• Anonym (Cia)

Nån som kan det här m chiafrö???

Chiafrö är ju supernyttigt sägs det, men kan kroppen verkligen tillgodogöra sig hela chiafrön? Ok, man tuggar ju kanske sönder en del, men väldigt mycket av dem sväljer man ju hela? Så hur ska man tänka beträffande detta? Alltså, hur stor andel av näringsämnena kan man räkna med att man faktiskt får i sig?

• Svar på tråden Nån som kan det här m chiafrö???
  • Anonym (Cia)

Ingen?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Cia) skrev 2024-07-12 06:00:03 följande:

Ingen?

Kroppen bryter ner all mat i pyttedelar, det är inte så att näring från köttbitar inte tas upp av kroppen utan bara puréer. 
  • Anonym (Six)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 09:42:09 följande:
    Kroppen bryter ner all mat i pyttedelar, det är inte så att näring från köttbitar inte tas upp av kroppen utan bara puréer. 
    Men just en del fröer med hårt skal, t ex hela linfrön, frön i bär m m bryts inte ner i tarmen, utan passerar hela ut. Bara att käka och kolla själv, om man känner för det. Vet ej hur det är med chiafrön, men de är ju också relativt hårda i skalet, så möjligt att det är samma med dem. 
  • Cereal Killer

Chiafrön har ett hårt skal och de flesta kommer ut hela. Man kanske kan räkna med att 30% av näringen absorberas. Är du ute efter näringen så kan du ju krossa/mala dem med tex en mortel.

• BuoBä

Är inte hela poängen med chiafrön - liksom med linfrön - att de går genom systemet hela men innehåller lösliga fibrer som är bra för tarmen?

• Anonym (Frost)

Som jag förstod det så har chia ett mindre hårt skal än linfrön så man absorberar en hel del näringsämnen även från hela frön. För vissa omega-fettsyror så blir biotillgängligheten högre när man krossar chiafröna och det skulle jag kunna tänka mig även stämmer för andra näringsämnen, som inte har varit föremål för direkta studier.
    Jag undrar också om känsliga ämnen, som omega-fettsyrorna, får kortare hållbarhet om man krossar fröna. Det gör förstås ingen skillnad om du mal eller krossar själv innan du äter.

• maskbo
    Anonym (Frost) skrev 2024-07-12 12:18:10 följande:

Som jag förstod det så har chia ett mindre hårt skal än linfrön så man absorberar en hel del näringsämnen även från hela frön. För vissa omega-fettsyror så blir biotillgängligheten högre när man krossar chiafröna och det skulle jag kunna tänka mig även stämmer för andra näringsämnen, som inte har varit föremål för direkta studier.
    Jag undrar också om känsliga ämnen, som omega-fettsyrorna, får kortare hållbarhet om man krossar fröna. Det gör förstås ingen skillnad om du mal eller krossar själv innan du äter.

Detta ☝️ Med tillägg att
    1. ja, du bör krossa fröna för optimal tillgång till näringsämnena, även om chia är mer lättillgängliga än linfrö
    2. du även bör blötlägga dem i dubbla mängden vatten innan användning, gärna flera timmar, företrädesvis efter det att du krossat dem
    3. fettsyrorna mkt riktigt härsknar om man förvarar fröna krossade, varför man alltid bör krossa dem först när man ska använda dem
    4. chia förvisso innehåller mkt omegafettsyror, men inte någon av dem som kroppen själv behöver, utan enbart sådana som kroppen i sin tur måste omvandla till dem den behöver ? i vilken utsträckning kroppen faktiskt lyckas med detta är än så länge inte klarlagt, vilket innebär att man inte kan räkna med att kroppen faktiskt tillgodogör sig den mängd som är angiven på paketet.
Svar på tråden Nån som kan det här m chiafrö???