• Anonym (Har jag fel?)

Nyfiket folk irritation

Okej lång historia kort.
    Jag är en av dom som har en svägerska som är pain in the as, hon jämför mig med min mans ex.
    Om maken inte vill umgås så säger hon "om frugan inte vill så behöver hon inte men varför ändrar du dig för henne"
    Allt som inte passar henne är alltid pga mig och min man har först nu efter 5år börjat sätta gränser. Hon har strypt all kontakt på mig och ljugit ihop att jag ignorerar henne när det i själva verket är tvärtom. Har visat min make att det är hon som inte svarar/ignorerar osv. För hon ringde och beklagade sig över hur synd det är om henne när hon vill bekanta sig med mig men möts av min arrogans. Detta är förflutet men jag är inte bekväm med svägerskan efter all dramatik och bråk som skapats med min make bara för att han inte ville förstå hur mycket hon är villig att ljuga ihop till sin fördel.

Vi befinner oss just nu i ett stadie där vi planerar fler barn, husflytt försäljning osv.
    Detta har vi endast berättat för makens föräldrar.

Igår ringde svägerskan och slänger ut sig
    "Hur går det med husförälsjningen då"
    Jag känner irritation över detta, att tillägga så pratade maken själv med henne så det är han som berättat att hon ställde frågan.
    Jag känner mig inte glad.. skiter väl i om svärföräldrarna berättat detta för henne men varför frågar man något som angår oss som vi inte berättat?
    Jag blev irriterad för att maken tyckte det var en helt vanlig fråga, jag önskar att han hade uttryckt något i stil med - spännande fråga men har jag berättat detta för dig är jag så flummig att jag glömmer vad jag säger, sen hade han kunnat svara vad han vill. Men jag är så irriterad över att hon tar sig friheten att fråga något som hon fått höra av någon annan.
    Då väntar man väl med att fråga tills vi berättar?
    Det är en stor grej i vårt liv och känns bara kränkande att någon annan tagit sig friheten att berätta något som vi själva kan berättat när vi VILL..inte när någon frågar!

Har jag fel?

• Svar på tråden Nyfiket folk irritation
  • Anonym (f)

Husförsäljningen är en stor grej för er men inte konstigt om andra inte tycker det och delar vidare infon utan att fundera på saken.

• Anonym (Har jag fel?)
    Anonym (f) skrev 2024-07-12 13:02:37 följande:

Husförsäljningen är en stor grej för er men inte konstigt om andra inte tycker det och delar vidare infon utan att fundera på saken.

Så är de nog, ju äldre jag blir desto mer ser jag hur intressant det är för människor att dela vidare saker som sker i andra människors liv.
    Mer intressant än att prata om sitt egna och vad som sker.
    Störningsmoment för mig men vem vet jag kanske börjar med samma sak någon gång i livet haha.
    Folk menar nog inget ont men tycker sånt är lite konstigt och blir frustrerad för jag känner att jag inte ska behöva ha bråttom med att berätta om saker till ALLA för att någon annan tar sig friheten att berätta vidare..
    Då blir det istället ALLA eller ingen..
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Herregud, det är ju Du som beter dig jättekonstigt och verkar sjukt jobbig.

Det ÄR en helt normal och trevlig fråga!

Förstår verkligen att hon inte vill ha nåt med dig att göra. Jösses.... lider med din man som hamnar emellan sin syster och halvt tossiga fru...

• Anonym (du)

Utifrån att du blir så kränkt av det här så kan jag nästan förstå att din svägerska inte gillar dig. Du låter jobbig och kontrollerande, som försöker bestämma vad din man pratar med sin egen syster om och vad han borde säga. 

• Anonym (Jollan)

Utifrån egna personliga erfarenheter i livet så brukar såna människor som ständigt ska "hålla" på saker eller inte berätta saker för andra vara jobbiga människor, det är som att dom har ett enormt kontrollbehov och vill styra narrativ.

Det är ju ingen "jättenyhet" eller på något sätt kränkande information som svägerskan fått reda på. Och att hon frågar om det betyder inte att hon har något ont uppsåt. Om jag fick veta att mitt syskon med familj skulle sälja sitt hus så skulle jag såklart bli glad och nyfiken (på ett positivt sätt) och vilja veta mer, typ "vart ska ni flytta? Är det ett vackert hus ni hittat? Eller ska ni flytta till lägenhet? Hur känns det? Spännande?". Det hade ju känts mer fucked up om din svägerska fått reda på husförsäljningen och inte frågat någonting alls om det.

