• Anonym (Psykfall?)

Blivit illa behandlad hela mitt liv

Okej jag förstår att det här kommer verka som en riktig "offerkofta"- och "tyck synd om mig"-tråd... Men det är såhär jag känner för tillfället! Jag går inte alltid runt och känner såhär och ser mig som ett offer!  

Jag vill inte berätta om händelser i detalj eftersom det då blir uppenbart för vissa vem jag är. Jag hoppas ni förstår ändå. 

Jag har väl i stort sett alltid tyckt att andra varit elaka (blev mobbad i skolan), att jag blivit orättvist behandlad av folk och så. Men jag har liksom alltid klarat av det på något sätt ändå, trots att jag är så sjukt lättkränkt. Jag har alltid haft lätt för att säga ifrån och be dem som varit elaka dra åt helvete. Klart jag varit förbannad och ledsen många gånger över att folk inte kan bete sig, men det har aldrig satt sig så hårt och påverkat hela livet som det som hänt på sistone har gjort! Jag har svårt att klara av de mest enkla vardagliga sysslorna, och jag bara grubblar och ältar. Det beror nog mycket på att jag är så pass ensam nu, har i stort sett ingen att prata med. (Tappade kontakten med alla när jag flyttade) Jag går och bär på allt skit jag varit med om helt själv, har ingen att ventilera med. Jag drar mig för att ringa till psykjoren och Jourhavande Medmänniska eftersom jag har blivit bemött som skit till och med när jag ringt dig ibland. 

Det måste väl finnas nån j-la gräns för hur illa andra människor får göra en??! Även om det är "mitt fel" för att jag är så lättkränkt och negativ? En del har sagt det rätt ut att det är mitt fel. Enligt andra så är ALLT mitt fel, alltid! Hur vidrigt andra än beter sig så är det jag som är ett psykfall enligt folk, för att jag reagerar starkt på elakheter som folk vräker ur sig! 

Just nu tycker jag bara att det är för mycket för att jag ska orka! Klarar inte av att ta emot mer skit! Det kanske är jag som har svårt för det sociala, jag kanske borde tåla lite mer, ja! Men det finns ju ingen som helst empati och förståelse för att vissa av oss tar åt oss och reagerar starkt och att det inte är något som vi väljer! Jag har aldrig fått någon hjälp med detta av psykiatrin trots att jag haft med dem att göra i över 20 år! Elaka människor säger att det inte är någon ursäkt för att jag är som jag är, och att man inte borde bete sig som jag gör i min ålder. Som om det skulle ha nånting med ålder att göra!! Va fan jag orkar ju inte mer!! Orkar inte med att var och varannan människa är negativ och taskig och tar ut sitt egna dåliga mående på mig! Orkar inte gå och må dåligt längre pga andra! 

Vården är full av folk som har en fruktansvärd attityd,  och fördomar om oss som tillhör minoritetsgrupper. Så jag kan aldrig vara säker på att jag inte blir illa behandlad där också. Jag blev ju till och med utskälld en gång när jag ringde Jourhavande Medmänniska- för att jag blockerade linjen för dem som verkligen mådde dåligt!! Fy fan! 

Ska jag ha det såhär resten av livet?! 

Jag får alltid tips på saker att göra när jag känner mig under isen, som promenader, träning, podcasts etc. Och jag gör saker som är bra, men inte fan hjälper det! Känns inte som att NÅGON förstår att det jag behöver är hjälp mot att jag känner mig så otroligt illa och orättvist behandlad hela tiden! Att jag inte kan strunta i det och bara fortsätta att ta skit! För att inte tala om dem som tror att jag bara behöver (mer) medicin så blir allt bra..! Som om anledningen till att jag upplever att jag alltid blivit utsatt och illa behandlad skulle vara att jag inte tar medicin??! Sjukt!!

• Svar på tråden Blivit illa behandlad hela mitt liv
  • Anonym (Psykfall?)
    567890 skrev 2024-06-24 15:50:49 följande:
    Det du beskriver är två snälla tanter som vill dig väl och där du väljer att reagera som ett trotsigt barn istället för att förstå hur du framstår. Kan du inte i efterhand se varför de agerade som de gjorde? Är du fortfarande arg över att tanten trodde att du var farligt ute och ville rädda dig?

