• Anonym (A.)

Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.

Min bästis är ung och väldigt tjock. Hon har fetma. Det har bara blivit värre med åren så jag undrar verkligen hur hon kommer att se ut om till exempel tio år. För något år sen vägde hon typ 115 kg och nu är det ännu mer. Saker som en person i vår ålder bör klara, klarar inte hon. 

Jag är rädd att jag ska förlora henne i förtid, vi har känt varandra så länge. Jag har försökt få med mig henne när jag ska träna, men hon vill inte. Jag har någon gång frågat henne varför hon är tjock och då svarade hon att hon inte vet.

Vill hjälpa henne men vet inte hur. Finns det något jag kan göra? 

• Svar på tråden Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (-)
    Anonym (ÄlskarSommaren) skrev 2024-06-19 23:03:34 följande:
    Jo
    Nä. 
  • Eurydike
    Anonym (ÄlskarSommaren) skrev 2024-06-19 23:03:34 följande:
    Jo
    Anonym (-) skrev 2024-06-19 23:15:26 följande:
    Nä. 

Snart får ni nog singla slant om det 😂
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ÄlskarSommaren)
    Anonym (-) skrev 2024-06-19 23:28:00 följande:
    Nä.
    Jo
  • Anonym (-)
    Anonym (ÄlskarSommaren) skrev 2024-06-19 23:33:53 följande:
    Jo
    Nä.
  • Anonym (ÄlskarSommaren)
    Anonym (-) skrev 2024-06-19 23:35:20 följande:
    Nä.
    Jo
  • Earlgrey

Om du vill hjälpa din vän så tänker jag att försöka hitta ett tillfällen där ni kan prata om allvarliga saker och visa att du är intresserad av att lyssna om hon säger att något tynger henne....Det kan vara flera andra saker utöver vikten som hon kan känna att hon behöver ändra men som i slutändan kan påverka att hon orkar ta tag i vikten också.
    Hur tänker hon och känner hon? alla är unika och behöver få unik hjälp göra det som funkar för dem för att ändra sig!....Vad kan få henne att bli motiverad!

Jag tror att det är svårt att vara ärlig om någon är dömande också. Visa mycket medkänsla och förståelse. Om hon vågar berätta hur hon känner och vilka dåliga ovanor hon har utan att du dömer men såklart inte heller inte säger att det är bra....så kanske hon inte blundar för problemen, att hon T.ex äter två godispåsar varje kväll till exempel och alltid hoppar över frukosten för att hon inte är hungrig tex...utan vågar berätta om det och då kanske inser lite mer hur det kommer sig att hon är så pass överviktig. 
    Du kan också säga att du är väldig orolig för din vän, för hennes hälsa och att du gärna vill finnas där och stötta henne om hon vill bryta med dåliga vanor och hitta en bättre mera hälsosam livsstil.... 
    Det finns något som heter motiverande samtal... det handlar om att personen ser fördelar och nackdelar med att göra en förändring... Att val som vi gör gynnar kortsiktigt men skadar i långa loppet. Godispåsen ger glädje nu, moroten istället ger glädje på sikt. Om du undvika att sitta hemma på grund av din övervikt medan vännerna är ute fiske i skogen ....(hittar på exempel för att vara mera konkret)
    Och att personen ska se varför ska jag vilja göra förändringen Svar för att må bra och kunna leva fullt ut....för att kunna hänga med mina vänner på fiske, få plats i flygplansstolen etc....
    Få personen att tro att den kan göra förändringen..... Vilka resurser har personen, vilken hjälp behövs, att stärka personen så att den tror att det är möjligt. Lätt att personen ger upp och tycker att man bara kan strunta i allt.
    Att få personen att sätta upp kortsiktiga och långsiktiga mål som är mätbara/konkreta är nästa steg när personen har viljan och tron på förändring.....Försök få till motiverande samtal... genom att ställa öppna frågor. Motivationen behöver komma inifrån...

Jag tror små steg i rätt riktning och mycket beröm är en väg att gå....att hon berömmer sig själv, tycker om sig själv och därför vill ta hand om sin kropp....
    Istället för att ogilla sig själv och tröstäta.... visa henne att du tror på henne. 
    Jag tror det finns säkert flera anledningar att hon hamnat där hon är och det kan vara bra att hon bearbetar saker som hänt.... men det är inte bra om det få bli en anledning till att fortsätta äta onyttiga saker och inte röra på sig...för att man tex blev grovt mobbad i skolan  tex.  
    Som vän kolla om det finns någon grupp där hon kan anmäla sig för att få stöd och hjälp.... 
    Be henne läsa på om känslo ätande.... att man äter istället för att ta hand om sina känslor ....och inte tar hand om sin själsliga hälsa. Kan vara ångest, sorg, stress etc.....som gör att man överäter.
    Sen så får du fundera över vem du kan prata med om din oro utöver att du sagt det till din vän att du kan prata med någon annan...
    Det är tufft att göra förändringar!! Blod, svett å tårar och det handlar inte om att snabbt gå ner... det handlar om att gå ned och sen hålla sig kvar där....lätt fånget är lätt förgånget.... Men med en god motivation och att man målar upp bilder utav delmål och mål när det känns tuftt...du behöver ha ett varför när du ska stå emot frestelser och när du ska ut och promenera fast det regnar ute...
    Lycka till att vara en god vän!! 

Svar på tråden Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.