• Anonym (Ensam)

Ni som ville ha barn men det inte blev några

Hur blev livet för er?

Jag är 38, kvinna, singel och ser inte att jag kommer ha sådär jättestora möjligheter att få barn i livet. Det är en sorg - jag har velat sen jag var yngre men dåliga förhållanden, män som varit otrogna, lurats och varit allmänt fel har gjort att jag nu står här som en äldre singel. 

Det är klart livet kan ändras fort men hur gör man annars? Min tanke och dröm var ju just att få det där... Sommaravslutningar, matsäckspackande till badutflykter, uppleva en graviditet, nån som springer mot en och ropar mamma. 

Jag har ju mig själv att skylla med säkert som inte antingen bara skaffat barn med vem som helst eller som valt inkompatibla män, men ja, nu står jag här. Försöker bara se hur man kan bli lycklig ändå om det nu inte slår in. Har redan rest mycket så har inget sug till det längre.

• Svar på tråden Ni som ville ha barn men det inte blev några
  • Anonym (P)

Är 42 år och har också länge önskat att få barn men nu är det sannolikt för sent. Jag är visserligen man men tror jag har svårt att hitta en kvinna som vill skaffa barn med mig nu. Man får glädjas åt vad man har istället för att sörja vad man inte har. Men jag håller med om att det inte alltid är lätt.

• Pixxel

Finns många både killar och tjejer som tänker samma sak. Många av oss tror jag väntar på den perfekta killen, eller fastnar med fel som du har gjort. Vissa har otur i livet tyvärr.

• Anonym (Bäst så/sorgligt)

Jag har tid på mig egentligen, 32, gift. Min man hade jag kunnat övertala. (Trots att han är 50 och har ett vuxet barn). Jag har p-stav så jag hade egentligen inte ens behövt övertala honom, bara ta ut den.

Men jag är personlighetsstörd och jag är inte kapabel att vara en bra mamma. Men jag hade velat om jag var normal. Så även om jag själv valt bort det tar jag mig rätten att vara ledsen ibland över det ändå.

• Anonym (as)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-06-24 10:26:00 följande:
    Tack för dina snälla ord. Jag har känt att jag velat ge barn samma fina uppväxt jag fått med föräldrar som vill ha dem tillsammans. 

Har fast och trygg anställning med bra lön, lång utbildning, äger mitt boende.

Har snuddat vid tanken att skaffa själv men känner ingen som gjort det och funderar på just om jag kan ge ett barn själv allt.
    Kan bara av erfarenhet säga att fadt jobb behöver inte betyda något. Min arbetsplats gicl i konkurs mitt i föräldraledigheten
  • Hjelm
    Anonym (as) skrev 2024-06-24 18:58:53 följande:
    Kan bara av erfarenhet säga att fadt jobb behöver inte betyda något. Min arbetsplats gicl i konkurs mitt i föräldraledigheten
    Ja, och ens partner kan lämna en eller dö. Man kan drabbas av sjukdom även om man är frisk i dag. Finns inga garantier i livet. Men de flesta vill nog känna att det finns bra förutsättningar åtminstone när man tar beslutet att bilda familj. 
  • Friger
    Anonym (Ensam) skrev 2024-06-24 10:26:00 följande:
    Tack för dina snälla ord. Jag har känt att jag velat ge barn samma fina uppväxt jag fått med föräldrar som vill ha dem tillsammans. 

Har fast och trygg anställning med bra lön, lång utbildning, äger mitt boende.

Har snuddat vid tanken att skaffa själv men känner ingen som gjort det och funderar på just om jag kan ge ett barn själv allt.
    Nja, ge allt och allt... Det kan du ju naturligtvis inte. Jag har 3st barn på heltid. 4-11 år. Du kan ju inte ge dem lika mycket uppmärksamhet eller resurser som två föräldrar kan. Men det kan bli bra ändå.

Mina ungar är nöjda med livet, går bra i skolan och de bråkar inte. Hjälper till hemma (om man säger till dem). Kan en slarver som jag kan säkert en skötsam tjej som du också.

Du kan ju söka ivf som ensamstående. Gör det med en gång så kan du fundera under ansökningstiden, det är enkelt att backa ur men svårt att snabba på. Vill du söka privat kan du höra med mig. Jag har gjort det förr.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (P) skrev 2024-06-24 17:14:17 följande:

Är 42 år och har också länge önskat att få barn men nu är det sannolikt för sent. Jag är visserligen man men tror jag har svårt att hitta en kvinna som vill skaffa barn med mig nu. Man får glädjas åt vad man har istället för att sörja vad man inte har. Men jag håller med om att det inte alltid är lätt.

Fast det behöver det ju inte vara, har flera vänner med män som är äldre än dig där de skaffat barn ihop. Hoppas du hittar vad du söker iaf.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (as) skrev 2024-06-24 18:58:53 följande:
    Allt kan ju såklart hända. Men fast jobb och inkomstförsäkring och utbildning hoppas jag ju ger mig bra möjligheter att iaf alltid hitta nytt jobb utan att gå i personlig konkurs innan jag gjort det.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-06-24 20:47:22 följande:
    Fast det behöver det ju inte vara, har flera vänner med män som är äldre än dig där de skaffat barn ihop. Hoppas du hittar vad du söker iaf.
    Jag hoppas du har rätt, fast jag har inte ens träffat min första kvinna än så jag tror sannolikheten att någon ser en bra pappa i en man som aldrig haft en relation inte är jättestor. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-06-24 20:47:22 följande:
    Och jag vet kvinnor som fött barn i samma ålder som jag är i just nu så jag hoppas du fortfarande har möjlighet även om det inte känns så.
  • Anonym (Selma)

jag skulle genast ställa mig i kö till att få barn på egen hand. Så vanligt nu också, har tre bekanta som fått barn så.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (P) skrev 2024-06-24 21:18:59 följande:
    Jag hoppas du har rätt, fast jag har inte ens träffat min första kvinna än så jag tror sannolikheten att någon ser en bra pappa i en man som aldrig haft en relation inte är jättestor. 
    Seriöst? Du kan inte jämföra att inte få ligga med att inte få barn!! Män!!!
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-06-24 21:45:06 följande:
    Seriöst? Du kan inte jämföra att inte få ligga med att inte få barn!! Män!!!
    Det gjorde han väl inte?
    Men att som man ha en relation ökar ju chansen avsevärt att bli pappa (ni vet vad jag menar)
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-24 21:55:48 följande:
    Det gjorde han väl inte?
    Men att som man ha en relation ökar ju chansen avsevärt att bli pappa (ni vet vad jag menar)
    De män som inte kan få en kvinna tänker bara på en sak och det vet du lika väl som jag.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-06-24 22:13:46 följande:
    De män som inte kan få en kvinna tänker bara på en sak och det vet du lika väl som jag.
    Jag tycker du läser in saker här personen inte sagt. Jag håller inte med dig i din tolkning.
  • Anonym (....)

TS, jag undrar om du inte är för kräsen? Du kan inte vara det i det här läget, du måste vara realistisk och nöja dig med en man med genomsnittliga kvaliteter. Det finns så många ensamma män som också längtar efter kärlek och familj, men ofta finns det orsaker till att de inte har lyckats med det, t.ex. blyghet.

Jag tycker du ska gå in för partnersökandet som ett jobb. Starta konton på "alla" dejtingappar! Skriv väldigt tydligt ut vad du vill, alltså att bilda familj, och att du inte har tid att vänta eller vela med detta. Säg att du vill träffas snarast, om de bara vill kommunicera över nätet i veckor och månader så bryt. Du har inte tid med det. Du har inte heller tid mer personer med långt geografiskt avstånd bort. Om du kan tänka dig att ta hand om någon annans barn också så har du ett bättre läge, för det finns många ensamma pappor som kan tänka sig ett eller två barn till med rätt kvinna, om hon visar bra styvmorskvaliteter. Skriv ut det också i så fall!

