• Anonym (Ledsen)

Semester med barn på förskolan

Vi skulle egentligen gått på semester först om ytterligare en vecka. Nu kom barnens pappa och mannen jag lever med hem och berättade att han lyckats få ledigt redan nästa vecka. Äldsta barnet är på läger och jag uttryckte att det skulle bli skönt för det yngre att få vara ledig en vecka till.

Då visade det sig att han inte alls tänkt ha barnet hemma nästa vecka, utan tänkte vara ledig själv. Ingenting jag säger biter. Han har bestämt sig för detta. Själv måste jag jobba också nästa vecka.

Jag är så sjukt besviken på honom, så att jag på allvar ifrågasätter vår relation. Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Han skiter i reglerna och hävdar att barnet vill gå på förskola, så då ska hon få göra det (bästisen går den veckan också). Jag tänker inte skvallra om det på förskolan, för det kommer bara leda till att jag får reda upp det, men det känns så jäkla pissuselt av honom!

Vad fasiken kan jag säga för att han ska ändra sig?

• Svar på tråden Semester med barn på förskolan
  • Nässelfjärilen
    Anonym (....) skrev 2024-06-30 13:11:25 följande:
    ...men det måste du väl förstå, att det finns människor som har sämre förutsättningar än vad du och din man har? Det handlar inte bara om släktingar som kan ställa upp eller pengar, det handlar även om inre egenskaper. De flesta av oss kan tänja oss de där åren som det gäller, fast man egentligen bara skulle vilja kasta sig på golvet och vråla på samma sätt som barnen. Vi kan hålla tillbaka dåliga impulser, som att klippa till en unge som aldrig slutar skrika och aldrig lämnar en ifred. Men vissa människor KAN inte det. Och hur får man ett läkarintyg på det, liksom..?

Att man har "valt" att skaffa barn är heller ingen garanti för något, för det är helt enkelt inte möjligt att föreställa sig hur jobbigt det är att ha småbarn. Det kan INGEN veta förrän han/hon/de är där. Inte ens om man vuxit upp med flera mycket yngre småsyskon, för då hade man ändå inte det fulla ansvaret för dessa barn. 
    Nu kommer jag låta hård men det är fortfarande inte förskolans jobb att ta hand om dessa familjer; det är vad socialen är till för. Har man sådana problem att man riskerar att skada sitt barn så är det ens skyldighet att se till att få stöd och hjälp med ens föräldraskap genom att kontakta socialen. Jag ser inte hur det hjälper att få en veckas "ledigt" från sina barn när man har en sådan stor problematik att man håller på eller faktiskt går över gränsen; då är det inte något en "semester" hjälper utan man måste ta till professionell hjälp och då tror jag 100% att man kan få läkarintyg som gör att man får utökad förskola. Men man måste också TA det ansvaret och ta tag i sina problem.

Det är inte förskolan, som redan är så överbelastad som den är, jobb helt enkelt. 
  • molly50
    ...men det måste du väl förstå, att det finns människor som har sämre förutsättningar än vad du och din man har? Det handlar inte bara om släktingar som kan ställa upp eller pengar, det handlar även om inre egenskaper. De flesta av oss kan tänja oss de där åren som det gäller, fast man egentligen bara skulle vilja kasta sig på golvet och vråla på samma sätt som barnen. Vi kan hålla tillbaka dåliga impulser, som att klippa till en unge som aldrig slutar skrika och aldrig lämnar en ifred. Men vissa människor KAN inte det. Och hur får man ett läkarintyg på det, liksom..?

Att man har "valt" att skaffa barn är heller ingen garanti för något, för det är helt enkelt inte möjligt att föreställa sig hur jobbigt det är att ha småbarn. Det kan INGEN veta förrän han/hon/de är där. Inte ens om man vuxit upp med flera mycket yngre småsyskon, för då hade man ändå inte det fulla ansvaret för dessa barn. 
    Men om man har sådana stora problem att man inte klarar av att ta hand om sitt barn så får man kanske söka hjälp hos t ex kommunen att få t ex en avlastningsfamilj.
    Det är inte förskolans ansvar att ta hand om barn så att föräldrarna får egentid.
    De är redan tillräckligt hårt belastade så jag tycker att man kan visa dem den respekten att hålla sina barn hemma om man själv är ledig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-06-29 16:43:34 följande:

Förstår honom, det är ju jätteskönt att vila upp sig alldeles solo en vecka!
    Det hade jag också gjort. 

