• Anonym (F.d. spinkig)

Varför så elaka mot spinkiga personer?

Alla på min sida av släkten har varit spinkiga, och först i 50-års åldern har vi gått upp i vikt. Men mina syskon på pappas sida har istället alltid haft problem med övervikt. Vi fick alltså samma mat, men så olika kroppsbyggnader.

Jag vägde 50 kg, och 167 cm lång. Och det spelade ingen roll hur mycket jag åt. Jag blev mobbad, och därför bad jag sjukvården om hjälp men de kunde inget göra. Mycket starka p-piller gjorde att jag gick upp 4 kg. Jag hatade min kropp, och alla elaka kommentarer 4-5 gånger i veckan fick mig att gråta. "Här kommer du och skramlar. Äter du inte?" Eller när jag satt bredvid någon i soffan på jobbet: "det är som att sitta bredvid en halv person". Kvinnan vägde själv runt 85 kg, och jag önskar att jag sagt att då jämnar det ut sig om vi sitter bredvid varandra. Men jag sade aldrig någonting, utan log bara och försökte svälja tårarna. Jag hade många pojkvänner och de klagade aldrig, det var bara kvinnor som kritiserade.

I klimakteriet gick jag upp 12 kg, och är nu normal. Många tror att om man är spinkig så har man inga känslor. Då kan andra säga precis vad som helst utan att skämmas. Varför är det ok att kritisera och vara dömande mot spinkiga personer, men det är så känsligt när det gäller överviktiga?

• Svar på tråden Varför så elaka mot spinkiga personer?
  • Anonym (Solros)
    Anonym (F.d. spinkig) skrev 2024-06-18 16:58:29 följande:
    Jag är så ledsen att du har fått höra detta, man blir så ledsen. De frågade mig om jag hade ätstörningar och anorexi trots att de såg mig äta stora portioner. En dam i en klädaffär frågade min pojkvän om han äter upp all min mat. Arbetskamrater frågade även om jag köpte barnkläder. Och detta var personer som var normala, och inte någon som helst övervikt. Vad är det för mening med dessa kommentarer? För inte hjälpte det, tvärtom, gick nästan ner i vikt av kommentarerna.

Så snälla, kommentera inte om ni tycker att någon väger för lite. Man blir så ledsen, och det är bara elakt. 
    Japp, också varit där i tonåren. Och jag var inte ens direkt spinkig. Smalare än de flesta, absolut, men helt inom spannet för vad som är normalt och sunt. Speciellt när man är tonåring och har hög omsättning.

Min mamma mobbade mig för min vikt hela tiden, trots att hon var exakt likadan i samma ålder och trots att hon visste att jag åt ordentligt. Min syster vägde bara något lite mer men hennes kropp kommenterade hon aldrig, konstigt nog. 

Klasskamrater kunde fälla kommentarer liknande de du nämner. Jag kunde inte se mig i spegeln i omklädningsrum utan att någon skulle kommentera "ja, du ÄR smal!" som om jag inspekterade mitt kroppsfett, när jag precis som alla andra ville kolla hur kläderna, sminket eller håret såg ut. Om jag för en gångs skull inte ville ha sås till maten skulle någon alltid kommentera om jag hade ätstörningar - trots att de såg mig äta som en häst av all annan mat (jag tycker bara inte om t.ex. bearnaise).

Jag har kommit fram till att det förmodligen bara handlade om ren avundsjuka. Att de alla, inklusive min mamma, var avundsjuka på min smalhet. För hade de faktiskt varit genuint oroade över min hälsa och trott att jag var anorektisk, hade de självklart kontaktat vården och pratat med mig om detta. Inte låtit det stanna vid såna kommentarer.

Hade kommentarerna handlat om övervikt hade det varit självklar mobbning, men många tycker det är okej att bete sig kränkande mot den som råkar vara smal.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Solros) skrev 2024-06-18 18:25:52 följande:
    Japp, också varit där i tonåren. Och jag var inte ens direkt spinkig. Smalare än de flesta, absolut, men helt inom spannet för vad som är normalt och sunt. Speciellt när man är tonåring och har hög omsättning.