Hjelm skrev 2024-06-24 11:01:09 följande:
    Det är väldigt rätt tänkt av dig. Och moget och ansvarsfullt. SÅ många som sätter barn till världen utan att ens reflektera över om de kan ge barn bra uppväxtvillkor, eller om de ens är tillräckligt intresserade av föräldraskapet eller vad livet med barn innebär. Det är många som vill "ha" barn, men inte lika många som är intresserade av att vara föräldrar.

Det finns ingen som är en perfekt förälder eller kan erbjuda ett perfekt liv, och ingen vet heller vad som händer under livets gång. Men har man som du en fast anställning, en mer än tillräcklig inkomst, ett tryggt hem och en genuin längtan efter/intresse för familjelivet har man nog de bästa förutsättningar man kan få.

Självklart hade du helst velat träffa Mannen med stort M - Pappan med stort P! - för att skaffa barn. Och än är det fullt möjligt. Men tiden går förstås. 
    IVF är givetvis inte för alla och det finns aspekter av det som man kan vara kritisk till. Men det är ett sätt för dig att få barn utan att behöva vänta och hoppas på att rätt relation hinner komma för dig. Det kan vara värt att överväga om du känner att barnet är viktigare än att vara i relation med barnets andre förälder, och om du tror att du klarar av föräldraskapet ensam. 

Kanske finns det någon IVF-grupp på Facebook att följa, eller ett nätverk att komma i kontakt med via din lokala BVC?

Oavsett hur det blir för dig, tycker jag som sagt att du ska tacka dig själv för att du varit väldigt mån om vem du eventuellt skaffar barn tillsammans med. Och kom ihåg också att även om du inte skulle få barn, har ditt liv så otroligt mycket annat fint att erbjuda.
    IVF behövs i och för sig inte om hon har fungerande egna ägg, det är insemination man gör i första hand. Det är mycket billigare också. MEN jag tycker att det är synd om de barnen. Ingen pappa, och vanligen inga syskon heller. Mammorna tänker ofta att de ska skaffa två barn, men när de märker hur jobbigt det är att vara ensam med ett barn, så fattar de att de aldrig skulle orka med två. 

Ingen pappa och inga syskon, det är sårbart. Var ska barnet vara om mamman dör eller blir sjuk? Placeras ensamt i ett främmande fosterhem, med en socialtant som enda kontakt med yttervärlden - och hon dyker också bara upp var sjätte månad, på inbokade besök då fosterfamiljen hinner plocka i ordning fasaden... Även medelålders människor dör i t.ex. cancer, hjärtinfarkter och stroke, trafikolyckor... Och sedan att halva släkten saknas, att halva identiteten saknas... Nä. 

Om du har ett syskon, TS, som du har bra kontakt med, och som har en bra partner, och du får ett löfte från dem att de ska ta hand om ditt barn ifall något händer dig - så är detta lite mer acceptabelt.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-06-25 05:13:28 följande:
    Ingen pappa och inga syskon, det är sårbart. Var ska barnet vara om mamman dör eller blir sjuk? Placeras ensamt i ett främmande fosterhem, med en socialtant som enda kontakt med yttervärlden - och hon dyker också bara upp var sjätte månad, på inbokade besök då fosterfamiljen hinner plocka i ordning fasaden... 
    Men herregud, snacka om att måla fan på väggen.

Känns det som ett sannolikt scenario? Att ensamstående mammor dör och att barnen då inte har några andra anhöriga, utan blir mer eller mindre inlåsta hos vanvårdande främlingar och har en "socialtant som enda kontakt yttervärlden"? Rena Bröderna Grimm-sagan.

Ska man tänka i katastrofbanor och ta höjd för "worst case scenario imaginable" kan ingen av oss skaffa barn. 
  • Friger
    Anonym (Linda) skrev 2024-06-25 10:03:47 följande:
    Men herregud, snacka om att måla fan på väggen.

