• Anonym (A)

Svårt att sluta med Propavan?

Propavan ska ju inte vara beroendeframkallande men kan det vara svårt att sluta ändå? Vad är era erfarenheter som har använt det? 

Jag har tagit 2 tabletter under minst ett par år eftersom jag har svåra sömnproblem men inte vill ta tyngre sömntabletter. 

Jag tänkte sluta nu under semestern men har svårt att somna. Jag undrar om det är mina underliggande sömnproblem eller om det faktiskt kan vara svårt att sluta av någon anledning. 

• Svar på tråden Svårt att sluta med Propavan?
  • Studentpappa

Kemiskt är det inte beroendeframkallande men du vänjer ju dig att få hjälp av somna. Börja med att gå ner till en, sen en halv osv. 

Sök hjälp för dina sömnproblem och försök få kbt för att lära dig somna. Det ska fungera väldigt bra, jag fick det inte när jag sökte för jag gick fel väg och sen sover jag bättre så jag har inte sökt igen. Men jag har hört många som är väldigt nöjda med resultatet.

Ride it like you stole it
  • Anonym (P)

När man använder medicin som hjälper en att somna tvingas man inte öva upp strategier för att klara det på egen hand. Så om det inte rör sig om tex en tillfällig kris som gör det svårt att sova utan ett mer långsiktigt problem så finns ju det problemet fortfarande kvar nu när du slutar. 

Jag tror som Studentpappa att du ska trappa ner långsamt och gradvis och samtidigt få hjälp med strategier för insomning. 

Hur ser dina sömnproblem ut? Har du svårt att somna? Vaknar du under natten eller för tidigt på morgonen? 

Om du kan somna på kvällen men vaknar på natten kan du kanske ta en lägre dos och först när du vaknar. Är det enbart insomningen på kvällen som är svår kan det finnas annan medicin som påverkar insomningen men inte övriga nattsömnen.

Annars är det ju det gamla vanliga: gå upp samma tid varje dag oavsett när du somnade, äta och motionera regelbundet. Mörkt och svalt sovrum mm. Men detta har du säkert redan hört till leda! 

• Anonym (A)

Tack för svar!

Det har ni förstås rätt i. Det vad inte så smart att försöka sluta tvärt. 

Det gick lite bättre inatt än tidigare. Jag brukar använda en meditationsapp som fungerar rätt bra. 

Jag har framför allt svårt att somna och tidigare fick jag Imovane och Stilnoct men jag vill helst undvika sådana preparat. 

Problemet är att jag är stressad av yttre faktorer som jag inte kan påverka. Jag kan alltså bara försöka hitta förhållningssätt till situationen som fungerar. 

• Anonym (H)

Har märkt detta själv. Om man vänjer sig att ta en tablett för att bli avslappnad så märks det tydligt så fort man slutar och ska bli avslappnad på egen hand. 

Svar på tråden Svårt att sluta med Propavan?