Min mamma mobbade mig för min vikt hela tiden, trots att hon var exakt likadan i samma ålder och trots att hon visste att jag åt ordentligt. Min syster vägde bara något lite mer men hennes kropp kommenterade hon aldrig, konstigt nog. 

Klasskamrater kunde fälla kommentarer liknande de du nämner. Jag kunde inte se mig i spegeln i omklädningsrum utan att någon skulle kommentera "ja, du ÄR smal!" som om jag inspekterade mitt kroppsfett, när jag precis som alla andra ville kolla hur kläderna, sminket eller håret såg ut. Om jag för en gångs skull inte ville ha sås till maten skulle någon alltid kommentera om jag hade ätstörningar - trots att de såg mig äta som en häst av all annan mat (jag tycker bara inte om t.ex. bearnaise).

Jag har kommit fram till att det förmodligen bara handlade om ren avundsjuka. Att de alla, inklusive min mamma, var avundsjuka på min smalhet. För hade de faktiskt varit genuint oroade över min hälsa och trott att jag var anorektisk, hade de självklart kontaktat vården och pratat med mig om detta. Inte låtit det stanna vid såna kommentarer.

Hade kommentarerna handlat om övervikt hade det varit självklar mobbning, men många tycker det är okej att bete sig kränkande mot den som råkar vara smal.
    Helt korrekt analys av dig. Avundsjuka.
  • Anonym (allergiker deluxe)

Min mamma har haft det problemet hela livet, alltid någon tjock människa på hennes jobb som skulle kommentera en massa.

Men det är klart att det är lite provocerande när någon som dricker sockercola och äter kaka till fikat varje dag är smal som en pinne.

Vid 55 fattade hon äntligen att hon var superkänslig för vetegluten. Enda symptomet hade varit skadad tarm, i övrigt hade hon vant sig från tonåren med att ständigt vara dålig i magen så hon trodde att hon bara "var sån".

Idag är hon normalviktig, men kan fortfarande inte ta upp näring helt efter alla de åren av att ständigt skada sin tarm ovetande, så hon äter väldigt mycket för att vara en äldre person.

Jag blev akut veteallergisk (ja, allergisk, inte glutenintolerant) vid 45 och rasade då i vikt trots ett paket Odensenougat, nötter och hemlagad glass på 5 dl grädde extra i veckan ovanpå all annan mat. Fast jag slutade löpträna och bara satt pall på soffan. Jag vågade inte träna så länge vikten rasade och jag inte visste om jag kunde få stopp på det, trodde nästan att jag skulle dö ett kort tag.

Det tog dock bara 3-4 månader för tarmen att läka eftersom jag kom på vad det var väldigt fort. Ska bli spännande att se hur det går för mitt barn framöver.

