• Anonym (Lessssen)

Familj ångest o uppgivenhet

Är snart 40 år o har en lillasyster som är 3 år yngre. I hela mig liv har jag känt mig isidosatt. En helt fruktansvärd känsla att man inte duger. 

Senaste 10 åren har min familj suttit själva hela somrarna o min syster lägger ut bilder på barnen med mormor o morfar. Jag har verkligen både varit arg o ledsen o försökt förklafa hur jag känner. Ändå ser alla år likadana ut. 

Jag slutar aldrig hoppas på att min mamma o pappa kommer behandla mig som min syster  o det är väl det som är fler de gör så jävla ont särskilt varje sommar när jag ser att mina barn får miste om allt det där trygga. Tyvärr är deras farmor o farfar tragisk bortgångna i en bilolycka o de har aldrig träffat dem..

• Svar på tråden Familj ångest o uppgivenhet
  • Anonym (...)

Min åsikt om det här, är att oavsett släkt eller inte- blir man inte inbjuden så umgås man inte. Man ska inte tvinga sig på. 
    Och man ska självklart INTE bjuda in sig själv- det är oförskämt oavsett det gäller en vän, släkting, bekant eller vad som.

Man kan vara ledsen att relationen till en familjemedlem inte är bättre än vad den är- men samtidigt förstå att alla relationer är olika och att försöka "tvinga fram" en bättre relation inte fungerar för då respekterar man inte den andres vilja.

Man bjuder inte in sig själv.

• Mandel
    Anonym (Lessssen) skrev 2024-06-28 17:11:46 följande:
    Blev lite luddigt med fjällen men mamma o pappa följde med min syster o hennes svärissar samma veckor jag bad om 😢❤️
    Hade liknande 1 år. Frågade innan jul om de - mina föräldrar och systrarna med sina familjer, skulle åka till fjällen fram i mars som de brukade göra för jag (och min familj) vill gärna följa med.
    Nej, denna säsong skulle de minsann inte åka.
    Nehe...
    I januari bokade de stuga och åkte sedan i mars och jag blev inte tillfrågad.

Finns så mycket galet som hänt genom åren att jag skulle kunna skriva en bok om det, men jag har valt att se det som deras förlust. 
    Och jag har självklart tänkt att den dagen de blir gamla och behöver hjälp tänker inte jag springa benen av mig för att ställa upp utan det kan systrarna och deras barn göra.
    Har min familj "inte" varit välkomna tidigare så tänker vi inte vara välkomna senare heller.

Äldsta sonen var nog drygt 12 när han insåg skillnaden mot sina kusiner.
    Och ingen av mina nästa vuxna söner har någon direkt kontakt med mormor och morfar utöver ev födelsedagar och jul.

Däremot har mina barn världens bästa farfar. Deras farfar har genom åren nog funnits där och ställt upp på dem - mer än deras egen pappa...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2024-06-29 07:23:00 följande:
    Det var ett märkligt beteende.
    På vilket sätt är det märkligt att vi syskon alltid är välkomna hem till våra föräldrar? De blir bara glada!
  • Anonym (Liv)
    Anonym (M) skrev 2024-06-29 07:51:49 följande:
    Låter minst lika obehagligt som TS föräldrars beteende. 
    Jag skulle inte öppna eller resa bort över alla högtiderna om jag hade släktingar som du. 
    På vilket sätt? Våra föräldrar blir bara glada när vi kommer, deras hus står alltid öppet vilket de varit mycket noga med att tala om.
  • Anonym (M)
    Anonym (Liv) skrev 2024-06-29 09:30:49 följande:
    På vilket sätt? Våra föräldrar blir bara glada när vi kommer, deras hus står alltid öppet vilket de varit mycket noga med att tala om.
    Att du föreslår att TS och familjen ska dyka upp objudna baserad på vad hon har skrivit visar att du är kanske är inte så bra att läsa av situationer. 

Eller skämtar kanske?

Att dina föräldrar har talat om för dig att just du är alltid välkommen hos just dina föräldrar innebär inte att alla är alltid välkomna hos alla utan att kommunicera. 

Låter som att TS är alltid välkommen hos sina föräldrar ? 
    Var har du läst detta i hennes inlägg? 

Citera gärna. 

