kvinnor. (medan kvinnor problematik tycks större)
    Antar sådant har att göra med könsroller till viss del.

Intressant. På vilket sätt märker du det? Vilket typ av anknytningsproblematik? Aldrig tänkt på det, men du kanske har rätt. Det kanske har lite med sociala förmågor att gör också, vilket kvinnor generellt besitter större kompetens i.
Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer