• Anonym (Sol)

Skyldighet att ersätta resa vid separation?

Vi har en längre resa inbokad i början av hösten. Den är bokad sen länge och flybiljetterna, som är det enda vi lagt ut hittills, var dyra.

De senaste månaderna har min sambo förändrats och blivit mer och mer elak mot mig. Han är nedlåtande, hånar mig, suckar och stönar så fort jag gör något och berättar gärna för andra hur dålig jag är på saker. Som exempel. I förra veckan skulle vi göra ett ärende på stan tillsammans. I hissen ner upptäckte jag att jag glömt min klocka hemma. Jag ville åka upp och hämta dem. Han suckade och stönade och hade sen gått när jag kom ner igen. Jag ringde honom och frågade vart han tog vägen och han svarade att han nu tänkte gå själv för att jag var så dum och dålig som hämtade min klocka. Sen pratade han i princip inte med mig på resten av dagen på grund av detta. Sen dess har han klagat på ALLT jag gör. Idag fick jag skit för att jag bryggt lite för lite kaffe. Han ville ha någon centiliter till. Igår reste han sig och lämnade soffan för att jag pratade under fotbollsmatchen, en match som han stora delar av suttit med näsan begravd i datorn istället. Innan han lämnade berättade han för mig att jag har ADHD eller är korkade som inte förstår när jag får prata och inte.

Och nu orkar jag inte mer. Han vägrar prata med någon och allt blir bra om jag bara bättrar mig.

Men, jag har så klart betalat min del av flygbiljetterna. Har jag någon skyldighet att ersätta honom för resten också, om nu resan inte blir av. Jag har svårt att se att barnen vill vara ensam med honom så många veckor också nämligen.

• Svar på tråden Skyldighet att ersätta resa vid separation?
  • Anonym (Nä)

Nej, du har ingen skyldighet att ersätta honom för någonting. Jag förstår inte, har ni redan betalat biljetterna så kan de ju inte gå upp i pris mer? Boka inte in något mer, planera din exit istället.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-25 11:40:58 följande:

Nej, du har ingen skyldighet att ersätta honom för någonting. Jag förstår inte, har ni redan betalat biljetterna så kan de ju inte gå upp i pris mer? Boka inte in något mer, planera din exit istället.

Biljetterna är betalda redan. Det är den summan som i så fall ska ersättas. Något mer är inte betalt och ska inte betalas heller som det är nu.
  • Anonym (en annan)

Nej det har du inte.

Du förlorar ju också på att inte resa (pengar alltså). Jag har nämligen gjort precis samma sak i sommar. Vi hade dock bara betalat flygbiljetterna. Jag är gladeligen av med de pengarna bara jag slipper åka. 

Har sagt till exet att han gärna får ta de övriga biljetterna och åka själv om han vill och har råd. Har inget emot att mitt barn får en resa och de får säkert kul själva. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Sol) skrev 2024-06-25 11:41:52 följande:
    Biljetterna är betalda redan. Det är den summan som i så fall ska ersättas. Något mer är inte betalt och ska inte betalas heller som det är nu.
    Ja men då så, då kommer biljetterna inte att bli dyrare med tiden heller. Han får väl åka om han känner för det. Väljer han att avstå så får han själv stå för förlusten av sin biljett. Förstår att resan var tänkt för två, men om man går isär gäller inte sånt längre. Den förlusten får han bara ta.

Du kommer att få dig en ögonöppnare den dagen, för det lär vara just pengarna han kommer att klaga på mest, inte förlusten av dig... Och han kommer så klart att idiotförklara dig även då.

Hoppas du har bra vänner omkring dig som kan stötta! Annars får du fortsätta skriva här så kommer andra att lyssna och ge perspektiv.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-25 11:46:15 följande:
    Ja men då så, då kommer biljetterna inte att bli dyrare med tiden heller. Han får väl åka om han känner för det. Väljer han att avstå så får han själv stå för förlusten av sin biljett. Förstår att resan var tänkt för två, men om man går isär gäller inte sånt längre. Den förlusten får han bara ta.

Du kommer att få dig en ögonöppnare den dagen, för det lär vara just pengarna han kommer att klaga på mest, inte förlusten av dig... Och han kommer så klart att idiotförklara dig även då.

Hoppas du har bra vänner omkring dig som kan stötta! Annars får du fortsätta skriva här så kommer andra att lyssna och ge perspektiv.
    Men människa vad snackar du om?

Varför skulle biljetterna bli dyrare och var nämner TS ens det!?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-25 11:53:02 följande:
    Men människa vad snackar du om?