Det känns ärligt som att du gör en höna av en fjäder och att du är den knepiga i den här historien.

• Anonym (Har jag fel?)

Nu vet ni ju inte vad som skett som framkallat detta beteende hos mig.

Men visst om ni hade mått bra av att syrran jämför sig med frun, så kör på men för mig är det konstigt.
    En syster kan inte besluta saker med min man som gäller vårt barn det är väl något mellan mig och min man..

Att hon sen uttryckt att att jag aldrig ringer henne men att hon ringt och jag inte svarat är ju konstigt för mig eftersom det inte hänt. För att sen ta bort mig från sociala medier ringa min man och säga att kag gjort det är rätt knäppt också men jaja jag får väl va den knäppa då om ni upplever de så..

Men intressant om ni övriga accepterar att bli kränkta och överkörda av makens syskon i ert förhållande.
    För min del är det inget jag upplever som OK 

• Anonym (X)

Fast hon körde inte över dig. Hon pratade med sin bror och frågade om något som inte är hemligt, dvs er husförsäljning. Blir du kränkt över det, så rannsaka dig själv. 

• Anonym (du)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2024-07-12 13:39:58 följande:

Nu vet ni ju inte vad som skett som framkallat detta beteende hos mig.

Men visst om ni hade mått bra av att syrran jämför sig med frun, så kör på men för mig är det konstigt.
    En syster kan inte besluta saker med min man som gäller vårt barn det är väl något mellan mig och min man..

Att hon sen uttryckt att att jag aldrig ringer henne men att hon ringt och jag inte svarat är ju konstigt för mig eftersom det inte hänt. För att sen ta bort mig från sociala medier ringa min man och säga att kag gjort det är rätt knäppt också men jaja jag får väl va den knäppa då om ni upplever de så..

Men intressant om ni övriga accepterar att bli kränkta och överkörda av makens syskon i ert förhållande.
    För min del är det inget jag upplever som OK 

Fast om det är en massa annat som du irriterar dig på, varför skriver du en tråd om en detalj som en vanlig diskussion om husförsäljning. Det får ju bara dig att verka småaktig.
  • Anonym (Har jag fel?)

Fast jag inledde med att förklara lite vad det är som fått mig att ogilla människan och fortsatte vidare på min irritation över att hon frågar om något som hon inte fått veta av oss..

• Anonym (Har jag fel?)
    Anonym (X) skrev 2024-07-12 13:48:26 följande:

Fast hon körde inte över dig. Hon pratade med sin bror och frågade om något som inte är hemligt, dvs er husförsäljning. Blir du kränkt över det, så rannsaka dig själv. 

Han nog överlag ångest över människan då jag aldrig vet vad som kan komma ut ur hennes mun 

Frågan i sig var OK men det kommer en del följdfrågor som alltid när hon är i farten. Av erfarenhet är det inte direkt logiska saker utan fokus på att något är synd om henne..
    Det förflutna har väl påverkat mig så jag är en aning försiktig när de gäller henne 
  • Anonym (Nä)

Klart hon frågar. Husförsäljning är en sådan allmän sak som man inte tassar omkring med. Det är du själv som gör detta till en stor sak och ärligt talat, om ni inte ville att det skulle spridas så skulle ni aldrig ha sagt något till föräldrarna! Eller åtminstone sagt att det var hemligt och att ni inte ville att de skulle berätta för någon annan, men om man inte säger till så antar faktiskt de flesta att det är ok!

• Fiona M

Visste svärföräldrarna att det var hemligt med husförsäljningen? Känns som en typisk grej man nämner när man pratar om vad som händer i folks liv, och en helt normal fråga hon ställer.

Problemet här är egentligen din man, och att ni inte har samsyn vad gäller hans syster. 

• Anonym (Alex)

Att hon jämför dig med din mans ex är inte okej. Det är oförskämt så det förslår.

Att hon bryr sig om hur det går med er husförsäljning, som hennes föräldrar berättat om, är helt normalt.

Det blir fel när du ger henne skit då hon beter sig normalt. Det är som att du tycker att hela hon är fel, oavsett vad hon gör.

• Anonym (Har jag fel?)

