• Anonym (Ruter)

Vem är ersättningsskyldig?

Vi var iväg på semester. Medans vi var iväg på semester kollade en kompis till vårat hus.Det innefattar bara att ta in posten och gå ett varv runt utsidan och se så det inte är någon åverkan. Kompisen kom med 5 dagars mellanrum. 

Allt såg bra ut hon låste och gick. När hon sedan kom tillbaka 5 dagar senare hittade hon en väldigt medtaget katt på övervåningen i vårat hus. Katten i fråga bor i närområdet (jag har dock aldrig sett den tidigare). Min vän hittade på en efterlysning av nämda katt och kontaktade ägarna samt tog den till veterinären. 

Har i efterhand kollat kamerorna som finns i vår trädgård(inga kameror finns på insidan av huset. När min kompis var till oss gången innan gick hon in hämtade nyckel till brevlådan. Lämnade ytterdörren öppen när hon gick till brevlådan, under den tiden kom katten från andra hållet och smet in. Hon lämnade posten och gick sedan.

På dessa 4 dagar har katten kissat och klöst sönder våran ena soffa. Även kissat i båda barnens säng. Den har även uträttat sina behov lite var som helst på golvet av förklarliga själv.

Grannen blev också förståeligt fly förbannade på oss även om vi visat att vi dels var borta och att min kompis inte hade någon aning om att katten smet in under de 2 minuterna hon var borta till brevlåda.( hon hade inte sett någon katt i våran trädgård innan när hon gick ett varv runt huset).

Grannen har nu också skickat en räkning på 20 tusen för vetrinärbesöket, katten blev inlagd med dropp och var oförsäkrad och menar på att vi måste betala den räkningen då vi åsamkat kattens vetrinärbesök.

Måste vi verkligen betala den? Vi själva har dessutom fått slänga möbler vars inköpspris var runt 30 tusen inköpta för 1 år sedan när vi flyttade in i huset
  • Svar på tråden Vem är ersättningsskyldig?
  • Anonym (Abc)

Det var en knäpp kattägare. Det är självfallet hans eget ansvar. 

• Anonym (Q)

Jag har inget svar vad som gäller rent juridiskt, men en djurägare som inte försäkrar sitt djur bryr sig nog inte så mycket om djuret. 

Som jag ser på detta, och det är inte förankrat i lagen, är att ni har inte bjudit in katten. Ingen visste att katten skulle promenera in i ert hus. Kattägaren får stå för kattens kostnader och borde betala minst hälften av era kostnader. Men det är ju vad JAG tycker. Lagligt sett vet jag ju inte.

Jag hoppas att ägaren skaffar GPS till sin katt, så att den kan hittas snabbt. Sen tror jag att ägaren får lära sig att alla inte är lika förtjusta i deras katt. Jag hade inte blivit så glad om en katt helt sonika vandrat in hos mig och då älskar jag djur.

• Anonym

Mycket gissningar och tyckande... få svar.

• Anonym (Kattis)
    Mandel skrev 2024-07-10 12:45:07 följande:

Det är strikt ägaransvar när det gäller husdjur så rent krasst är det väl mer berättigat att kattägarna ersätter TS för förstörda möbler då de inte har haft koll på sitt husdjur utan låtit det springa vind för våg och ta sig in i andra människors hem och förstöra.

Och en frisk katt blir inte så illa medtagen på 4-5 dagar att den måste uppsöka veterinär för 20.000kr.

Har en katt i området som går in hos mig titt som tätt och det är skitjobbigt! Särskilt eftersom jag själv har en katt som den katten hela tiden ska ge sig på och skrämma slag på och är inte så kul att det är kattslagsmål i mitt hem och att min katt inte kan få vara fredad ens i sitt eget hem.

En katt som inte äter på 4-5 dagar kan drabbas av en livsfarlig åkomma som kallas fettlever, för att de ska överleva det krävs mycket veterinärsvård och dropp, och det gäller även om katten var frisk och välmående från börjsn
  • Anonym (Mjau)

Jag har inte katt själv men såg just reklam på TV om GPS-spårning av katt. En del kattägare verkar inte bry sig var missen är. Snåla och lata.

• Anonym (Killgissar)

Kattägaren ska inte betala för era skador i huset och de ska själva betala för veterinärkostnaderna! Läs nedan om en situation där kattägaren frågar om råd. Deras katt har tagit sig in hos någon och haft sönder en dyr kruka och sedan behövde katten veterinärvård.

lawline.se/answers/ansvar-for-skada-som-katt-orsakat

Att låta sin katt gå ute fritt är ett normalt beteende, och helt lagligt. Katter är mer fria djur till sin natur än vad hundar är. Ni har därmed inte brustit i er tillsyn över katten.

Till skillnad från vad som gäller med hundar finns det inget strikt ansvar för kattägare för de skador som katter orsakar. En kattägare ansvarar bara för de skador katten orsakat om ägaren agerat vårdslöst. Som nämnt ovan har ni inte brustit i er tillsyn över katten och kan därmed inte anses ansvariga för den sakskada som orsakats då katten välte ner den dyra krukan.