Varför skulle biljetterna bli dyrare och var nämner TS ens det!?
    Bra fråga. Jag var tvungen att läsa om trådstarten flera gånger. Får väl skylla på att jag fortfarande är helt matt efter sjukdom och inte tänker klart.
  • Anonym (H)

När man bokar icke avbokningsbara flygbiljetter, speciellt långt i förväg, finns det alltid en risk att något händer. T ex separation. Jag antar ni bokade och betalade varsin biljett? Då står var och en för sin risk. Sånt här händer och preppa nu för att göra något åt din sits för han låter sjukt otrevlig.

• Anonym (Ui)

Du har verkligen ingen skyldighet att ersätta honom. 

• Dexter dot com

Självklart ska du inte betala hans del av resan då han kan resa själv om han vill och orsaken till att du inte ska med är ju hans dåliga uppförande? 

• Anonym (fd reseledare)

Har ni bokat flyg som ni har betalat som inte är avbokningsbara? 
    har ni bokat hotell eller något annat som inte är avbokningsbart eller kan ni
    boka av men då mot en delkostnad?
    Var det alltså ingen paketresa utan ni bokade flyg och hotell var för sig?

Du får stå för din del men du skriver barn, är era barn också inbokade på resan?
    Om det inte blir någon resa för någon och det är era gemensamma barn får ni dela på barnens kostnader.
    Men hotell mm borde vara avbokningsbart mot en mindre kostnad.
    Men var alltså flygbiljetterna inte avbokningsbara? utan ni måste betala hela beloppet? eller en del?

• Anonym (Va)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2024-06-26 17:10:02 följande:

Har ni bokat flyg som ni har betalat som inte är avbokningsbara? 
    har ni bokat hotell eller något annat som inte är avbokningsbart eller kan ni
    boka av men då mot en delkostnad?
    Var det alltså ingen paketresa utan ni bokade flyg och hotell var för sig?

Du får stå för din del men du skriver barn, är era barn också inbokade på resan?
    Om det inte blir någon resa för någon och det är era gemensamma barn får ni dela på barnens kostnader.
    Men hotell mm borde vara avbokningsbart mot en mindre kostnad.
    Men var alltså flygbiljetterna inte avbokningsbara? utan ni måste betala hela beloppet? eller en del?

Allt du frågar står i TS......
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-26 17:16:32 följande:
    Allt du frågar står i TS......
    Jag tycker inte alls det är solklart om barnen t ex, ska dom åka med? ts skriver att barnen nog inte vill vara ensamma med sin pappa så länge.
    Bara för att flygbiljetterna är bokade står det inget om hotell, andra tillägg som kan vara en del av en paketresa även om dom bara betalt flygbiljetterna.
    Vad gäller för barnen? har dom bokade flygresor så få dom ju dela på deras kostnad om ingen kan resa.
    Men jag kanske har missuppfattat, du kanske kan förklara vad som gäller för barnen då jag inte uppfattat vad som gäller för dom.
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2024-06-26 18:09:49 följande:
    Jag tycker inte alls det är solklart om barnen t ex, ska dom åka med? ts skriver att barnen nog inte vill vara ensamma med sin pappa så länge.
    Bara för att flygbiljetterna är bokade står det inget om hotell, andra tillägg som kan vara en del av en paketresa även om dom bara betalt flygbiljetterna.
    Vad gäller för barnen? har dom bokade flygresor så få dom ju dela på deras kostnad om ingen kan resa.
    Men jag kanske har missuppfattat, du kanske kan förklara vad som gäller för barnen då jag inte uppfattat vad som gäller för dom.
    Eller jo i ett annat senare inlägg skriver ts att inget annat är bokat men tänkte ändå på att ts skriver om barnen, om det var tänkt för två skriver ändå ts att barnen nog inte vill vara med pappan så länge.
  • Anonym (Va)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2024-06-26 18:09:49 följande:
    Jo det står väldigt tydligt att man endast betalat flygbiljetter och inget annat. 
    Barnen följer med eller avstår. Man får dela den kostnaden 50/50. 

Förstår inte hur man inte kan förstå eller missuppfatta.
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-26 19:16:32 följande:
    Jo det står väldigt tydligt att man endast betalat flygbiljetter och inget annat. 
    Barnen följer med eller avstår. Man får dela den kostnaden 50/50. 

