• Jenjsnjon

Hormonspiral, trådar för långa?

Jag har haft min hormonspiral i snart ett halvår med diverse problem som långvariga blödningar osv. Men. Har känt efter trådarna för att kolla läget och dom känns ovanligt långa, minst 6-7 cm långa (lika långa som mitt långfinger, men då är de också lite vågiga och inte helt utsträckta) är det någon som haft så långa trådar och det varit så helt normalt?

• Svar på tråden Hormonspiral, trådar för långa?
  • Anonym (Ja)

Så länge killen inte gör sig illa så är det helt ok!

• Jenjsnjon
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-11 16:42:36 följande:

Så länge killen inte gör sig illa så är det helt ok!

Det låter ju aningen märkligt i mina öron att allt är okej så länge inte killen gör sig illa 😂
  • Anonym (Ja)
    Jenjsnjon skrev 2024-07-11 17:23:44 följande:
    Det låter ju aningen märkligt i mina öron att allt är okej så länge inte killen gör sig illa 😂
    Inte ett dugg märkligt. Det var det enda som vården sa till mig om trådarna och det kvittar ju om de är lite långa så länge det inte stör någon.
  • Jenjsnjon
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-11 17:44:25 följande:
    Inte ett dugg märkligt. Det var det enda som vården sa till mig om trådarna och det kvittar ju om de är lite långa så länge det inte stör någon.
    Okej ja jag tänkte att det kan vara tecken på att den har halkat ner och är på väg ut.. därför var jag nyfiken på att höra om någon haft så långa trådar :)
  • Anonym (Ja)
    Jenjsnjon skrev 2024-07-11 17:48:33 följande:
    Okej ja jag tänkte att det kan vara tecken på att den har halkat ner och är på väg ut.. därför var jag nyfiken på att höra om någon haft så långa trådar :)
    Nää men tänk efter lite nu... De är formade som ett T. Finns inte en chans att den riskerar att trilla ut.
  • Jenjsnjon
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-11 18:23:55 följande:
    Nää men tänk efter lite nu... De är formade som ett T. Finns inte en chans att den riskerar att trilla ut.
    Okej ja de var väl onödigt otrevlig ton. Finns en hel del trådar med kvinnor som haft en spiral som åkt ut. Så inte alls att det ?inte finns en chans? men tack för dina Svar. 
  • Anonym (Ja)
    Jenjsnjon skrev 2024-07-11 18:26:58 följande:
    Okej ja de var väl onödigt otrevlig ton. Finns en hel del trådar med kvinnor som haft en spiral som åkt ut. Så inte alls att det ?inte finns en chans? men tack för dina Svar. 
    Ursäkta?? Otrevlig ton? Isf hade jag kunnat idiotförklara dig i första inlägget, ursäkta så mycket att man försöker ge svar! Ska lägga ditt nick på minnet så jag inte gör om det misstaget.
  • Anonym (Hh)

Jo den kan flytta på sig. Gå till gyn och kolla så allt är okej om du är orolig. .jag gjorde det för jag slutade inte heller blöda. Mina trådar har "åkt upp"

• Anonym (Bb)
    Jenjsnjon skrev 2024-07-11 18:26:58 följande:

Det där var väl ingen otrevlig ton? 

Lite väl känslig. 

• Anonym (Gr)

Så länge spiralen sitter på plats vilket man bara kan se med ultraljud så är det ok om trådarna är långa. Om man klipper de för korta blir de stubbiga och kan stickas vid samlag. Men annars kan en barnmorska lätt korta av dem lite. 

Det är normalt med blödningar i upp till 6 mån med hormonspiral. Hoppas det avtar snart. Men misstänker du att den inte sitter rätt så boka tid till gyn.

Svar på tråden Hormonspiral, trådar för långa?