Har du alltså ilska kvar i dig för saker som hände för 20 år sedan, så pass arg så att du väljer att starta en tråd idag för att pysa ur din ilska? 
    Men ååh här tar vi visst saker väldigt bokstavligt! 

Nej, utan det är en väldig mängd olika situationer som jag tycker är inte okej och det du nämner var bara exempel! Allting har samlats på hög, det blir för mycket till slut att bära! Folk har behandlat mig väldigt märkligt genom åren om jag säger så...

Vadå 20 år sedan? Så gammal är jag inte! 

Nej jag kan inte i efterhand se hur det skulle vara okej att behandla en vuxen som ett barn! 

Jag nämnde dessa situationer i förbifarten, för att förklara hur konstigt folk har behandlat mig. Det ÄR konstigt att behandla en vuxen som man bara känner ytligt som om det vore ens barn, förstår du inte det? Du får tycka vad du vill, jag accepterar iallafall INTE sånt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 16:40:08 följande:

Nej, utan det är en väldig mängd olika situationer som jag tycker är inte okej och det du nämner var bara exempel! Allting har samlats på hög, det blir för mycket till slut att bära! Folk har behandlat mig väldigt märkligt genom åren om jag säger så...

Nej jag kan inte i efterhand se hur det skulle vara okej att behandla en vuxen som ett barn! 

Jag nämnde dessa situationer i förbifarten, för att förklara hur konstigt folk har behandlat mig. Det ÄR konstigt att behandla en vuxen som man bara känner ytligt som om det vore ens barn, förstår du inte det? Du får tycka vad du vill, jag accepterar iallafall INTE sånt!
    Inte? Du skriver ju att du överlevt pojkvännen som dog med flera år och han dog som 39, så du måste ju vara minst 40 plus.
  • 567890
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 16:40:08 följande:

Du har beskrivit några exempel från ditt liv, jag utgår då ifrån att du valt ut de jobbigaste minnena du har men istället skriver du om tanter i kyrkan och någon som var irriterad på Ica. Detta verkar också ha hänt för många år sedan, stämmer det?

Det är mest troligt att det är din autism och adhd som gör att du hamnar i sådana situationer, att du inte kan läsa av kroppsspråket hos de som försöker hjälpa dig utan bara hör orden och adhd´n som gör att du exploderar. 

Utifrån de exempel du har gett tycker jag att du har överreagerat. Vi får alla kommentarer och tillsägelser så det är inte bara du som får det, du är alltså inte särskilt utvald av omvärlden. Däremot är det ovanligt att reagera som du gör.
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-24 16:53:11 följande:
    Inte? Du skriver ju att du överlevt pojkvännen som dog med flera år och han dog som 39, så du måste ju vara minst 40 plus.
    Ja?!  Jag var 25-30 nånting då, nu är jag lite över 40. Det blir inte 20 år! 

Är det det enda du bryr dig om, min ålder? Tycker du att det är väsentligt med tanke på att jag skriver om traumatiska upplevelser som har skapat en ständig inre stress och oro? 

Kan du inte säga något snällt så säg inget alls! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 17:11:47 följande:
    Ja?!  Jag var 25-30 nånting då, nu är jag lite över 40. Det blir inte 20 år! 

Är det det enda du bryr dig om, min ålder? Tycker du att det är väsentligt med tanke på att jag skriver om traumatiska upplevelser som har skapat en ständig inre stress och oro? 

Kan du inte säga något snällt så säg inget alls! 
    Ja, jag tyckte att det var ett viktigt påpekande, då du får det att låta som att du är ung men istället är medelålders.
  • Anonym (Psykfall?)
    567890 skrev 2024-06-24 17:10:35 följande:
    Du har beskrivit några exempel från ditt liv, jag utgår då ifrån att du valt ut de jobbigaste minnena du har men istället skriver du om tanter i kyrkan och någon som var irriterad på Ica. Detta verkar också ha hänt för många år sedan, stämmer det?

