• Anonym (Fett)

Fettsugning och fettansamling på andra ställen?

Jag har hört att om man fettsuger ett visst område på kroppen så samlas inte fett där i lika hög grad efter fettsugningen, eftersom man inte längre har (så många) fettceller kvar just där, så att det i stället samlas mer fett på andra ställen på kroppen, om man skulle öka i vikt efteråt. Stämmer detta? Eller är det precis som vanligt och att fettet samlas i lika hög grad som innan på samma ställen som innan även efter en fettsugning (om man går upp i vikt, alltså)? Om det är så att man inte samlar fett på just det område man fettsugit, utan att det i stället hamnar på andra ställen, var hamnar det då? Fördelar det sig jämnt över kroppen (utom där man har fettsugit då), eller samlas det mer på vissa ställen, och i så fall vilka?

• Svar på tråden Fettsugning och fettansamling på andra ställen?
  • Anonym (Dr)

Det stämmer att när man fettsuger ett specifikt område på kroppen, minskar antalet fettceller där, vilket kan påverka fördelningen av fett om man ökar i vikt efteråt. Området som fettsugits har färre fettceller, vilket kan leda till att fettet kan samlas på andra ställen som har fettceller kvar. Det är dock viktigt att komma ihåg att fettökning efter fettsugning kan fördelas över hela kroppen, men det finns en tendens att fettet kan samlas mer på områden där fettcellerna fortfarande finns kvar. Det är därför viktigt att fortsätta med en hälsosam livsstil för att bibehålla resultaten av fettsugningen och undvika oönskad fettansamling på andra områden.

• Lynx123

Ja det stämmer. Har du otur kan det vara på rätt besvärande ställen dessutom

• Anonym (Fett)
    Anonym (Dr) skrev 2024-06-30 22:45:51 följande:

Det stämmer att när man fettsuger ett specifikt område på kroppen, minskar antalet fettceller där, vilket kan påverka fördelningen av fett om man ökar i vikt efteråt. Området som fettsugits har färre fettceller, vilket kan leda till att fettet kan samlas på andra ställen som har fettceller kvar. Det är dock viktigt att komma ihåg att fettökning efter fettsugning kan fördelas över hela kroppen, men det finns en tendens att fettet kan samlas mer på områden där fettcellerna fortfarande finns kvar. Det är därför viktigt att fortsätta med en hälsosam livsstil för att bibehålla resultaten av fettsugningen och undvika oönskad fettansamling på andra områden.

Lynx123 skrev 2024-07-01 06:23:15 följande:

Ja det stämmer. Har du otur kan det vara på rätt besvärande ställen dessutom

Tack för era svar! Mitt mål är så klart att inte gå upp ytterligare efter fettsugning (om jag nu tar mod till mig att faktiskt göra en), men eftersom jag alltid har kämpat med att hålla vikten vill jag ändå vara medveten om vad som gäller om jag går upp mer i vikt.

• Lynx123

Grejen är att du behöver inte nödvändigtvis gå upp för att få konstiga fettansamlingar efter fettsugning. Snarare handlar det om att kroppen vill ta igen det fett den förlorat och därmer lagrar på sig. Den ser fett som något att hålla fast vid, till skillnad från oss.

• Anonym (Fett)
    Lynx123 skrev 2024-07-01 07:46:13 följande:

Grejen är att du behöver inte nödvändigtvis gå upp för att få konstiga fettansamlingar efter fettsugning. Snarare handlar det om att kroppen vill ta igen det fett den förlorat och därmer lagrar på sig. Den ser fett som något att hålla fast vid, till skillnad från oss.

Men oj - är det sant??? Eh... nog läge att tänka om då...
Svar på tråden Fettsugning och fettansamling på andra ställen?