Förstår inte hur man inte kan förstå eller missuppfatta.
    Nej det stod inte hur dom skulle fördela eventuell kostnad för barnen.
    Som jag skrev stod det i ett annat inlägg senare om att inget att annat var bokat.
    Jag har jobbat i resebranschen länge och många gör misstag och vet inte vilka kostnader dom har vid eventuell avbokning, flygbiljetterna var betalda men ibland krävs bara viss betalning tidigt och annan kostnad senare om man bokat t ex hotell i samband med flygresor.
    Nej allt stod inte i första inlägget utan senare.
    Men bra att du vet om det en kostnad för barnen eller ej dvs om dom ska med eller ej, det tyckte inte jag var solklart.
  • Anonym (Va)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2024-06-26 19:26:14 följande:
    Nej det stod inte hur dom skulle fördela eventuell kostnad för barnen.
    Som jag skrev stod det i ett annat inlägg senare om att inget att annat var bokat.
    Jag har jobbat i resebranschen länge och många gör misstag och vet inte vilka kostnader dom har vid eventuell avbokning, flygbiljetterna var betalda men ibland krävs bara viss betalning tidigt och annan kostnad senare om man bokat t ex hotell i samband med flygresor.
    Nej allt stod inte i första inlägget utan senare.
    Men bra att du vet om det en kostnad för barnen eller ej dvs om dom ska med eller ej, det tyckte inte jag var solklart.
    VAR skriver jag att det stod hur dom skulle fördela barnen? Det var en PUNKT efter det och en ny rad för nästa stycke som var svar på DIN fråga ang barnen. Det är SJÄLVKLART att de får dela på barnens konstnad. 

JO det står i första inlägget vad dom betalat. 
    "Vi har en längre resa inbokad i början av hösten. Den är bokad sen länge och flybiljetterna, som är det enda vi lagt ut hittills, var dyra."

• Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-26 20:53:08 följande:
    VAR skriver jag att det stod hur dom skulle fördela barnen? Det var en PUNKT efter det och en ny rad för nästa stycke som var svar på DIN fråga ang barnen. Det är SJÄLVKLART att de får dela på barnens konstnad. 

JO det står i första inlägget vad dom betalat. 
    "Vi har en längre resa inbokad i början av hösten. Den är bokad sen länge och flybiljetterna, som är det enda vi lagt ut hittills, var dyra."
    Men det är ju det jag skrev, ts skriver flygbiljetterna är det enda vi lagt ut hittills , längre ner i samma inlägg skriver hon sen har jag någon skyldighet att betala för resten också senare om resan inte blir av! Då frågade jag om dom även bokat annat som ska betalas senare, då tex hotell betalas närmare på avresan! sen i ett senare inlägg skriver ts att inget mer ska betalas men jag svarade enbart på det som stod i första inlägget. Hade det varit mer kostnad som skulle betalas för dom och barnen hade hon givetvis fått dela kostnaden.
    Hon skrev just ordet ?hittills ? och det var just det jag reagerade på,
    Du ska veta hur många tvister jag har haft att göra med både som resesäljare och reseledare! 
    Jag har haft par som separerat där den ena betalt med sitt kort dvs betalade allt på sitt kort, sen när dom har separerat har det blivit tvist då den som inte betalt sin del med sitt kort vägrat betala och den som betalt för 2 fått stå för hela kostnaden, men allt beror ju på om man har delad ekonomi mm. 
    Jag ställde frågan utifrån första inlägget och då skrev ts hittills betalt! 
  • Anonym (Va)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2024-06-26 21:36:42 följande:
    Men det är ju det jag skrev, ts skriver flygbiljetterna är det enda vi lagt ut hittills , längre ner i samma inlägg skriver hon sen har jag någon skyldighet att betala för resten också senare om resan inte blir av! Då frågade jag om dom även bokat annat som ska betalas senare, då tex hotell betalas närmare på avresan! sen i ett senare inlägg skriver ts att inget mer ska betalas men jag svarade enbart på det som stod i första inlägget. Hade det varit mer kostnad som skulle betalas för dom och barnen hade hon givetvis fått dela kostnaden.
    Hon skrev just ordet ?hittills ? och det var just det jag reagerade på,
    Du ska veta hur många tvister jag har haft att göra med både som resesäljare och reseledare! 
    Jag har haft par som separerat där den ena betalt med sitt kort dvs betalade allt på sitt kort, sen när dom har separerat har det blivit tvist då den som inte betalt sin del med sitt kort vägrat betala och den som betalt för 2 fått stå för hela kostnaden, men allt beror ju på om man har delad ekonomi mm. 
    Jag ställde frågan utifrån första inlägget och då skrev ts hittills betalt! 
    Du förstår verkligen inte. 

Betalt hittills = det enda TS undrar över. 
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-26 22:27:36 följande:
    Du förstår verkligen inte. 

Betalt hittills = det enda TS undrar över. 
    Vad bra att du tycker allt är så självklart, ändå  har du själv inte svarat ts att det är självklart att hon inte ska betala något mer, som du ser det borde ts fråga då vara ett självklart nej och en onödig fråga. 
    Jag frågar som sagt utifrån det jag jobbat med för att få all info eftersom många har olika åsikter om vad som ska gälla. 
    Jag ställde frågor till ts, du har inte svarat henne vad du tycker är självklart utan bara till andra.
    Svara till ts vad du anser!
Svar på tråden Skyldighet att ersätta resa vid separation?