Det är mest troligt att det är din autism och adhd som gör att du hamnar i sådana situationer, att du inte kan läsa av kroppsspråket hos de som försöker hjälpa dig utan bara hör orden och adhd´n som gör att du exploderar. 

Utifrån de exempel du har gett tycker jag att du har överreagerat. Vi får alla kommentarer och tillsägelser så det är inte bara du som får det, du är alltså inte särskilt utvald av omvärlden. Däremot är det ovanligt att reagera som du gör.
    Läs mina senaste inlägg så ser du att jag blivit utsatt för väldigt mycket värre situationer! 

Nej det var inte de värsta exemplen, det var bara de jag kom på just då. 

Jodå jag kunde läsa av kroppsspråket, och jag behövde inte deras hjälp, jag hade redan folk som fanns för mig och stöttade mig. Varför skulle jag behöva henne?! Jag ville bara inte att hon skulle lägga sig i eftersom jag inte kände henne väl alls! Hon betedde sig ju inte normalt, vad ger henne rätten att göra som hon gjorde! Jag behövde verkligen inte hjälp med något av det du påstår, jag hade min roliga tid då och jag har gått vidare och lever ett annorlunda liv nu. Det är ju SJUKT att springa efter någon bara för att den råkar befinna sig på torget!! Jag skulle väl in och handla på Coop eller åka iväg nånstans med tunnelbanan, jag var inte påverkad och hon betedde sig SJUKT!! Dessutom är det olagligt att jaga någon och ta tag i någon när denna säger åt dig att den inte är intresserad av att prata! Kanske borde ringt polisen, de hade nog inte köpt din "förklaring", utan varnat henne och talat om lagen för henne! 

Du försöker bara provocera, och särskilt mycket bidrar du inte till tråden! 
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-24 17:19:44 följande:
    Ja, jag tyckte att det var ett viktigt påpekande, då du får det att låta som att du är ung men istället är medelålders.
    Har jag skrivit att jag är ung? Nej. 

Men du verkar ju inte kunna räkna! 
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-24 17:19:44 följande:
    Jag slår vad om att jag i vilket fall som helst är mycket snyggare än dig! :)  Jag blev misstagen för att vara 28 häromdagen av en person som jag trodde att jag sagt min ålder till. Hon trodde knappt sina öron, hon tyckte jag såg så fräsch ut. Jag får ofta höra att jag ser fräsch ut, jag är välbevarad för att ha haft det så tufft. Säkert därför andra kvinnor gör som de gör, utan att jag gjort dem något.. 
  • 567890

Vilka svar vill du ha av oss TS? Du blir provocerad och oförskämd så fort någon ifrågasätter eller undrar över saker, du tycker att vi kan lämna tråden om vi inte håller med dig och din aggressivitet är väldigt påtaglig.

Det offer du försöker göra dig till och den empatin du sökte har du nog tappat hos många av oss. Om vi inte håller med dig kan du välja på att förklara mer istället för att vara otrevlig, det känns inte helt taget ur luften att just du blir utsatt för mer än gemene man.

Lycka till i framtiden, jag lämnar tråden.

• Anonym (Psykfall?)
    567890 skrev 2024-06-24 17:57:40 följande:

Vilka svar vill du ha av oss TS? Du blir provocerad och oförskämd så fort någon ifrågasätter eller undrar över saker, du tycker att vi kan lämna tråden om vi inte håller med dig och din aggressivitet är väldigt påtaglig.

Det offer du försöker göra dig till och den empatin du sökte har du nog tappat hos många av oss. Om vi inte håller med dig kan du välja på att förklara mer istället för att vara otrevlig, det känns inte helt taget ur luften att just du blir utsatt för mer än gemene man.

Lycka till i framtiden, jag lämnar tråden.