Just TS och föräldrar verkar inte ha så bra relation. 

Men att man inte vill att folk dyker upp utan att kommunicera behöver inte ens innebära att man tycker illa om personerna utan alla sitter alltid inte hemma varje dag dygnet runt med extra mat för flera familjer. 

Vi hade en släkting som hade som vana att dyka upp oanmäld så hen fick åka hem flera gånger utan att någon var hemma.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (M) skrev 2024-06-29 10:07:06 följande:
    Att du föreslår att TS och familjen ska dyka upp objudna baserad på vad hon har skrivit visar att du är kanske är inte så bra att läsa av situationer. 

Eller skämtar kanske?

Att dina föräldrar har talat om för dig att just du är alltid välkommen hos just dina föräldrar innebär inte att alla är alltid välkomna hos alla utan att kommunicera. 

Låter som att TS är alltid välkommen hos sina föräldrar ? 
    Var har du läst detta i hennes inlägg? 

Citera gärna. 

Just TS och föräldrar verkar inte ha så bra relation. 

Men att man inte vill att folk dyker upp utan att kommunicera behöver inte ens innebära att man tycker illa om personerna utan alla sitter alltid inte hemma varje dag dygnet runt med extra mat för flera familjer. 

Vi hade en släkting som hade som vana att dyka upp oanmäld så hen fick åka hem flera gånger utan att någon var hemma.
    Det var inget förslag, jag tänkte att föräldrarna kanske tänkte att ts kommer om hon vill komma. Jag hade bara läst ts och inte alla inlägg i tråden när jag skrev mitt inlägg. Om ts familj varit som min familj så hade vi tänkt att de som inte kommer eller säger att de ska komma, inte vill komma. Vi har en stående inbjudan kan man säga och de som kommer säger det nån gång bara. Och om ts föräldrar var som mina kanske de tror bara att ts inte vill komma. Men nu har jag läst alla inlägg och förstår att så inte är fallet för ts.

Ingen kräver massa extra mat i min familj, men kommer folk så är det ju bara att köpa mer om det inte finns. Jag kommer vara samma som mina föräldrar att mina barn alltid är välkomna att dyka upp närsom. Är någon inte hemma blir det förstås låst dörr men det brukar aldrig vara något problem då vi kommunicerar med varandra.
  • Anonym (Nytt)

Ts, här är ett förslag. 
    Du har en familj, fokusera på den. Det finns många ensamma människor som inte har någon. 

Bestäm dig att från och med idag gör du slut med din ursprungliga familj bestående av mamma, pappa och syster.
    Om ni kan och vill är det skönt att flytta iväg till en ny stad och starta om livet. Sök upp människor som blir er nya familj. Människor som saknar någon, som kan agera mormor och morfar till era barn och som ni kan umgås med. Med tiden kommer du att glömma din gamla värdelösa familj som ändå skiter i dig. 

Res, njut av dina barn och upptäck världen på ett nytt sätt. 

Ta bort din syster och övrig familj från alla sociala medier och se till att er kontakt bryts helt. 

• Anonym (Lessssen)

Tack för alla fina svar o er omtanke. Jag ska verkligen försöka fokusera på de sakerna jag har ♥️

• Anonym (.)
    Anonym (Lessssen) skrev 2024-06-29 14:51:41 följande:

Tack för alla fina svar o er omtanke. Jag ska verkligen försöka fokusera på de sakerna jag har ♥️

Bra!
    Det är ju väldigt många barn som inte har kontakt med far/morföräldrar av olika orsaker. Det kan vara att de bot långt bort, för gamla/sjuka (tex demens), att ingen har utbyte av varandra, missbruk, eller som i ditt fall (och många andras) att någon beter sig dåligt.

Det är såklart jobbigare för dig i och med att din syster har en annan kontakt med dem, men utöver att du önskar något du inte kan få så är er situation inte dålig i grunden.

Som sagt, fokusera på din egen fina familj. Ni missar inte mycket, utan kan få precis lika bra somrar/liv på annat sätt.