• Anonym (T)
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 18:40:38 följande:
    Helt korrekt analys av dig. Avundsjuka.
    Din besatthet av kvinnors vikt är ganska obehaglig 
  • Anonym (Y)
    Mia448 skrev 2024-06-18 15:55:54 följande:
    Du måste lära dig att använda-enligt mig- i slutet av dina påståenden. Blir så konstigt annars. 
    Nej, inte bara enligt honom. De flesta människor tycker att det är mer attraktivt att vara smal än tjock. Det finns studier som visar vilka BMI män tenderar att finns mest attraktiva. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2024-06-18 15:57:19 följande:
    Många dör och blir svårt sjuka av ätstörningar. 
    Och ännu fler dör och blir sjuka till följd av övervikt och fetma. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Y) skrev 2024-06-19 12:18:11 följande:
    Nej, inte bara enligt honom. De flesta människor tycker att det är mer attraktivt att vara smal än tjock. Det finns studier som visar vilka BMI män tenderar att finns mest attraktiva. 
    Och många tycker det är finare med former. Därför ska man fortfarande skriva enligt mig. 
  • Aniiee
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 17:13:15 följande:
    Ta inte åt dig TS.  Avundsjuka.
    Du hade helt perfekt bmi.  Många kvinnor som önskar att de har smala som du som sagt.
    Ja, det har hon. Men när du inser att hon inte vög r 50 idag utan 62-66, så tycker du inte det längre.. Om man ska utgå från alla dina andra kommentarer i liknande trådar, då. Då är ts numera fet. Enligt dig, alltså. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    Anonym (Y) skrev 2024-06-19 12:18:11 följande:
    Fast Rob/Pelle anser att alla över bmi 22 är feta. Så det är inte tal om faktiskt överviktiga här. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Rob)
    Aniiee skrev 2024-06-19 14:01:42 följande:
    Ja, det har hon. Men när du inser att hon inte vög r 50 idag utan 62-66, så tycker du inte det längre.. Om man ska utgå från alla dina andra kommentarer i liknande trådar, då. Då är ts numera fet. Enligt dig, alltså. 
    Som jag sa tidigare. Är hon normalviktig nu.  Varken smal eller tjock.
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 18:09:29 följande:
    Det var riktigt elakt. Jag förstår helt hur du känner det. Hörde också en kommentar om hur kul är det att ligga med ett skelett. Man vill kunna skaka av sig alla elaka kommentarer men det är inte alltid så lätt.
    Klart man inte vill ligga med ett skelett. Men man kan ju tänka på hur man uttrycker sig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2024-06-19 13:35:24 följande:
    Och många tycker det är finare med former. Därför ska man fortfarande skriva enligt mig. 
    Enligt de flesta vore mer passande i sådana fall, eftersom de flesta tycker att det är mer attraktivt att vara smal än tjock. Det kommer alltid finnas undantag som bekräftar regeln, men så är det ju med allt, men du kan ju inte på allvar förneka att de flesta anser att det är snyggare att vara smal än tjock? Kom igen. Jag själv är inte ens smal men alltså sök upp studier, sök på internet, eller titta på samhällets skönhetsnormer så får du se om det verkar som att folk föredrar tjocka människor.
  • enfunderandeman
    Anonym (Y) skrev 2024-06-19 15:05:28 följande:
    Enligt de flesta vore mer passande i sådana fall, eftersom de flesta tycker att det är mer attraktivt att vara smal än tjock. Det kommer alltid finnas undantag som bekräftar regeln, men så är det ju med allt, men du kan ju inte på allvar förneka att de flesta anser att det är snyggare att vara smal än tjock? Kom igen. Jag själv är inte ens smal men alltså sök upp studier, sök på internet, eller titta på samhällets skönhetsnormer så får du se om det verkar som att folk föredrar tjocka människor.
     Ett skönhetsideal som dessutom skapat anorexia, ätstörningar och modeller som är underviktiga, undernärda. Jag föreslår att du själv läser på lite om det. För att få ett mer brett begrepp och perspektiv. Allt är långt ifrån positivt. Hälsa före skönhet anser jag är mer sunt.

Utan att man för den delens skull ska behöva uppmuntra till massa övervikt också.
  • Anonym (Y)
    enfunderandeman skrev 2024-06-19 15:15:48 följande:
     Ett skönhetsideal som dessutom skapat anorexia, ätstörningar och modeller som är underviktiga, undernärda. Jag föreslår att du själv läser på lite om det. För att få ett mer brett begrepp och perspektiv. Allt är långt ifrån positivt. Hälsa före skönhet anser jag är mer sunt.

Utan att man för den delens skull ska behöva uppmuntra till massa övervikt också.
    Är du personen jag citerade eller?
    Visst finns det mycket negativt med skönhetsideal men det har alltid funnits och kommer alltid finnas. Övervikt och fetma skördar dock fler liv än vad undervikt gör.

Men oavsett om du gillar det eller ej så är det så att de flesta anser att det är mer attraktivt att vara smal än tjock. Sen innebär inte smal att man måste vara underviktig, som du verkar tro. Om du anser att hälsan går före skönhet så är det inte bra att vara tjock eller överviktig heller, då är hellre ett BMI på 20 att föredra än BMI 29. 
Svar på tråden Varför så elaka mot spinkiga personer?