Gällande veterinärkostnaderna är jag tveksam till om det skulle gå att kräva att grannarna betalar. Alla vet inte hur en katt reagerar i olika situationer och därför torde det inte gå att säga att grannarna agerat vårdslöst och därmed orsakat en sakskada, alltså skadan på katten som gav upphov till veterinärkostnaderna. Att försöka skrämma iväg en katt som kommit in i ens hus torde vara ett relativt normalt beteende. Därmed bör ni själva få stå för veterinärkostnaderna.

• Anonym (Steff)

Jag tror det är ett fall av ?anfall är bästa försvar?. Kattägaren är väl nervös över att du ska kräva ersättning och tänker att om han är först med att kräva pengar av dig så har han ett bättre förhandlingsläge 

• Anonym (Tips)

Bäst är väl att prata med en jurist. Testa appen Kliently, där du kan prata med en jurist direkt och reda ut det. Billigt och bra!

• Anonym (Det)

De har ansvaret över sin katt. Låter på grannen som att ni låst in katten med flit för att tortera den. 

• Anonym (BC)
    Anonym (Ja se kattägare...) skrev 2024-07-10 14:14:40 följande:
    Detta riskerar visa sig kunna bli ett dåligt råd...

Returnera med bestridande är ett mycket säkrare råd

En random räkningen från en granne för något utan lagstöd kan man bara slänga. En felaktig räkning från företag eller myndighet ska man däremot bestrida. 

Om de inte bestrider räkningen händer ingenting, de blir inte automatiskt betalningsskyldiga, får påminnelseavgift eller kravbrev från inkasso. Grannen kan inte bevisa att han har ett giltligt krav. 

• Anonym (Q)
    Anonym skrev 2024-07-11 05:49:28 följande:

Mycket gissningar och tyckande... få svar.

Ja?Och du tillför ju jättemycket med din kommentar.
  • Sunflora

Jag vet inte vems ansvaret är men ni bör kolla om ni kan få ut något från hemförsäkringen, de lär inte ersätta veterinärbesöket men möbler och liknande kanske ni kan få ut något för. 

• Anonym (Killgissar)
    Sunflora skrev 2024-07-11 19:24:24 följande:

Jag vet inte vems ansvaret är men ni bör kolla om ni kan få ut något från hemförsäkringen, de lär inte ersätta veterinärbesöket men möbler och liknande kanske ni kan få ut något för. 

TS ska inte betala för veterinärkostnaderna. Jag hittade en förklaring från Lawline (se längre upp).
  • Sunflora
    Anonym (Killgissar) skrev 2024-07-11 19:31:07 följande:
    TS ska inte betala för veterinärkostnaderna. Jag hittade en förklaring från Lawline (se längre upp).
    Du får säga det till ts inte till mig. 
  • Anonym (Killgissar)
    Sunflora skrev 2024-07-11 20:06:15 följande:
    Du får säga det till ts inte till mig. 
    Jag berättade för dig eftersom du skrev att du inte visste. Ts har förhoppningsvis redan läst mitt svar.
  • Mickezzz

Många kattägare är riktigt konstiga.

nej ni är inte betalningsansvariga för veterinären, däremot kan kattägaren vara betalningsskyldig till er för sanering av erat hus och sängar osv.

kattägaren har ansvar för vad katten gör och slipper inte det ansvaret bara för man släpper ut den och tror den klarar sig själv?

• Anonym (Killgissar)
    Mickezzz skrev 2024-07-12 06:40:51 följande:

nej ni är inte betalningsansvariga för veterinären, däremot kan kattägaren vara betalningsskyldig till er för sanering av erat hus och sängar osv.

kattägaren har ansvar för vad katten gör och slipper inte det ansvaret bara för man släpper ut den och tror den klarar sig själv?

Jo faktiskt så har man som kattägare inte samma strikta ansvar som för hundar. Du kan också se svaret från Lawline längre upp.
  • Egon den stora

Vad pinsamma människor det finns.
    Man kan ju inte vara skicka en faktura utan underlag och sedan tro att man ska få pengar. 
    Mina djur är ju mitt ansvar.  Kattägaren är bara att ignorera,  kompisen gjorde ett misstag, men det kan lätt hända. 

• Egon den stora
    Mickezzz skrev 2024-07-12 06:40:51 följande:

Nej det där stämmer faktiskt inte.  Du får själv hålla katter utanför ditt hus och du kan inte ställa en kattägare till svars om den kommer in. 
  • Mickezzz
    Egon den stora skrev 2024-07-12 09:13:33 följande:
    Nej det där stämmer faktiskt inte.  Du får själv hålla katter utanför ditt hus och du kan inte ställa en kattägare till svars om den kommer in. 
    Knappast inte heller någon annan heller för katten smitit in i någons annans hus eller lägenheten 
Svar på tråden Vem är ersättningsskyldig?