• Anonym (Fundersam man)

Varför blir den som lämnar känslokall?

Vill försöka förstå mig på er som lämnat en partner efter ett längre förhållande någon gång. Vad är det som gör att man agerar mer eller mindre känslokallt mot sin fd partner, inte hör av sig och frågar hur det är, korta svar på sms, inte verkar bry sig mer, lägger ut glada bilder på sociala medier etc. Förstår ju att den som lämnar ofta har ett känslomässigt försprång och vet också att alla inte agera så ..  

• Svar på tråden Varför blir den som lämnar känslokall?
  • Anonym (Fundersam man)
    Anonym (Kaj.) skrev 2024-07-10 00:10:05 följande:
    Jag var ihop med en tjej i 4 år. Jag litade på henne och hade inga problem med att hon gick ut med väninnorna när hon kände för det. För att göra en lång historia kort. Jag fick reda på att hon knullade runt genom att en av hennes väninnor råkade försäga sig. När jag frontade tjejen om detta förnekade hon först, men det var bara ett halvhjärtat försök. Snart kröp det fram detaljer som dödade alla känslor jag hade för henne och det sista jag sa till henne var att jag hoppas att du får en syfilis som slår ut hela hjärnan på dig. 
    Bara för att vara på den säkra sidan kollade jag upp mig och jag hade klarat mig. Men jag bröt totalt med henne. Hon har inte ett skit att göra med med mitt nuvarande liv.
    Ja i ditt fall är det ju en ganska uppenbar anledning till att både bryta och stänga ner så här finns det inga tveksamheter egentligen om anledningen till agerandet. Ledsamt avslut efter 4 års förhållande, kan bara beklaga och hoppas att du kan lämna det bakom dig..
  • Emiz
    Anonym (Kaj.) skrev 2024-07-10 00:10:05 följande:
    Jag var ihop med en tjej i 4 år. Jag litade på henne och hade inga problem med att hon gick ut med väninnorna när hon kände för det. För att göra en lång historia kort. Jag fick reda på att hon knullade runt genom att en av hennes väninnor råkade försäga sig. När jag frontade tjejen om detta förnekade hon först, men det var bara ett halvhjärtat försök. Snart kröp det fram detaljer som dödade alla känslor jag hade för henne och det sista jag sa till henne var att jag hoppas att du får en syfilis som slår ut hela hjärnan på dig. 
    Bara för att vara på den säkra sidan kollade jag upp mig och jag hade klarat mig. Men jag bröt totalt med henne. Hon har inte ett skit att göra med med mitt nuvarande liv.
    Men uschhhhh. Tur du klarade dig från sjukdomar!
  • Core
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-10 09:29:48 följande:
    Det argumentet håller jag med om och i början är det ju lätt att man tolkar det just så .. att man hoppas att lämnaren ångrar sig, så på det sättet är det rätt omtänksamt av lämnaren att inte inge falska förhoppningar. 
    Ja exakt! Dessutom är det väl för sin egen fel dessutom, har man väl tagit beslutet vill man inte halka tillbaka in i nån gammal trygghet, och vill hålla distans och då kanske enda vägen är kyla tänker jag. 
  • Emiz
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-08 09:09:40 följande:
    Varför blir den som lämnar känslokall?

Vill försöka förstå mig på er som lämnat en partner efter ett längre förhållande någon gång. Vad är det som gör att man agerar mer eller mindre känslokallt mot sin fd partner, inte hör av sig och frågar hur det är, korta svar på sms, inte verkar bry sig mer, lägger ut glada bilder på sociala medier etc. Förstår ju att den som lämnar ofta har ett känslomässigt försprång och vet också att alla inte agera så ..  

