• Anonym (Q)

Tjejen frågade om det är ok ifall hon har på sig smycken hon fick av exet.

Som topic. Tjejen jag varit ihop med i ett par månader frågade mig om detär ok om hon har på sig smycken hon fick av exet på vår "datenight". Det är ett fint guldhalsband med äkta pärla. Hon sa att hon tycker det är jättefint och att hon blev jättenöjd när hon fick en sån väluttänkt present, att hon älskar smycken etc och kände sig så uppvaktad men kunde skippa ha det på sig om det gjorde mig obekväm.

Hintar hon om att jag är oromantisk eller något? Fanns ju verkligen inget sätt för mig att veta att det var exet som gett henne smycket om hon inte berättat. Vi är båda över 30

• Svar på tråden Tjejen frågade om det är ok ifall hon har på sig smycken hon fick av exet.
  • Läkarinnan

Tycker det är solklart att tjejen vill att han steppar upp och är lite romantisk med blommor, smycken choklad etc. Synd för henne. Är män verkligen så här tröga?

Tow2Mater skrev 2024-07-04 14:58:15 följande:
    Det kan också vara ett tidigt tecken på att hon själv är ganska svartsjuk av sig och snart kommer med krav till TS om att inte ha ditten och datten som påminner om hans ex. Forhoppningsvis handlar det bara om hennes självlkänsla och inte ett kontrollbehov
  • Anonym (Kvinna 39)
    Läkarinnan skrev 2024-07-04 15:49:45 följande:

Tycker det är solklart att tjejen vill att han steppar upp och är lite romantisk med blommor, smycken choklad etc. Synd för henne. Är män verkligen så här tröga?

Det är långt från solklart. Om det var syftet så var det nog det mest idiotiska försök som jag någonsin hört talas om.
  • Anonym (Milla)
    Läkarinnan skrev 2024-07-04 15:49:45 följande:

Tror jag också. Hon berättade inte bara att det var en gåva från exet utan gav öven sin syn på hur hon vill bli uppvaktad i en relation. Den sista biten är ju totalt irrelevant om hon bara ville fråga om smycket från exet är ok att bära. 
  • Ascendere

kvinnor som talar väl om sina ex på det romantiska planet ska man vara försiktig med tänker jag. 

Låter som att hon jämför dig med sitt ex och det är aldrig ett gott tecken. 

• Goneril

Tala om tydlig, för att inte säga övertydlig, hint! Här gäller det för TS att hänga på, saknas pengar är det bara att börja arbeta över eller bära ut tidningar, vad som helst. Det som är viktigt är att smycket är STÖRRE och DYRARE än exets present.

• Anonym (Mannen)

Konstig fråga. Personligen skulle jag inte ens bry mig en sekund om den jag träffar eller är i tillsammans med har något på sig hon fått av ett ex. Men att ställa frågan är konstigt.

Har hon fått en reaktion på en tidigare dejt?

Är hon en gold digger som vill påpeka att hennes ex minsann gav henne smycken? 

• Anonym

Oerhört märkligt att ställa en sådan fråga. 

Om man äger ett smycke behöver man väl inte tala om att det kommer från exet.

Det låter lite som "Jag är van vid dyra gåvor, bara så du vet"

• Hjelm

Vad otroligt konstigt både att fråga dig vilka smycken hon får ha på sig (det är självklart inte din sak att bestämma) och berätta att hon fick dessa av sitt ex. Det enda rätta hade varit att bara ta dem på sig. Hon behöver inte redovisa var alla hennes ägodelar kommer ifrån.

Låter som att hon ville göra dig svartsjuk.

• Anonym (jury)

Naturligtvis var frågan inte en formell fråga som TS skulle kunna svara nej på, utan bara en avisering av något som hellre bör komma fram nu istället för senare. Bättre att självmant säga som det är nu, istället för att tvingas svara på en fråga någon gång i framtiden där skulle kunna bli uppfattat negativt att hon inte sagt något tidigare.

• callmepreggoornot
    Anonym (My) skrev 2024-07-04 10:47:54 följande:

Det finns rätt gott om människor som tycker att det är jättejobbigt med minsta lilla påminnelse om att deras partner tidigare varit ihop med någon annan. Jag tror att din tjej bara ville kolla så att hon inte råkar göra dig obekväm.

