Förstelärare får 60 000 - 120 000 av våra skattepengar för att inte göra någonting!
Nu är jag riktigt upprörd och besviken. Efter årets lönerevision har jag kollat upp lönerna på min arbetsplats och jag ligger 10 000 kronor under förstelärarnas löner.
Jag har många års erfarenhet och har alltid varit omtyckt och engagerad lärare. Mina kollegor är också jättebra lärare, men inte 10 000 kronor bättre än mig. Vi gör i princip exakt samma saker och utvecklar skolan lika mycket!
Deras uppgift ska ha en utvecklande karaktär som ska gynna hela skolan/arbetslaget. Men det är ju ett skämt vad dessa uppgifter innebär. Någon har ingen roll överhuvudtaget utan fick sin förstelärartjänst flera år sen och idag har han inget att göra men får ändå pengarna, någon annan har som uppgift att hjälpa till digitalt och vara ett stöd där. De har ett möte om året i princip och för det får de 60 000 kronor i statliga bidrag, några får 10 000 i månaden och får alltså 120 000!!. Ingen behöver hennes hjälp för vi alla är väldigt digitalt insatta. Man vet inte heller vad för uppdrag alla har. Det är inte ett dugg transparent. Om man inte vet vad de gör, hur kan de ha en utvecklande roll?? Jättetydligt.
Vad som är tydligt är att de finns ett mönster att det är de lärarna som rektorn verkar gilla som får dessa tjänster. Ingen som haft en konflikt med rektorn har fått en förstelärartjänst. Med konflikt menar jag meningsskiljaktigheter, att man kanske inte är smörig heller. Det är väldigt uppenbart.
Hur kan skolverket ens kasta ut de här summorna utan att kontrollera hur pengarna används?
Jag är medveten om att det kanske finns några FÅ skolor som faktiskt tar sitt ansvar och ger förstelärare ett viktigt uppdrag. Men jag har arbetat på tre skolor de senaste 10 åren och på alla tre ställen har det sett likadant ut. Kollegor och vänner säger exakt samma sak om förstelärare på deras skolor runt om i landet.
Jag tycker det är bedrövligt och ett rejält slöseri med skattepengar.
Jag är INTE svartsjuk. Jag tycker reformen är helt värdelös. Självklart vill jag skå ha 100 000 kronor mer än jag har. Men detta är att belöna några få som inte gör mer än andra.