Jag upplevde dina svar som provokativa påhopp! Vadå var det inte menat så?? Jag trodde det var det du var ute efter nämligen, ber om ursäkt om jag missförstod din avsikt med inläggen!
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 18:48:20 följande:
    Jag upplevde dina svar som provokativa påhopp! Vadå var det inte menat så?? Jag trodde det var det du var ute efter nämligen, ber om ursäkt om jag missförstod din avsikt med inläggen!
    Då får du uttrycka dig så att jag förstår att du inte menar illa!
  • Anonym (?)
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 17:27:37 följande:
    Jag slår vad om att jag i vilket fall som helst är mycket snyggare än dig! :)  Jag blev misstagen för att vara 28 häromdagen av en person som jag trodde att jag sagt min ålder till. Hon trodde knappt sina öron, hon tyckte jag såg så fräsch ut. Jag får ofta höra att jag ser fräsch ut, jag är välbevarad för att ha haft det så tufft. Säkert därför andra kvinnor gör som de gör, utan att jag gjort dem något.. 
    Ja du, vad ska man säga. Inte svårt att förstå att du hamnar i konflikter liksom.
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-24 18:53:24 följande:
    Ja du, vad ska man säga. Inte svårt att förstå att du hamnar i konflikter liksom.
    Vart ville du komma med påhoppen? Eller vad det var? Jag upplevde det som att du ville ha en reaktion och vända tråden för den blev för"tråkig" för dig när jag fick massa snälla svar och stöd.. Om du inte menar illa så måste du uttrycka dig på ett vänligare sätt så jag förstår att du inte vill provocera eller bråka!
  • Anonym (?)
    Anonym (Psykfall?) skrev 2024-06-24 18:59:40 följande:
    Vart ville du komma med påhoppen? Eller vad det var? Jag upplevde det som att du ville ha en reaktion och vända tråden för den blev för"tråkig" för dig när jag fick massa snälla svar och stöd.. Om du inte menar illa så måste du uttrycka dig på ett vänligare sätt så jag förstår att du inte vill provocera eller bråka!
    Jag frågade om åldern, varken mer eller mindre. Vad gäller att uttrycka sig snällare, så är det ju inte jag som säger till folk att lämna tråden och att jag är mycket snyggare. Jag tar fullt ansvar för det jag skriver, så får du ta ansvar för vad du själv skriver.
  • Anonym (Psykfall?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-24 19:02:44 följande:
    Jag frågade om åldern, varken mer eller mindre. Vad gäller att uttrycka sig snällare, så är det ju inte jag som säger till folk att lämna tråden och att jag är mycket snyggare. Jag tar fullt ansvar för det jag skriver, så får du ta ansvar för vad du själv skriver.
    Sorry, blandade ihop dina svar med 567890. Hon var mycket värre, och riktigt omogen som fegade ur och lämnade tråden! Först skrev hon på ett sätt som inte kan uppfattas som annat än att hon vill provocera, sedan lämnar hon när jag skrev svar... Suck..

Angående dig då: jag har skrivit om situationer för längesen och nyligen. Då var det väl tydligt att jag är typ medelålders. Förstod inte vad du menade med att jag först påstod att jag är ung och sedan medelålders?  Jag trodde det var menat som en pik eftersom jag inte ser varför det skulle vara viktigt huruvida jag är ung eller inte? Alla förstår inte att det bara är är menat som en enkel fråga, inte i skrift där man varken har ansiktsuttryck eller röst att gå på. 

Om någon är högljudd och har ett argt ansiktsuttryck (IRL), hur ska jag då kunna förstå att hon inte vill illa?? Särskilt när jag inte har sagt något till henne? Det kanske är det som skaver, att dessa tjejer/tanter känner sig totalt ignorerade av mig? Det har inte varit meningen isåfall, jag har bara inte förmågan att "ta in" allt och alla i början pga mina "handikapp". 

Har du läst alla inlägg? Jag har gett ganska många exempel på situationer. I vissa där jag blivit utmobbad eller att någon följt efter mig och trakasserat. Det kan väl aldrig vara okej oavsett hur "konstig" jag uppfattas!?
  • Anonym (Psykfall?)

Tack till alla som skrivit och stöttat, kommit med nya infallsvinklar och gett råd! Det känns mycket bättre nu och jag känner mig starkare tack vare er! 😃

Jag tar till mig allt ni skrivit och om jag råkar ut för ett sånt där freak till i framtiden så kommer jag inte ta det lika personligt utan bara titta, himla med ögonen och vända på klacken. 

Svar på tråden Blivit illa behandlad hela mitt liv