Olika det där. Flera saker kan spela roll. Dåligt/hemskt förhållande. Eller också ett bra, men det tagit slut av någon anledning. Tror en del gör så för att skydda sig själva från att trilla tillbaka, ge mixade signaler, stärka sig och gå vidare. På sikt kanske man kan vara vänner eller inte. Finns många som klarar av att hålla det på vänskapsnivå och ej gå över den gränsen. Finns många som älskar sina ex som en vän och har kontakt med. Andra klarar inte. Personligen hade jag nog efter t.ex 25 år ihop ändå brytt mig om personen. Ifall vi haft det bra då. Ändå en person man brytt sig om, älskat, delat livet med. Inte bara varit gift med. Det beror helt på allt...
  • Anonym (Kaj.)
    Emiz skrev 2024-07-10 14:56:31 följande:
    Men uschhhhh. Tur du klarade dig från sjukdomar!
    Ja. Vissa könisar är luriga för de ger inte alltid symptom, så jag tog det säkra före det osäkra och kollade upp mig.
  • Anonym (Fundersam man)
    Core skrev 2024-07-10 14:58:21 följande:
    Ja exakt! Dessutom är det väl för sin egen fel dessutom, har man väl tagit beslutet vill man inte halka tillbaka in i nån gammal trygghet, och vill hålla distans och då kanske enda vägen är kyla tänker jag. 
    Kan tänka mig att lämnaren känner det så och vill skapa distans för sig själv också.. fördelen för båda är att det sättet går snabbast och tror i längden att det kan gynna den som blir lämnad mer än lämnaren.. Var själv rätt kall vid ett tillfälle, det kändes bra i början men sen kom det tillbaka efter ett tag och började sakna eller ångra mitt beteende. När jag var kall så backade ju hon och blev radiotystnad från båda, det var först då jag insåg att det var en rätt bra tjej ändå.. försökte ta upp tråden igen vid något tillfälle men då hade hon gått vidare och ville inte ens ses på en fika. Vet inte om det är en vanlig reaktion.. 
  • Anonym (Kaj.)
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-10 14:00:42 följande:
    Ja i ditt fall är det ju en ganska uppenbar anledning till att både bryta och stänga ner så här finns det inga tveksamheter egentligen om anledningen till agerandet. Ledsamt avslut efter 4 års förhållande, kan bara beklaga och hoppas att du kan lämna det bakom dig..
    Jag hade inga problem med att lämna det bakom mig. Jag fick senare veta att hon betett sig så i tidigare förhållanden. Vad som drev henne vet jag inte, men det kanske var en kombo av behov av att känna sig fri och få bekräftelse. Det brukar vara en av orsakerna till otrohet. Man vill känna sig fri trots att man är i ett förhållande samt få bekräftat av man fortfarande är attraktiv. Varför inleda förhållanden överhuvudtaget i så fall om det är så viktigt? Bättre för alla parter att bara vara singel och knulla runt då.... 
  • Core
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-11 10:51:24 följande:
    Kan tänka mig att lämnaren känner det så och vill skapa distans för sig själv också.. fördelen för båda är att det sättet går snabbast och tror i längden att det kan gynna den som blir lämnad mer än lämnaren.. Var själv rätt kall vid ett tillfälle, det kändes bra i början men sen kom det tillbaka efter ett tag och började sakna eller ångra mitt beteende. När jag var kall så backade ju hon och blev radiotystnad från båda, det var först då jag insåg att det var en rätt bra tjej ändå.. försökte ta upp tråden igen vid något tillfälle men då hade hon gått vidare och ville inte ens ses på en fika. Vet inte om det är en vanlig reaktion.. 
    Ja när man signalerar avstånd med kyla är det ju den som blivit lämnad som egentligen får det lätt, när stenen släpper är det bara att gå vidare och inse tt det blev bra. Den som lämnade är ju den som får leva i ovisshet om det var rätt beslut eller ej
  • Anonym (Många anledningar)

Så många svar att läsa igenom, så en del av detta kanske redan nämnts. Det kan bero på anledning till uppbrottet.

Fall som kan göra att dom agerar känslokallt.
    * Toxisk relation ex mycket gräl, psykisk misshandel, svartsjuka m.m
    * hon har varit otrogen, har dåligt samvete och vill lägga skulden på dig , eller du har varit otrogen, eller hon tror att du har varit otrogen. 
    * Hennes sätt att bearbeta, en relation är lättare att glömma om man slipper kontakt. Något som inte är ovanligt är att man är osäker på att man gjort rätt när man lämnat, och eftersom minnena av relationen ännu är alldeles för påtagliga kan kontaktförsök riva upp mycket känslor och få personen att tänka att den gjort rätt för du lämnar inte hen ifred.
    * Rädd att inge falska förhoppningar 
    * Fortfarande arg över relationen. En relation är en investering, och om den går dåligt är det som bortkastad tid som inte går att få tillbaka.
    *Personen är helt klar, och har bearbetat allt. Hen är inte intresserad av att ha dig i sitt liv, inte ens bara som en vän. Hen vill bara gå vidare med sitt liv. 