Jag har inte gett henne skit för att hon frågade. Tvärtemot har jag under alla dessa år hållt mig utanför hennes dramatik och bemött henne respektfullt ich maken har fått hantera henne och hennes otrevliga åsikter och vad hon tycker och tänker som är nedlåtande saker.
    Åsikterna har vara mellan himmel och jord men ett exempel på något som troligtvis kommer smyga sig fram utifrån frågan gällande husgörsäljningen är. Att tillägga så hände det igår.
    Alltså 2 dagar efter hennes fråga om hur det går med husföräljningen. Alltså en fråga som vi alla är överens om är en OK fråga då kommer gårdagens samtal med åsikterna nedan;

-flytta inte för långt från våra föräldrar dom behöver dig, om frugan vill övertala dig låt henne inte göra det.

Sånt är för mig sårande för vi flyttar dit vi vill och självklart blir det inom rimligt avstånd från våra jobb samt där goda förutsättningar finns för förskola osv.
    Maken avledde samtalet och sa att det var olämpligt hur hon uttryckte sig och att han inte förstår varför hon blandar in mig som en syndabock.

Jag har ett förflutet med svägerskan och vet i förväg hur hon gör helt OK frågor till något hon ska styra och ställa över. Därav mig tråd, ville mest kräka av mig för jag förstår inte varför vissa människor gör såhär.

• Anonym (Nä)

Men sluta bli så förbaskat kränkt över den där människan... Hon är en typisk "lägga näsan i blöt"-person, inget att fästa sig vid.

• Anonym (Har jag fel?)

Jag är en av dom som absolut blir kränkt av att bli anklagad för någon annans absurda beteende.
    Om jag kontrollerar mitt beteende så innebär det inte att någon annan som har problem att kontrollera vad den säger/gör kan lägga skulden på MIG för någon den själv gör.

Jag blir kränkt när den som råkar vara min makes syster konstant ger sig rättigheten att skylla saker på mig som inte har med mig att göra.
    När det är saker som hon hittat på.

När hon dessutom får till sig att det INTE är okej att dra in mig i saker och lägga irritation på mig för något hon själv fått för sig så är de väl naturligt att man börjar undra vad felet är på svägerskan.

Menar du på fullaste allvar att om någon familjemedlem hade beskyllt dig för saker som är en projicering av dens egna beteende så hade du varit helt ok med det?
    Att det dessutom upprepas från och till fastän maken rytit ifrån är fortfarande okej?

Jag tycker det är superkonstigt och undrar vad detta konstiga sätt grundas sig i, avundsjuka, respektlöshet eller har hon någon psykisk diagnos?

Jag plockar väl inte bort en person som lever med min bror på sociala medier helt utan anledning?
    Sen ignorerar jag personen när vi ses och beskyller människan för att det är den som gjort det när det egentligen är jag?
    För mig är det feg och manupulativt och rätt sjukligt men det är min åsikt.

Människor kanske överlag är sånna vad vet jag, om jag gör något så står jag för vad jag gjort om någon frågar.
    Jag vänder inte på det och anklagar någon annan för min handling.

• Anonym (Nä)

Ja jag hade varit "ok" med det iom att jag hade valt att inte umgås med personen samtidigt som jag insett just det du skriver, att det handlar om henne och inte om mig minsta lilla. Vad hjälper det att du går omkring och mår dåligt pga henne? Inte ett dugg.

• Anonym (SA)

Folk är ju komplett muppiga! Har inte folk läst din TS?? Bara bestämmer sig direkt att TS är den dumma, känsliga, korkade! Välkommen till Familjeliv, förvisso.... Så ni tror att svägerskan plötsligt kommer med gott uppsåt och är uppriktigt nyfiken på deras husförsäljning, efter att ha ställt till jävelskap på jävelskap under flera år?? Aldrig i livet, häxan visste exakt vad hon gjorde!! Eftersom hon inte fått informationen direkt från er så visste hon att det var en känslig punkt och nu använde det som någon slags härskarteknik! "Haha, jag vet minsann!!". Hon njöt till fullo av att ha fått reda på skvaller!

En dust jag har haft med min egen mor flertalet gånger. Va fan ska hon diskutera mig med mitt syskon för??? Jag ser det som så att vill syskonet att jag ska veta nåt så berättar h*n det själv! Det är inte mamma som ska fungera som någon slags sambandscentral och upplysa om mer eller mindre känsliga saker! Och får man veta nåt så har man ändå vett att hålla käften och inte går och fejsar personen med informationen! Drar ju både 'en själv och skvallerbyttan i dålig dager!

