Hej TS! Säger på en gång att jag inte har sjukvårdsutbildning så du inte har alltför stora förväntningar, men ett ordentligt sår på kinden har jag haft efter en operation av ett basiliom så lite vet jag. Ett sår uppstod förstås där en sårskorpa så småningom bildades. Det är viktigt att den får vara i fred. Jag hade den täckt av hudfärgat plåster, Micropore, som knappt syns för det är ju som sagt hudfärgat. Det fastnar heller inte i skorpan och river upp den. Särskilt när man tvättar håret måste man tänka på detta, vara försiktig och inte riva upp. När man tvättar ansiktet får man liksom tvätta runtom. Det finns också en receptfri sårsalva som heter Zalve, på Apoteket. Det är nog trots allt bra att du går till läkare, inte allmänläkare utan försök att få remiss till hudläkare. Det tar tid innan såret är täckt av ny hud, säkert går det fortare för yngre personer. Tre månader skulle jag ha plåstret och lite rött var det på kinden när jag tog bort det, men Cliniques utmärkta foundation täcker det helt. Nu, efter några år syns det inte, men huden är tunnare där ingreppet gjordes och jag har alltid hög factor i ansiktet soliga dagar. Det är ju just solen sim gör att man får basiliom, den ofarliga typen, tack och lov. Retinol får jag inte använda eftersom jag har tunn hud. Jag försökte köpa en gång för det verkade spännande, men då sa expediten, NK, tror jag att det var, att med min hudtyp passade det inte. Googlar man på det ser man många biverkningar. För att komma tillrätta med fläckighet och mörkare partier, åldersförändringar, använder jag Bio Oil, finns på Apoteket och är inte dyrt. Den har jag under den vanliga nattkrämen, Cliniques i mitt fall eftersom den är för känslig hud.