Skyldighet att ersätta resa vid separation?
Vi har en längre resa inbokad i början av hösten. Den är bokad sen länge och flybiljetterna, som är det enda vi lagt ut hittills, var dyra.
De senaste månaderna har min sambo förändrats och blivit mer och mer elak mot mig. Han är nedlåtande, hånar mig, suckar och stönar så fort jag gör något och berättar gärna för andra hur dålig jag är på saker. Som exempel. I förra veckan skulle vi göra ett ärende på stan tillsammans. I hissen ner upptäckte jag att jag glömt min klocka hemma. Jag ville åka upp och hämta dem. Han suckade och stönade och hade sen gått när jag kom ner igen. Jag ringde honom och frågade vart han tog vägen och han svarade att han nu tänkte gå själv för att jag var så dum och dålig som hämtade min klocka. Sen pratade han i princip inte med mig på resten av dagen på grund av detta. Sen dess har han klagat på ALLT jag gör. Idag fick jag skit för att jag bryggt lite för lite kaffe. Han ville ha någon centiliter till. Igår reste han sig och lämnade soffan för att jag pratade under fotbollsmatchen, en match som han stora delar av suttit med näsan begravd i datorn istället. Innan han lämnade berättade han för mig att jag har ADHD eller är korkade som inte förstår när jag får prata och inte.
Och nu orkar jag inte mer. Han vägrar prata med någon och allt blir bra om jag bara bättrar mig.
Men, jag har så klart betalat min del av flygbiljetterna. Har jag någon skyldighet att ersätta honom för resten också, om nu resan inte blir av. Jag har svårt att se att barnen vill vara ensam med honom så många veckor också nämligen.