Såhär tänker jag också. Att hon har dåliga erfarenheter sedan tidigare.
  • Tecum
    callmepreggoornot skrev 2024-07-04 20:54:37 följande:
    Såhär tänker jag också. Att hon har dåliga erfarenheter sedan tidigare.
    För några månader sen var det en tråd där en kille skrev och beklagade sig över att nya tjejen bar ett smycke hon fått av exet, på alla hjärtans dag var det visst. Så det kan finnas skäl att kolla upp sånt.
  • Anonym (Nyatider)

Jag har frågat min kille om det är okej med smycken från ex. Detta av respekt, och även för att jag själv nog skulle reagera på om den jag är tillsammans med skulle bära en kärleksgåva från någon annan. Ett smycke är ju rätt intimt, man bär det på kroppen. Om det dessutom var ett hjärta skulle det verkligen inte kännas bekvämt. Det är ju en uppenbar kärleksgåva. Varför ska man bära den när man lever med någon ny? Det skulle kännas respektlöst att göra så.

• Anonym (Milla)
    Anonym (Nyatider) skrev 2024-07-04 21:54:25 följande:

Jag har frågat min kille om det är okej med smycken från ex. Detta av respekt, och även för att jag själv nog skulle reagera på om den jag är tillsammans med skulle bära en kärleksgåva från någon annan. Ett smycke är ju rätt intimt, man bär det på kroppen. Om det dessutom var ett hjärta skulle det verkligen inte kännas bekvämt. Det är ju en uppenbar kärleksgåva. Varför ska man bära den när man lever med någon ny? Det skulle kännas respektlöst att göra så.

Varför frågar du? Om du tycker det är respektlöst så har du ju inte det på dig, så då finns inget behov av att fråga. 
  • Anonym (Nyatider)
    Anonym (Milla) skrev 2024-07-04 22:00:10 följande:
    Varför frågar du? Om du tycker det är respektlöst så har du ju inte det på dig, så då finns inget behov av att fråga. 
    Jag har frågat om smycken med mer neutral utformning. Ett hjärtformat smycke från ett ex skulle kännas fel att bära i en ny relation, så det blir inte ens en fråga. 
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Nyatider) skrev 2024-07-04 22:25:09 följande:
    Jag har frågat om smycken med mer neutral utformning. Ett hjärtformat smycke från ett ex skulle kännas fel att bära i en ny relation, så det blir inte ens en fråga. 
    Så det är inte kärleksgåvor om det inte är ett hjärta? 
  • Kirenaj68
    Anonym (Q) skrev 2024-07-04 09:56:44 följande:

Som topic. Tjejen jag varit ihop med i ett par månader frågade mig om detär ok om hon har på sig smycken hon fick av exet på vår "datenight". Det är ett fint guldhalsband med äkta pärla. Hon sa att hon tycker det är jättefint och att hon blev jättenöjd när hon fick en sån väluttänkt present, att hon älskar smycken etc och kände sig så uppvaktad men kunde skippa ha det på sig om det gjorde mig obekväm.

Hintar hon om att jag är oromantisk eller något? Fanns ju verkligen inget sätt för mig att veta att det var exet som gett henne smycket om hon inte berättat. Vi är båda över 30

I ditt läge hade jag sagt: Vad bra att du är nöjd med halsbandet. Då slipper jag köpa en!!
    Även om hon var OK med  att skippa halsbandet för din skull hade hon inte behövt att lägga fram det på det sättet. Jag hade kommenterat halsbandet, men jag hade aldrig frågat varifrån det kom eftersom det inte hade känts som min ensak.
    Det behöver inte ha varit ett försök från hennes sida att göra dig sotis och få dig att köpa smycken till henne, men jag förstår definitivt att du blev fundersam.
  • Xenia
    Anonym (Q) skrev 2024-07-04 09:56:44 följande:

Det värsta jag vet är folk som hintar saker. Jag skulle frågat henne om hon vill att jag också köper dyra smycken till henne? Men det skulle nog inte blivit populärt och stor risk att inte få ett ärligt svar.

Det fetade ger mig golddiggervibbar. Som om hon vill få dyrbara smycken i varje förhållande så att hon s a s alltid går med vinst.
Svar på tråden Tjejen frågade om det är ok ifall hon har på sig smycken hon fick av exet.