Lycka till!
  • Anonym (M)
    Anonym (Liv) skrev 2024-06-29 10:16:09 följande:
    Det var inget förslag, jag tänkte att föräldrarna kanske tänkte att ts kommer om hon vill komma. Jag hade bara läst ts och inte alla inlägg i tråden när jag skrev mitt inlägg. Om ts familj varit som min familj så hade vi tänkt att de som inte kommer eller säger att de ska komma, inte vill komma. Vi har en stående inbjudan kan man säga och de som kommer säger det nån gång bara. Och om ts föräldrar var som mina kanske de tror bara att ts inte vill komma. Men nu har jag läst alla inlägg och förstår att så inte är fallet för ts.

Ingen kräver massa extra mat i min familj, men kommer folk så är det ju bara att köpa mer om det inte finns. Jag kommer vara samma som mina föräldrar att mina barn alltid är välkomna att dyka upp närsom. Är någon inte hemma blir det förstås låst dörr men det brukar aldrig vara något problem då vi kommunicerar med varandra.
    Du måste ändå förstå att din familj är din familj. 
    Inte alla familjer i världen.
    Det fungerar inte för alla att många gäster dyker upp oanmälda.

För just TS verkar problemet vara att de vill inte att de hälsar på.
    Men för många det är oerhört stressigt med oanmälda gäster även om man tycker om personerna i frågan.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 11:01:24 följande:
    Du måste ändå förstå att din familj är din familj. 
    Inte alla familjer i världen.
    Det fungerar inte för alla att många gäster dyker upp oanmälda.

För just TS verkar problemet vara att de vill inte att de hälsar på.
    Men för många det är oerhört stressigt med oanmälda gäster även om man tycker om personerna i frågan.
    Nu svarade jag ju på infon i ts där det låter som att systern inte väntar på inbjudan utan bara åker dit.

Jag tror att i de flesta normala familjer behöver man ingen inbjudan för att fira högtider tillsammans utan det är självklart att de som vill och kan gör det. Tror också de flesta föräldrar och barn välkomnar med öppna armar närhelst man vill hälsa på. Har faktiskt aldrig hört att någon måste få en inbjudan av sina föräldrar för att få komma dit på jul tex.

Men jag ser ju heller inte nära familj som gäster. Nu pratar jag alltså relation föräldrar/barn/barnbarn, inte släkt. Utan familj.
  • Anonym (M)
    Anonym (Liv) skrev 2024-06-30 11:34:10 följande:
    Nu svarade jag ju på infon i ts där det låter som att systern inte väntar på inbjudan utan bara åker dit.

Jag tror att i de flesta normala familjer behöver man ingen inbjudan för att fira högtider tillsammans utan det är självklart att de som vill och kan gör det. Tror också de flesta föräldrar och barn välkomnar med öppna armar närhelst man vill hälsa på. Har faktiskt aldrig hört att någon måste få en inbjudan av sina föräldrar för att få komma dit på jul tex.

Men jag ser ju heller inte nära familj som gäster. Nu pratar jag alltså relation föräldrar/barn/barnbarn, inte släkt. Utan familj.
    För de flesta är det normalt att visa hänsyn även när det gäller familj och förstå att för de flesta det är viktigt att veta om det är 0 , 5 , 20 eller 50 gäster som kommer för att kunna planera.
    Alla har inte stort hus ,  stora frys full med mat , alla har inte bil , vissa har småbarn osv.

En familj utan hänsyn och enpati är inte mycket att ha.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 13:25:10 följande:
    För de flesta är det normalt att visa hänsyn även när det gäller familj och förstå att för de flesta det är viktigt att veta om det är 0 , 5 , 20 eller 50 gäster som kommer för att kunna planera.
    Alla har inte stort hus ,  stora frys full med mat , alla har inte bil , vissa har småbarn osv.

En familj utan hänsyn och enpati är inte mycket att ha.
    Empati ska det stå givetvis.
  • Anonym (JB)
    Anonym (Lessssen) skrev 2024-06-28 17:11:46 följande:
    Blev lite luddigt med fjällen men mamma o pappa följde med min syster o hennes svärissar samma veckor jag bad om 😢❤️
    Detta är ju fruktansvärt! Fråga dom rakt ut VARFÖR de gör såhär. Sen tycker jag faktiskt att du ska be dem allihop att fara och flyga. Du har redan slösat tillräckligt med tårar på dem. 
    Jag trodde mina föräldrar var dåliga men det här är ta mig tusan några resor värre...
Svar på tråden Familj ångest o uppgivenhet