• Anonym (:))
    Anonym (Kaj.) skrev 2024-07-11 14:38:48 följande:
    Jag hade inga problem med att lämna det bakom mig. Jag fick senare veta att hon betett sig så i tidigare förhållanden. Vad som drev henne vet jag inte, men det kanske var en kombo av behov av att känna sig fri och få bekräftelse. Det brukar vara en av orsakerna till otrohet. Man vill känna sig fri trots att man är i ett förhållande samt få bekräftat av man fortfarande är attraktiv. Varför inleda förhållanden överhuvudtaget i så fall om det är så viktigt? Bättre för alla parter att bara vara singel och knulla runt då.... 
    Håller med dig, bättre att vara singel då o bete sig hur fan man vill. Tror vissa av dessa personer också gillar spänningen och dramat.  Detta är destruktiva personer som beter sig destruktivt därefter. De förstår inte att de berövar den andre på tid, känslor och värdefull tid i livet. 
  • Anonym (Många anledningar)

Min man var också känslokall, men i hans fall var det ett sätt att skydda sig själv. Han var osäker på att han gjort rätt. Det slutade med att vi började om på nytt. Så i alla fall är det inte negativt.

Tyvärr är det oftast inte ett bra tecken, men det kan vara bakomliggande besvikelser som man varit dålig på att kommunicera om.

• Anonym (Fundersam man)
    Anonym (Många anledningar) skrev 2024-07-11 15:30:27 följande:

Min man var också känslokall, men i hans fall var det ett sätt att skydda sig själv. Han var osäker på att han gjort rätt. Det slutade med att vi började om på nytt. Så i alla fall är det inte negativt.

Tyvärr är det oftast inte ett bra tecken, men det kan vara bakomliggande besvikelser som man varit dålig på att kommunicera om.

Hur agerade du när han var känslokall och hur lång tid tog det innan han ?hittade tillbaka?. Drog du dig tillbaka eller fortsatte du att hålla kontakt med honom. En av anledningarna till att jag söker svar i denna fråga som tråden handlar om är om det kan vara så att man försöker tvinga bort sina känslor genom att vara kall och inte vilja ha någon kontakt.. I mitt fall var det nämligen inte ?oss? som var det huvudsakliga skälet till att hon gjorde slut, det var hennes barn som till stor del tvingade fram beslutet. 

Om så är fallet att man försöker tvinga bort sina känslor så tror jag det är svårare för den som lämnar under förutsättning att den som blivit lämnad backar och inte söker kontakt. Tycker lite intressant med hur det hänger ihop, men det hänger ihop ..
  • Anonym (Kaj.)
    Anonym (:)) skrev 2024-07-11 15:26:33 följande:
    Håller med dig, bättre att vara singel då o bete sig hur fan man vill. Tror vissa av dessa personer också gillar spänningen och dramat.  Detta är destruktiva personer som beter sig destruktivt därefter. De förstår inte att de berövar den andre på tid, känslor och värdefull tid i livet. 
    Ja. Spänningen kan säkert också vara en ingrediens som lockar till otrohet. Jag vet ingenting om henne idag, men jag hoppas att hon har kommit till lite insikter i alla fall om hennes beteende. Annars kommer det att slå tillbaka mot henne.
  • Anonym (k)

För mig varit alltid att jag känt mig lämnad först, orkar inte mer, inget hopp kvar. Inte velat ha kontakt sedan då exet förstört relationen. Relationen är avslutad. Jag har begravt den. Den och det livet. Finns inte mer. Vill därför bara få lov att gå vidare utan att bli påmind. Vill skapa mig ett nytt liv. Resa mig ur ruinerna. 

Svar på tråden Varför blir den som lämnar känslokall?