Känns det som ett sannolikt scenario? Att ensamstående mammor dör och att barnen då inte har några andra anhöriga, utan blir mer eller mindre inlåsta hos vanvårdande främlingar och har en "socialtant som enda kontakt yttervärlden"? Rena Bröderna Grimm-sagan.

Ska man tänka i katastrofbanor och ta höjd för "worst case scenario imaginable" kan ingen av oss skaffa barn. 
    Instämmer... Båda föräldrarna kan ju sitta i en bil och dö. Men de flesta barn slipper den typen av trauman.

Större problem med olämpliga föräldrar. Men i gruppen väntat-för-länge är min uppfattning att de är mer skötsamma än människor i stort. Jag tror att det kan vara en bidragande orsak till varför de hamnat i den situationen också.
  • Anonym (Selma)
    Anonym (....) skrev 2024-06-25 05:13:28 följande:

TS, jag undrar om du inte är för kräsen? Du kan inte vara det i det här läget, du måste vara realistisk och nöja dig med en man med genomsnittliga kvaliteter. Det finns så många ensamma män som också längtar efter kärlek och familj, men ofta finns det orsaker till att de inte har lyckats med det, t.ex. blyghet.

Jag tycker du ska gå in för partnersökandet som ett jobb. Starta konton på "alla" dejtingappar! Skriv väldigt tydligt ut vad du vill, alltså att bilda familj, och att du inte har tid att vänta eller vela med detta. Säg att du vill träffas snarast, om de bara vill kommunicera över nätet i veckor och månader så bryt. Du har inte tid med det. Du har inte heller tid mer personer med långt geografiskt avstånd bort. Om du kan tänka dig att ta hand om någon annans barn också så har du ett bättre läge, för det finns många ensamma pappor som kan tänka sig ett eller två barn till med rätt kvinna, om hon visar bra styvmorskvaliteter. Skriv ut det också i så fall!

IVF behövs i och för sig inte om hon har fungerande egna ägg, det är insemination man gör i första hand. Det är mycket billigare också. MEN jag tycker att det är synd om de barnen. Ingen pappa, och vanligen inga syskon heller. Mammorna tänker ofta att de ska skaffa två barn, men när de märker hur jobbigt det är att vara ensam med ett barn, så fattar de att de aldrig skulle orka med två. 

Ingen pappa och inga syskon, det är sårbart. Var ska barnet vara om mamman dör eller blir sjuk? Placeras ensamt i ett främmande fosterhem, med en socialtant som enda kontakt med yttervärlden - och hon dyker också bara upp var sjätte månad, på inbokade besök då fosterfamiljen hinner plocka i ordning fasaden... Även medelålders människor dör i t.ex. cancer, hjärtinfarkter och stroke, trafikolyckor... Och sedan att halva släkten saknas, att halva identiteten saknas... Nä. 

Om du har ett syskon, TS, som du har bra kontakt med, och som har en bra partner, och du får ett löfte från dem att de ska ta hand om ditt barn ifall något händer dig - så är detta lite mer acceptabelt.
    Det är intervju innan man tillåts skaffa barn på egen hand i Sverige . Jag förutsätter att frågan ?om du mot förmodan inte kan ta hand om barnet ?? Kommer upp där.
    sen i Danmark är det kanske annorlunda. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Bäst så/sorgligt) skrev 2024-06-24 18:39:52 följande:

Jag har tid på mig egentligen, 32, gift. Min man hade jag kunnat övertala. (Trots att han är 50 och har ett vuxet barn). Jag har p-stav så jag hade egentligen inte ens behövt övertala honom, bara ta ut den.

Men jag är personlighetsstörd och jag är inte kapabel att vara en bra mamma. Men jag hade velat om jag var normal. Så även om jag själv valt bort det tar jag mig rätten att vara ledsen ibland över det ändå.

<3
Svar på tråden Ni som ville ha barn men det inte blev några