Jag tycker också att det är skönt. Då finns två alternativ, skaffa inte barn alls eller utnyttja inte samhället som subventionerad barnvakt när man är ledig.
  • Anonym (Max)

Men, det är väll ändå inte lärarna på förskolan som ska ta hand om DE problemen? 

Förskollärarna är ju på förskolan gör att LÄRA UT.
    Inte en plats att dumpa över problemen på.
    Som någon sade, det finns andra som tar den biten tex sociala, inte förskolans sak att hantera.
    Förskolan bedriver undervisning och omsorg under tiden VH arbetar eller studerar.
    Det är en ynnest att få ha äldre barn på förskolan under tiden VH är hemma på föräldraledighet.

Att utnyttja förskolan är fel.

Har man barn med så stora utmaningar att VH riskerar att xxx så är det också stora skäl till att kontakta soc eller bup.

När man som VH vet att sitt barn har vissa stora utmaningar kan man inte lämna över problemet på förskolan så fort det blir jobbigt. Det är DÅ som det riktigt stora arbetet måste göras av VH, att koppla in alla de instanser som finns gör att hjälpa Vh att hjälpa ditt barn och sig själva.
    Sedan möter förskolläraren barnets behov under förskoletiden. Ett samarbete mellan hemmet och förskolan.

Hur klarar så många ensamstående sitt föräldraansvar så bra?
    Jo, de har inte något val och löser problemet själva och blir experter på det.
    Beundrar verkligen den gruppen,all heder till dem! 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-30 10:57:46 följande:
    Jag kan i och för sig tycka att barnen kan ha något att säga till om ibland. Jag hade tänkt att vara ledig på valborg, men det visade sig att det skulle vara grilllunch på förskolan villet barnet gärna ville vara med på, så jag jobbade och hon gick. Jag gjorde samma sak på skärtorsdagen då det visade sig att förskolan skulle gå på ett roligt museum på eftermiddagen. 
    Men då valde du att jobba, du var inte ledig, viktig skillnad.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-06-30 19:22:04 följande:
    Absolut, jag vände mig bara mot att det inte var barnets sak att avgöra. Ibland tycker jag att (tillräckligt stora) barn absolut får vara med och bestämma. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-06-30 19:22:04 följande:
    Inte för barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-06-30 14:41:04 följande:
    Jag tycker också att det är skönt. Då finns två alternativ, skaffa inte barn alls eller utnyttja inte samhället som subventionerad barnvakt när man är ledig.
    Jaja, jag har betalat så mycket skatt för så annat mycket skit så det hade jag unnat mig ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-07-01 05:40:34 följande:
    Jaja, jag har betalat så mycket skatt för så annat mycket skit så det hade jag unnat mig ändå.
    Vilken katastrof om alla tänkte som du, din anarkist! Roffa åt sig bara, "för jag har ju gjort det och det..så jag har minsann rätt att fiffla.."
    Alla kriminella parasiter lyckas hitta sätt att rättfärdiga sina stölder.
  • Nässelfjärilen
    Anonym skrev 2024-07-01 05:40:34 följande:
    Detta evigt återkommande argument, som att din lilla andel i skattens kassa skulle innebära ett frikort till att utnyttja redan fragila och överbelastade verksamheter. Är du också en sådan som åker in till akuten för lite huvudvärk med argumentet att du, oh stora du, visst betalar skatt och därför minsann har rätt att unna dig läkarvård när DU vill?

Pinsamt. Skaffa inte barn om du inte vill umgås med dem. 
  • Anonym
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-01 13:17:27 följande:
    Detta evigt återkommande argument, som att din lilla andel i skattens kassa skulle innebära ett frikort till att utnyttja redan fragila och överbelastade verksamheter. Är du också en sådan som åker in till akuten för lite huvudvärk med argumentet att du, oh stora du, visst betalar skatt och därför minsann har rätt att unna dig läkarvård när DU vill?

Pinsamt. Skaffa inte barn om du inte vill umgås med dem. 
    Nej då, tvärtom faktiskt. Uppsöker mycket sällan vården, senaste gången var när jag bröt armen.

Mina barn är för övrigt vuxna numera.
Svar på tråden Semester med barn på förskolan