• Anonym (Pollenallergiker)

Är det ett ovanligt svårt pollenår i år?

Ja, som rubriken lyder... Jag har mycket mer påtagliga besvär det här året jämfört med hur det brukar vara. Nån mer som upplever detta?

• Svar på tråden Är det ett ovanligt svårt pollenår i år?
  • AlbaC

Jag upplever samma. Har inte ens upplevt mig ha pollen förrän för nått år sen. 

• Hjelm

Har aldrig ens haft pollenbesvär förut men den här sommaren bröt det ut. Har hört många säga samma sak.

• Fjäril kär

Ja det är flera gånger i bland annat nyhetssändningar dom påtalat att det är ovanligt mycket pollen i år . Ofta har dom kort nämnt det i samband med väderprognosen när dom också presenterat pollenprognosen och då poängterat att det är mycket i år.  

Men varför det är så har jag inte sett svar på. Kanske om man letar på nätet. 

• Tukt

Tror framför allt att det är gräset som hänger i envist. Med de toppar av värme kombinerat med regn vi haft så borde det inte ligga kvar så envist.

• Anonym (varmare)
    Anonym (Pollenallergiker) skrev 2024-07-09 06:22:49 följande:
    Är det ett ovanligt svårt pollenår i år?

Ja, som rubriken lyder... Jag har mycket mer påtagliga besvär det här året jämfört med hur det brukar vara. Nån mer som upplever detta?

Pollensäsongen blir allt längre iom klimatförändringarna, och det gör nog att fler faller ut och får besvär. Vi får även in nya pollensorter som det tidigare var för kallt för i Sverige. 
  • Anonym (Pollenallergiker)

Tack för alla svar - det var ju ändå lite skönt att få det bekräftat :)

Svar på tråden Är det ett ovanligt svårt pollenår i år?