• Anonym (Har jag fel?)
    Anonym (SA) skrev 2024-08-08 13:50:56 följande:

Folk är ju komplett muppiga! Har inte folk läst din TS?? Bara bestämmer sig direkt att TS är den dumma, känsliga, korkade! Välkommen till Familjeliv, förvisso.... Så ni tror att svägerskan plötsligt kommer med gott uppsåt och är uppriktigt nyfiken på deras husförsäljning, efter att ha ställt till jävelskap på jävelskap under flera år?? Aldrig i livet, häxan visste exakt vad hon gjorde!! Eftersom hon inte fått informationen direkt från er så visste hon att det var en känslig punkt och nu använde det som någon slags härskarteknik! "Haha, jag vet minsann!!". Hon njöt till fullo av att ha fått reda på skvaller!

En dust jag har haft med min egen mor flertalet gånger. Va fan ska hon diskutera mig med mitt syskon för??? Jag ser det som så att vill syskonet att jag ska veta nåt så berättar h*n det själv! Det är inte mamma som ska fungera som någon slags sambandscentral och upplysa om mer eller mindre känsliga saker! Och får man veta nåt så har man ändå vett att hålla käften och inte går och fejsar personen med informationen! Drar ju både 'en själv och skvallerbyttan i dålig dager!

Tack, du förstår precis det jag beskriver!!!
    Precis så känner jag, jag är inte arg för att svägerskan vet det är ingen hemlighet men eftersom hon i princip tagit alla glädjestunder som handlat om min make och mig och gjort till något där hon är viktigast, bröllop, vårt barns födelse, vår förlovning osv osv.
    Alla dessa händelser har hon känt sig utanför i för att hon inte fått sista ordet, hon kom inte på vårt bröllop och anledningen hon sa då visade sig vara en lögn.
    Det var mer ett test för att se om brorsan ställer in sitt egna bröllop för att hon 1 vecka innan har förhinder.. När min make inte ställde in blev hon bitter.
    Hans mamma alltså min svärmor tyckte vi skulle ha ett till bröllop bara för min svägerska vilket maken tydligt sa nej till för hon hade inga förhinder.
    Denna bitterheten riktades förstås mot mig och följde av flertalet "hemliga samtal" mellan svägerskan och min make där svägerskan envisades om att jag övertalat honom att inte ställa in bröllopet, att min  make ska se upp och inte acceptera att jag förstör deras syskonrelation, att det viktigaste är att de som syskon har en god relation och om jag inte vill ha en relation till henne så får det inte förstöra för dom, att svägerskan känner att jag ignorerar henne och att det är sååå jobbigt för henne för hon vill ju ha en relation till mig.
    Där någonstans brast det för min make och han ifrågasatte vad JAG håller på med för han trodde på fullaste allvar att allt hans syster sa var sant.

Jag visade då upp att jag skrivit till henne flera gånger och inte fått svar, att jag ringt henne men inte fått svar.
    Då föll polletten ner för honom och han började ta avstånd från henne och avbryta och säga stop när hon ringde honom för att ifrågasätta hans val av fru.
    Därefter tog hon bort mig från sociala medier, nu har jag ingen kontakt med svägerskan sen ett bra tag tillbaka.
    Svägerskan försöker på listiga sätt att sätta min make I situationer där han ska välja mellan sin syster och mig och det är bara konstigt att en människa som är 40+ håller på så.
    Den här människan är verkligen en psykopat och då är jag inte okänslig, bitter, avundsjuk eller vad det nu mer än övriga i forumet tror om mig.
    Jag är bara FÖRSIKTIG för svägerskan är väldigt konstig och oberäknelig.
    Mitt äktenskap har under flera år gått ut på att bråka med min make och "bevisa" för honom att jag inte har något problem med hans syster utan hon har allvarliga problem för att han skapat sig en familj och bryr sig om oss.

Jag förstår att detta är superkonstigt och det är det, det har tagit mig många år att bearbeta och acceptera hur hon är som person.
    Det har även fört med att jag har stenkoll när hon har bågot djävulskap på gång tyvärr.
    Hennes närvaro drar alltid med sig dramatik och hennes sätt att sätta på sig offerkoftan är rätt absurda.
    Hon har ju make, barn osv men tycker ändå sig vara den viktigaste delen i sin brors familj 
Svar på tråden Nyfiket folk irritation